
Boeing konačno dobio zeleno svetlo FAA da poveća proizvodnju aviona 737 MAX
Gotovo dve godine nakon što je sa aviona Aljaska Erlajnsa (Alaska Airlines) tokom leta otpao panel, Federalna uprava za avijaciju (FAA) ponovo je dala zeleno svetlo Boingu da poveća mesečnu proizvodnju modela 737 MAX. Najnovija odluka američkih regulatora omogućava kompaniji da sa dosadašnjih 38 poveća broj izrađenih aviona na 42 mesečno, što predstavlja važan korak u pokušaju stabilizacije proizvodnje i povratka poverenja kupaca.
Odluka je doneta nakon što su inspektori FAA sproveli detaljne provere Boingovih proizvodnih linija i ocenili da se povećanje može bezbedno sprovesti. „Inspektori su obavili opsežne revizije kako bi osigurali da svako povećanje kapaciteta bude u skladu sa najvišim standardima bezbednosti“, saopštila je agencija.
FAA je početkom 2024. uvela ograničenje na proizvodnju 737 MAX modela nakon incidenta koji je potresao američku javnost – na letu Aljaska Erlajnsa, na avionu tipa 737 MAX 9, tokom leta je otpao panel. Taj događaj razotkrio je niz problema u kvalitetu izrade i doveo do višemesečnih istraga i ozbiljnih posledica po ugled proizvođača iz Sijetla.
Uz istrage i štrajk mehaničara koji je gotovo osam nedelja zaustavio rad fabrika, Boing je prošlu godinu proveo pokušavajući da konsoliduje procese i obnovi poverenje regulatora. Tokom leta 2025. kompanija je dostigla granicu od 38 aviona mesečno i počela da traži odobrenje za povećanje proizvodnje, koje je sada i dobila.

„Bezbednost i kvalitet ispred brzine“
Izvršni direktor Boinga Keli Ortberg (Kelly Ortberg) izjavio je da je kompanija sledila „disciplinovan proces“ kako bi se osigurala spremnost za bezbedno povećanje proizvodnje. „Cenimo rad našeg tima, dobavljača i FAA, koji su pomogli da dođemo do trenutka u kojem povećanje proizvodnje ide uz najviši nivo bezbednosti i kvaliteta“, navedeno je u saopštenju kompanije.
FAA je, međutim, naglasila da se način njenog nadzora neće menjati i da će inspektori i dalje svakodnevno biti prisutni u Boingovim pogonima. Zanimljivo je da su, uprkos delimičnom gašenju rada federalne vlade početkom oktobra, FAA inspektori nastavili da obavljaju kontrole u fabrikama.

Povratak poverenja posle kriza
Pre samo mesec dana, FAA je vratila Boingu pravo da ponovo samostalno sprovodi završne bezbednosne provere i izdaje sertifikate za svoje avione 737 MAX — ovlašćenje koje mu je oduzeto 2019. nakon dve katastrofe u kojima je poginulo 346 ljudi. Od tada, svaka isporuka i sertifikacija prolazila je kroz direktnu kontrolu američkih regulatora.
Ortberg je ranije ove godine pred američkim Senatom poručio da „profit nikada neće biti ispred bezbednosti“ i da povećanje proizvodnje zavisi isključivo od stabilnosti i kvaliteta procesa. „Nećemo ubrzavati ako sistem ne bude stabilan“, rekao je tada.
Povećanje proizvodnje sa 38 na 42 aviona mesečno predstavlja tek prvi korak u širem planu Boinga da do kraja 2026. dostigne stopu od oko 50 primeraka mesečno, čime bi se približio planiranom kapacitetu od pre pandemije i serije incidenata. Analitičari smatraju da odluka FAA ukazuje na oprezan, ali pozitivan pomak u odnosima između regulatora i proizvođača.
Uprkos tome, Boing se i dalje suočava sa pritiscima – kako zbog reputacije, tako i zbog dugotrajnih sertifikacionih procesa za modele 737 MAX 7 i MAX 10, koji još čekaju odobrenje, najverovatnije do 2026. godine.
(Aero.rs)
Video: Airbus H145M Helikopterske jedinice MUP: Vežba spasavanja iz vode
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.