
Meteorološki balon uzrok incidenta na letu Junajted Erlajnsa na visini od 11 kilometara
Dramatičan incident tokom leta Junajted erlajnsa (United airlines) između Denvera i Los Anđelesa 16. oktobra 2025. godine, koji je rezultirao oštećenjem pilotskog vetrobranskog stakla i lakšim povredama pilota a o kome je pisao i Aero.rs, prema najnovijim nalazima izazvan je – meteorološkim balonom.
Avion tipa Boing 737 MAX 8 na letu UA1093 leteo je na visini od oko 36.000 stopa (oko 11 kilometara) kada je došlo do snažnog udara od kojeg je naprsnulo višeslojno staklo kokpita. Posada je odmah odlučila da preusmeri avion i bezbedno sleti na aerodrom u Solt Lejk Sitiju (SLC). U avionu je bilo 134 putnika i šest članova posade, a jedan pilot je zadobio lakše povrede.
Mogući uzrok – meteorološki balon iz Kalifornije
Kompanija WindBorne Systems, specijalizovana za pametne meteorološke balone koji služe za dugotrajno prikupljanje meteoroloških podataka, saopštila je da je „verovatno“ jedan od njihovih balona uzrok incidenta.
„U četvrtak, 16. oktobra, strani objekat udario je u vetrobransko staklo aviona UA1093 na približno 36.000 stopa visine. Nakon istrage pokrenute 19. oktobra, verujemo da je u pitanju bio jedan od naših balona“, navela je kompanija u saopštenju.

WindBorne je svoj preliminarni izveštaj prosledio Federalnoj upravi za avijaciju (FAA) i Nacionalnom odboru za bezbednost saobraćaja (NTSB), koji zajednički sprovode istragu. „Zahvalni smo što, prema našim saznanjima, nije bilo ozbiljnih povreda ni gubitka pritiska u kabini“, dodaje se u saopštenju.
Istraga u toku
NTSB je potvrdio da je oštećeno vetrobransko staklo poslato u laboratoriju na analizu, kao i da se prikupljaju podaci sa letačkog rekordera, radara i meteoroloških sistema. FAA, iako uključena u istragu, do sada nije dala zvaničnu potvrdu da je uzrok incidenta zaista bio meteorološki balon.

Oštećeni avion ostao je prizemljen u Solt Lejk Sitiju tri dana pre nego što je preleteo u Čikago Rokford (RFD) na popravku. Putnici su istog dana prebačeni na drugi avion i nastavili put ka Los Anđelesu.
Kako funkcionišu meteorološki baloni
Meteorološki baloni, obično ispunjeni helijumom ili vodonikom, koriste se širom sveta za merenje temperature, pritiska, vlažnosti i brzine vetra u višim slojevima atmosfere. U proseku dostižu visine između 25.000 i 35.000 metara, što je znatno iznad visine komercijalnih aviona. Međutim, u fazi uspona ili silaska, mogu se nakratko naći u opsegu između 9.000 i 12.000 metara, gde lete putnički avioni.
Teret koji nose (tzv. payload) obično teži od nekoliko stotina grama do nekoliko kilograma i sadrži sondu sa senzorima i GPS uređajem. U slučaju većih istraživačkih projekata, baloni mogu nositi i znatno težu opremu — čak do nekoliko tona.
U ovom slučaju, veruje se da je balon WindBorne Systems-a bio manjih dimenzija, ali da je zbog relativne brzine sudara mogao izazvati oštećenje vetrobranskog stakla, koje je izdržalo udar bez gubitka pritiska u kabini.

Retki, ali zabeleženi incidenti
Susreti aviona sa meteorološkim balonima izuzetno su retki, ali nisu bez presedana. Australijska vazduhoplovna bezbednosna agencija (ATSB) i kanadske vlasti ranije su beležile slučajeve kada su putnički avioni prošli na maloj udaljenosti od meteoroloških balona, a u jednom slučaju avion Air Canada Rouge A321 prijavio je direktan udar na visini od 36.000 stopa.
Većina balona se lansira sa unapred najavljenih meteoroloških stanica, uz koordinaciju sa vazduhoplovnim kontrolnim službama, ali komercijalni i privatni projekti poput onih koje sprovodi WindBorne Systems ponekad imaju složenije letne profile.

Nove bezbednosne mere
Nakon incidenta sa letom UA1093, WindBorne je najavila tehničke i proceduralne izmene u radu. „Odmah smo uveli promene koje smanjuju vreme koje naši baloni provode između 30.000 i 40.000 stopa visine, a uvodimo i automatske sisteme za izbegavanje aviona pomoću podataka o živom saobraćaju“, saopštila je kompanija.
Iako je reč o retkom događaju, slučaj sa letom „Junajted erlajnsa“ otvara pitanje regulacije visinskih balona i njihove interakcije sa komercijalnim vazduhoplovstvom. Istraga NTSB-a i FAA-e trebalo bi da razjasni okolnosti i eventualne propuste u koordinaciji koji su doveli do incidenta na visini od 11 kilometara iznad američke savezne države Juta.
(Aero.rs)
Video: Airbus H145M Helikopterske jedinice MUP: Vežba spasavanja iz vode
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.