Najduži štrajk u istoriji SMATSA završen posle šest nedelja ograničenja vazdušnog saobraćaja

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Sinoć u 23:00 po lokalnom vremenu istekao je NOTAM kojim su bile uvedene restrikcije u vazdušnom prostoru Srbije i Crne Gore zbog štrajka zaposlenih u kontroli letenja u preduzeću SMATSA doo. Time je najduži štrajk u istoriji ove institucije, koji je trajao od 20. avgusta, zvanično okončan posle šest nedelja. Kontrola letenja vraćena je u punu operativnu funkciju.

Kako se štrajk odrazio na saobraćaj

Tokom štrajka kapacitet beogradske oblasne kontrole letenja bio je smanjen za oko 10%. To je značilo da je u pojedinim satima moglo da se prihvati manje letova nego inače, pa su avio-kompanije dobijale slotove sa značajnim vremenskim odstupanjima. Najviše su bili pogođeni preleti preko vazdušnog prostora Srbije i Crne Gore, dok saobraćaj sa domaćih aerodroma – Beograd, Niš, Kraljevo, Podgorica i Tivat – nije direktno trpeo posledice.

Putnici iz Evrope, međutim, osetili su posledice kroz lančana kašnjenja i preusmeravanja letova na susedne rute, što je stvaralo dodatne troškove i opterećenja za avio-kompanije.

Foto: SMATSA

Privremeni bilans Eurocontrola

Kako je potvrđeno za Aero.rs iz Eurocontrola, u poslednjih deset dana štrajka od 20. do 30. septembra, registrovano je 288.600 minuta kašnjenja u en-route ATFM-u i još 11.800 minuta na aerodromskom nivou. U istom periodu kapacitet Beogradskog oblasnog kontrolnog centra bio je smanjen za oko 10%.

En-route kašnjenja od 288.600 minuta odnose se na prelete preko Srbije i Crne Gore, kada su avioni morali da čekaju slotove ili da lete dužim rutama zbog smanjenog kapaciteta kontrole letenja. Dodatnih 11.800 minuta kašnjenja registrovano je na aerodromskom nivou, što znači da su pojedini polasci i dolasci morali da budu odloženi dok kontrolni centar ne omogući prijem dodatnog saobraćaja.

Evropska organizacija za bezbednost vazdušne plovidbe naglašava da ne raspolaže podacima o otkazanim letovima, jer razlozi za neizvršenje pojedinih rotacija nisu uvek prijavljeni. Ukupan bilans poremećaja za čitavih šest nedelja štrajka biće objavljen u narednom periodu.

Ryanair Salinger Igor

Reakcije avio-kompanija

Štrajk nije prošao nezapaženo ni kod najvećih evropskih prevoznika. Rajaner je više puta isticao da su njihovi letovi pretrpeli direktne posledice zbog smanjenog kapaciteta u vazdušnom prostoru Srbije i Crne Gore. Prevoznik je naveo da su poremećaji izazvali dodatne troškove i nezadovoljstvo putnika, te da su evropski centri kontrole letenja morali da trpe lančane posledice.

Air Serbia Airbus A319, SMATSA kontrola letenja toranj Salinger Igor

Posledice i očekivanja

Ovaj štrajk predstavlja najveći poremećaj u vazdušnom prostoru jugoistočne Evrope u poslednjih deset godina. Iako se očekuje da će saobraćaj u narednim danima biti stabilizovan, stručnjaci ocenjuju da će efekti višenedeljnog ograničenja još neko vreme biti prisutni u evropskoj avio-mreži.

Zbog centralnog položaja Srbije na rutama između zapadne Evrope i Bliskog istoka, poremećaji u radu SMATSA imali su šire posledice nego što bi se očekivalo za relativno mali region. To dodatno naglašava koliko je važna uloga SMATSA u evropskoj mreži i koliko dugotrajni štrajk može imati značajne posledice za ceo kontinent.

(Aero.rs)

Video: Aeromiting Rivolto: EF2000 vs Galeb G-2

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>