
Prvi serijski SJ-100 uspešno poleteo iz Komsomolska na Amuru
Ruski regionalni avion nove generacije SJ-100 obavio je prvi let sa aerodroma Dziomgi u Komsomoljsku na Amuru, gde se nalazi fabrika aviona kompanije Jakovljev. U pitanju je prvi serijski proizvedeni avion ovog tipa (serijski broj 97004, registracija 97024), opremljen isključivo domaćim sistemima, uključujući motore PD-8. Prema saopštenju Ujedinjene avio-korporacije, reč je o značajnom iskoraku u programu zamene uvozne opreme.

Let, koji je trajao oko sat vremena, izvela je posada Centra za ispitivanje u letu. Probni piloti Jakovljeva, kapetan Dmitrij Savonin i Leonid Čikunov, zajedno sa glavnim inženjerom Vladislavom Ćurinom, testirali su rad sistema u različitim uslovima. Avion je dostigao visinu od 10.000 stopa i ostvario planirane brzine.
„Svi ciljevi leta su ispunjeni, avion je pokazao stabilne karakteristike i bio je prijatan za upravljanje. Motori su pouzdano radili u svim režimima, a posada je zadovoljna tokom leta,“ izjavio je kapetan Savonin nakon sletanja.
Direktor Proizvodnog centra Jakovljeva, Andrej Sojnov, istakao je da se završna montažna hala u Komsomoljsku trenutno rekonstruiše, a u isto vreme postavlja i nova linija. „Trenutno je 24 aviona u različitim fazama sklapanja, a ovaj primerak prvi ulazi u serijsku proizvodnju. Novi Superdžet ne samo da koristi komponente domaće proizvodnje već je modernizovana i tehnička infrastruktura fabrike, gde je strana oprema zamenjena domaćim rešenjima,“ naglasio je Sojnov.

Prema njegovim rečima, čak i proces spajanja krila i trupa sada se odvija na ruski način, uz pomoć domaće montažne konstrukcije. Cilj je da se formira zalihа serijskih aviona kako bi se nakon sertifikacije brzo započele isporuke.

Program zamene uvozne opreme obuhvatio je 64 ključna sistema i komponente, čime je postignuta lokalizacija od 70–80%. Na avionu su ugrađeni ruski avionički sistemi, stajni trap, pomoćna pogonska jedinica, sistemi napajanja, klimatizacije, zaštite od požara, enterijer kabine i drugi vitalni sklopovi.

„Izmene na trupu omogućile su integraciju novih sistema i jednostavnije održavanje. Proizvodnja se odvija na osnovu standardizovane dokumentacije, što smanjuje vreme montaže,“ navela je pres služba Ujedinjene avio-korporacije.

Očekuje se da će sertifikaciona ispitivanja biti završena do kraja 2025. godine, dok bi prve isporuke ruskim avio-kompanijama trebalo da počnu na proleće 2026. godine. Domestifikovani Superdžet 100 trebalo bi da ojača poziciju Rusije na domaćem tržištu i da doprinese tehnološkoj nezavisnosti nacionalne avio-industrije.
(Aero.rs)
Video: Gašenje požara u Crnoj Gori: Helikopter Kamov Ka-32
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.