Avion A321 Turkiš erlajnsa posle 111 dana u Beogradu ponovo u saobraćaju

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Avion Erbas A321neo avio-kompanije Turkiš erlajns (reg. TC-LPA), koji je od 4. maja bio prizemljen na Aerodromu Nikola Tesla zbog incidenta poznatog kao tail strike (udar repom), konačno je 22. avgusta odleteo za Istanbul. Time je završen boravak od ukupno 111 dana u Beogradu, tokom kojih su na avionu obavljani složeni radovi popravke.

Incident u Beogradu

Letelica je tokom sletanja u Beograd na letu TK-1081 iz Istanbula udarila repom o pistu prilikom go-around manevra, ostavivši trag dužine oko 15 metara na pisti 12L. Iako je posada uspešno izvela drugo sletanje, avion je odmah povučen iz saobraćaja i podvrgnut tehničkoj inspekciji zbog sumnje na strukturna oštećenja.

Tokom više od tri meseca, u Beogradu je boravilo nekoliko ekipa Turkish Technics-a koje su radile na sanaciji repnog dela i proveri integriteta konstrukcije. Nakon završetka radova i probnih provera, TC-LPA je 22. avgusta preleteo u Istanbul, a već sutradan, 23. avgusta, vratio se u redovan saobraćaj.

Dva slična incidenta u razmaku od nedelju dana

Zanimljivo je da je Turkiš erlajns doživeo dva gotovo identična incidenta u razmaku od samo sedam dana. Pored beogradskog slučaja, 11. maja avion iste kompanije (reg. TC-LSL) udario je repom o pistu tokom manevra go-around na aerodromu Vaclav Havel u Pragu. I taj avion je povučen iz saobraćaja radi tehničkih provera, a zatim je 20. maja preleteo u Istanbul na dalje radove Prelet je izveden na prosečnoj visini od 3.000m. Prema dostupnim podacima, avion se i dalje nalazi van saobraćaja.

Šta je zapravo tail strike?

Tail strike nastaje kada rep aviona dodirne pistu tokom poletanja ili sletanja. Najčešći uzrok je nepravilna rotacija nosa pri uzletanju – kada se nos prerano ili previše podigne – ili prekomerno podizanje u završnoj fazi sletanja. Avioni sa dugim trupom i niskim klirensom repa, poput A321neo, posebno su podložni ovakvim incidentima.

Iako mnogi slučajevi ne izazovu ozbiljna oštećenja, popravke često zahtevaju višenedeljne provere i radove na strukturi trupa. U slučaju TC-LPA, kompletan period zastoja trajao je gotovo četiri meseca, što potvrđuje ozbiljnost nastale štete.

Reakcija kompanije

Nakon ova dva događaja, Turkiš erlajns je bio privremeno uveo dodatno ograničenje u radu svojih posada – kopiloti sa statusima P5 i P6 ne mogu samostalno upravljati fazama poletanja i sletanja na avionima A321neo, već su te kritične faze leta rezervisane isključivo za kapetane.

Turkiš erlajns raspolaže sa 56 aviona tipa A321neo i još 190 poručenih primeraka, pa su ovi incidenti privukli posebnu pažnju ne samo unutar kompanije već i u širem stručnom krugu.

(Aero.rs)

Video: Gašenje požara u Crnoj Gori: Helikopter Kamov Ka-32

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>