
Putnik pušio marihuanu u avionu, pilot odbio poletanje: Posada promenjena, let kasnio četiri sata
Putnici na letu od San Franciska do popularnog meksičkog letovališta Kankun iskusili su, uz kašnjenje od čak četiri sata, nešto što se ne viđa baš svaki dan. Posada je odlučila da ne želi da obavi let nakon što je u toaletu aviona otkriven putnik koji je pre poletanja rešio da se "počasti" pušenjem marihuane.
Boing 737 MAX-9 (Boeing 737) avio-kompanije United Airlines (UA) bio je privremeno zaustavljen zbog, kako se navodi, "manjeg administrativnog razloga" pre poletanja, kada je jedan očigledno nepromišljen putnik odlučio da konzumira narkotike. Putnik je izbačen iz aviona, ali je kašnjenje dodatno produženo.
Marihuana: Savezni prekršaj
Let UA1679 polazio je sa Međunarodnog aerodroma San Francisko (SFO) u Kaliforniji, gde je marihuana legalna. Međutim, aerodromi i avioni podležu saveznom zakonu. Federalna uprava za avijaciju (FAA) ne traži da se marihuana aktivno uklanja iz torbi putnika, ali ako je na vidnom mestu ili se koristi u prostorima aerodroma, preduzimaju se mere. Pored toga što je marihuana ilegalna supstanca na federalnom nivou, pušenje je već decenijama zabranjeno u avionima.

Glavni problem koji je izazvao veliko kašnjenje bila je navodna izloženost posade dimu marihuane. Piloti u SAD nasumično se testiraju na droge, a pozitivan rezultat obično znači trenutni otkaz i oduzimanje licence, bez obzira na okolnosti. Pilot je odbio da poleti kada je saznao da je putnik pušio marihuanu i zatražio je zamenu posade.
Rešenje je bilo potpuno iskrcavanje putnika i dodeljivanje zamenskog leta. Aviokompanija je, prema portalu Yahoo News, putnicima ponudila samo vaučere za obrok u vrednosti od 15 dolara kao nadoknadu za četvoročasovno kašnjenje.
FAA: Nulta tolerancija za sve opijate
Let UA1679 je konačno stigao na Međunarodni aerodrom Kankun (CUN) posle četiri sata kašnjenja, prema podacima servisa FlightAware. Kašnjenje usled zamene posade može izgledati kao preterana reakcija prosečnom putniku, ali s obzirom na stroge kazne FAA prema posadi, odluka nije iznenađujuća.
FAA ima nultu toleranciju za svakoga ko ulazi u pilotsku kabinu pod dejstvom supstanci, bez obzira o kojoj je reč. Alkohol, ilegalne droge, lekovi na recept ili bilo šta što izaziva promenu svesti strogo su zabranjeni pilotima. Poznata pravila "osam sati od boce do kokpita" nalažu posadi da sačeka dovoljno vremena da efekti alkohola nestanu pre nego što sedne za komande.
Nasumično testiranje na droge osmišljeno je kako bi se zaštitili putnici i sprečili nebezbedni piloti da lete.
Politika FAA ne uzima u obzir olakšavajuće okolnosti, kako bi se osigurala odgovornost prekršilaca. Ipak, to stvara rizik i za pilote koji mogu biti izloženi sustancama u incidentima poput onog na letu UA1679, navodi portal Simple Flying.
Na drštvenim mrežama mnogi piloti i pilotninje navodili su bojazan da mogu "pasti" testove i zbog THC ili drugih sustanci "čak i u tragovima".

Da bi se dobila komercijalna pilotska licenca, potrebne su godine rada, učenja i letenja, uz hiljade dolara troškova. Rizik od drastične kazne zbog tuđe greške olakšava razumevanje odluke pilota.
Odgovornost kapetana: poslednja reč je njegova
Kapetan UA1679 imao je konačnu odluku o tome da li njegov Boeing poleti ili ne, jer je on u potpunosti odgovoran za bezbednost aviona i svih putnika. Teret je ogroman za pilote koji upravljaju višemilionskim komercijalnim avionima sa stotinama putnika u kabini.

Obuka i regulative koje osiguravaju najviše standarde profesionalizma kod posade su prva linija odbrane od nezgoda i čine letenje najbezbednijim načinom transporta. Ta odgovornost znači da se pri donošenju odluka o riziku koristi izuzetna opreznost.
Slučaj UA1679 verovatno nije uključivao veliki rizik po bezbednost, ali to ne znači da rizika nije bilo, i to nikada nećemo sa sigurnošću znati retrospektivno. Na kraju dana, da su piloti izgubili karijere i licence zbog postupaka nepromišljenog putnika, to bi bio grubi previd pravde, zaključuje ovaj portal.
(Aero.rs)
Video: Air France Boeing B777
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.