
Štrajk u Erbasu: Više od 3.000 radnika u Britaniji prekida rad zbog plata, moguće posledice na isporuke
Kada čujemo za štrajk u avio-industriji, prva asocijacija obično je Boing (Boeing) i talasi problema koji su poslednjih godina pratili američkog proizvođača. Međutim, ovog puta. pažnja je usmerena na Evropu – i to na Erbas, gde su radnici u Velikoj Britaniji najavili desetodnevnu obustavu rada zbog spora oko plata.
Gde se štrajkuje i ko učestvuje
Štrajk će pogoditi dva vaźna centra Erbasa: Broughton u Velsu, gde se izrađuju krila za sve putničke modele, i Filtonu Glosterširu, odgovoran za projektovanje, testiranja i inženjering. Na ovim lokacijama zaposleno je na hiljade radnika, a više od 3.000 članova sindikata Unite izjasnilo se za industrijsku akciju. U pitanju su tehničari i inženjeri čiji je rad važan za globalni lanac snabdevanja aviona Erbasa.
Prvi štrajk zakazan je za 2. i 3. septembar, zatim slede novi prekidi rada 10–11. septembra, a potom i od 16. septembra.

Zašto su radnici nezadovoljni
Spor je počeo kada je Erbas predložio dvogodišnji paket povećanja plata – 3,6% u prvoj i 3,15% u drugoj godini, uz dodatke na penzije. Dok su menadžeri i administrativno osoblje prihvatili ponudu, radnici na proizvodnoj liniji tražili su jednogodišnji dogovor.
Nova ponuda od 3,3% u 2025. i dodatnih 0,3% od januara 2026. uz jednokratnu isplatu od 200 funti takođe nije zadovoljila zaposlene. Sindikat Unite smatra da ponude ne prate rast inflacije niti vrednuju dovoljno visok stepen stručnosti zaposlenih.

Odgovor kompanije
Erbas podseća da su zaposleni u poslednje tri godine dobili povećanja od preko 20%, kao i bonus od 2.644 funte u aprilu ove godine. „Kompanija ostaje posvećena pregovorima i zajedničkom rešenju“, poručila je direktorka Erbasa za komercijalne avione u Velikoj Britaniji, Su Partridž, dodajući da se ne očekuju ozbiljna kašnjenja u isporuci aviona do kraja 2025.

Moguće posledice
Iako se štrajk odvija u Britaniji, posledice mogu imati globalni odjek. Krila proizvedena u Broughtonu ugrađuju se u sve putničke modele Erbasa – od A320neo porodice do širokotrupnih A330 i A350, kao i u vojni transporter A400M. Svako usporavanje proizvodnje u ovim pogonima može da poremeti raspored isporuka, što je posebno osetljivo u trenutku kada je potražnja za novim avionima izuzetno visoka, a redovi čekanja dugi i po nekoliko godina.
(Aero.rs)
Video: Gašenje požara u Crnoj Gori: Helikopter Kamov Ka-32
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.