Američki Kongres pokreće reformu zakona o mentalnom zdravlju pilota i kontrolora letenja
Mentalno zdravlje u avijaciji godinama je bilo tema o kojoj se govorilo tiho, uz stroga pravila koja su često navodila pilote i kontrolore letenja da izbegavaju pomoć kako ne bi ugrozili svoj medicinski sertifikat. U američkom zakonodavnom sistemu sada se događa korak koji industrija dugo priželjkuje. Pred američkim Senatom nalazi se zakon koji bi promenio način na koji FAA procenjuje mentalno zdravlje vazduhoplovnog osoblja, uz jasnu poruku da traženje podrške ne sme da bude opasnost po karijeru.
Novi dvopartijski predlog Zakona o mentalnom zdravlju u avijaciji (Mental Health in Aviation Act) predviđa najopsežniju modernizaciju pravila u poslednjim decenijama. Cilj je da se ukloni strah koji mnogi piloti i kontrolori imaju kada je reč o prijavljivanju simptoma ili odlasku na terapiju. Po sadašnjem sistemu, svaka dijagnoza može da dovede do dugih pregleda, nejasnih procedura i čekanja na specijalna medicinska odobrenja, što je stvorilo atmosferu u kojoj se ponekad prećutkuje problem, umesto da se rešava.
Zakon uvodi obavezu FAA da revidira smernice za mentalno zdravlje, da unapredi obuku vazduhoplovno-medicinskih ispitivača i da poveća kapacitete za medicinske procene, posebno u oblasti psihijatrije. Planirano je i izdvajanje dodatnih sredstava za zapošljavanje stručnjaka koji će ubrzati obradu medicinskih slučajeva i smanjiti postojeća kašnjenja. U fokusu je ideja da pilot ili kontrolor koji potraži pomoć ne sme da prolazi kroz neizvesnost koja traje mesecima.
Ovaj zakonodavni paket predviđa i javnu kampanju koja bi trebalo da smanji stigmu, kao i transparentniju komunikaciju prema pilotima o tome koji lekovi utiču na njihov medicinski sertifikat i pod kojim uslovima. Mnogi iz industrije ističu da je upravo nedostatak jasnih informacija bio jedan od najvećih problema.
Podrška inicijativi je široka. Udruženja pilota i kontrolora letenja godinama upozoravaju da su zahtevi posla ekstremno visoki, a da sistem nije dovoljno prilagođen realnim potrebama ljudi koji svakodnevno donose odluke od kojih zavisi bezbednost. Novi zakon zato kombinuje dva cilja: očuvanje visokih standarda u avijaciji i stvaranje okruženja u kojem je uobičajeno potražiti pomoć kada je ona potrebna.
Proces u Senatu tek predstoji, ali se u industriji očekuje da će predlog dobiti podršku, posebno nakon niza incidenata i slučajeva koji su pokrenuli pitanje psihološkog opterećenja u avijaciji. Ako bude usvojen, zakon bi mogao da postane presedan koji će podstaći i druge države da preispitaju kako njihovi regulatorni sistemi tretiraju mentalno zdravlje pilota i kontrolora.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.