
ICAO odbio predlog da piloti lete do 67 godina: Bezbednost ima prednost nad globalnim manjkom kadrova
Međunarodna organizacija civilnog vazduhoplovstva (ICAO) odlučila je da zadrži važeću starosnu granicu za pilote na 65 godina, odbacivši predlog da se taj limit produži za dodatne dve godine. Odluka je doneta tokom 42. Skupštine ICAO-a, održane u Montrealu između 23. septembra i 3. oktobra 2025. godine.
Predlog o podizanju granice sa 65 na 67 godina podnela je Međunarodna asocijacija za vazdušni transport (IATA), uz podršku velikog broja avio-kompanija širom sveta. IATA je u obrazloženju istakla da bi produženje karijere pilota pomoglo u ublažavanju globalnog nedostatka posada, omogućavajući iskusnim kapetanima da duže ostanu u kokpitu i prenose znanje mlađim kolegama.

Bezbednost i zdravlje presudili
Uprkos argumentima o kadrovskim izazovima, većina država članica ICAO-a usprotivila se predlogu, ocenjujući da bezbednost mora ostati prioritet. Delegati su naveli da ne postoje dovoljno uverljivi medicinski i statistički podaci koji bi dokazali da piloti stariji od 65 godina mogu bez rizika obavljati duge i zahtevne međunarodne letove.
Stručnjaci su upozorili i na potencijalne zdravstvene komplikacije, uključujući smanjenu otpornost na umor i stres, kao i moguće kognitivne promene u kasnijim godinama života.

Reakcije iz industrije
Udruženje pilota ALPA (Air Line Pilots Association) pozdravilo je odluku ICAO-a, navodeći da trenutna starosna granica predstavlja „razumnu ravnotežu između iskustva i bezbednosti“. Istovremeno, iz IATA-e poručuju da će nastaviti da prikupljaju podatke i sprovode analize koje bi mogle poslužiti kao osnova za buduće razmatranje izmene propisa. Odluka ICAO-a znači da piloti stariji od 65 godina i dalje neće moći da upravljaju na međunarodnim letovima, bez obzira na eventualne dozvole koje bi im mogle izdati nacionalne vlasti za domaći saobraćaj.

Uticaj na Evropu i region
Evropska unija primenjuje ista pravila definisana ICAO-ovim standardima, pa odluka iz Montreala direktno utiče i na evropske avio-kompanije, uključujući one iz regiona. U praksi, to znači da će piloti Er Srbije, Croatia Airlinesa, Air Montenegra i drugih prevoznika iz okruženja i dalje morati da završe aktivnu karijeru do 65. rođendana, čak i ako se zdravstveno osećaju spremno za nastavak letenja.
U Srbiji se u poslednjih nekoliko godina sve više govori o nedostatku obučenih pilota i produženim rokovima obuke u civilnim školama letenja. Iako bi dodatne dve godine karijere mogle kratkoročno olakšati pritisak na kadrove, stručnjaci ističu da bi to bilo samo privremeno rešenje i da je dugoročni odgovor u modernizaciji obuke i većem broju kandidata.
Za sada, ICAO ostaje dosledan stavu da se bezbednost putnika ne sme kompromitovati, čak ni u vreme globalnog manjka pilota.
(Aero.rs)
Video: Aeromiting Rivolto: EF2000 vs Galeb G-2
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.