
Ryanair ukida 800.000 sedišta i 24 linije u Nemačkoj zbog visokih troškova i aerodromskih taksi
Rajaner (Ryanair), najveća evropska avio-kompanija po broju prevezenih putnika, objavio je 15. oktobra da će tokom zimske sezone 2025/2026 značajno smanjiti prisustvo na nemačkom tržištu – ukidajući više od 800.000 sedišta i 24 linije na ukupno devet nemačkih aerodroma, među kojima su Berlin, Hamburg i Memingen.
Aerodromi u Dortmundu, Drezdenu i Lajpcigu ostaće zatvoreni za Rajaner i tokom ove zime, saopštila je kompanija. Time će ukupni kapacitet Rajanera u Nemačkoj pasti ispod nivoa iz zime 2024. godine.

Razlog: visoki troškovi i povećanje aerodromskih taksi
Kompanija navodi da je ova odluka direktan rezultat neuspeha nemačke savezne vlade da smanji visoke troškove pristupa aerodromima i da poništi nedavno povećanje aerodromskih taksi za 24%, uvedeno u maju 2024. godine. Ove takse, u kombinaciji sa visokim troškovima kontrole letenja, bezbednosnim naknadama i rastućim operativnim troškovima na aerodromima, čine Nemačku, kako ističe Rajaner, „grubo nekonkurentnom u odnosu na druge zemlje Evropske unije“.
U poređenju sa državama poput Irske, Španije i Poljske, koje nemaju posebne aerodromske namete, ili Švedske, Mađarske i pojedinih regiona Italije gde se takse smanjuju ili ukidaju, Nemačka se, po oceni kompanije, sve više udaljava od evropskog proseka i beleži samo 88% oporavka saobraćaja u odnosu na pre-pandemijski nivo – najlošiji rezultat među većim tržištima kontinenta.

Poziv vladi na „hitnu akciju“
Rajaner je u saopštenju pozvao nemačku vladu i ministra saobraćaja Patrika Šnajdera da „hitno smanje prekomerne troškove pristupa aerodromima“. Kompanija poručuje da bi smanjenje aerodromskih taksi i drugih troškova moglo doneti „transformativan rast“ – uključujući baziranje dodatnih 30 aviona, investiciju vrednu 3 milijarde dolara, udvostručenje broja putnika na 34 miliona godišnje i otvaranje više od 1.000 novih radnih mesta širom Nemačke.
„Nemačko tržište je slomljeno“
Govoreći iz Berlina, direktor marketinga Rajanera Dara Brejdi ocenio je da je „veoma razočaravajuće što nova nemačka vlada već nije ispunila obećanje o smanjenju previsokih aerodromskih taksi i troškova pristupa, koji guše nemački avio-sektor“.
„Zbog toga Rajaner nema drugog izbora osim da smanji kapacitet za više od 800.000 sedišta i ukine 24 linije sa devet skupih aerodroma, uz zadržavanje zatvaranja Dortmunda, Drezdena i Lajpciga. Ovaj u potpunosti izbegljiv gubitak povezanosti smanjiće našu mrežu ispod prošlogodišnjeg nivoa i imaće razoran uticaj na povezanost, zapošljavanje i turizam u Nemačkoj,“ rekao je Brejdi.
On je dodao da je „nemačko tržište vazdušnog saobraćaja slomljeno i da mu je potrebna hitna popravka“, te da će, dok se ne smanje aerodromske takse i troškovi, nemački saobraćaj „nastaviti da opada, dok će druge konkurentnije zemlje sa nižim troškovima pristupa uživati u ubrzanom rastu Rajanera — na račun Nemačke“.

Monopol i cene karata
U saopštenju se takođe kritikuje „monopol visokih tarifa“ koji, kako Rajaner tvrdi, drži Lufthanza, što dovodi do toga da „nemački građani i posetioci plaćaju najviše cene avionskih karata u Evropi“.
Kompanija ponavlja da je spremna da u Nemačku uloži značajna sredstva i poveća broj letova — ali tek kada vlada, kako navodi, „konačno preduzme korake ka smanjenju troškova pristupa aerodromima“.
(Aero.rs)
Video: Airbus H145M Helikopterske jedinice MUP: Vežba spasavanja iz vode
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.