Trodnevni beg za Milano: Reportaža sa leta Beograd - Bergamo - Beograd
U novembru sam se uputio u Milano na trodnevno putovanje, sa glavnim ciljem da snimam airside sadržaj na aerodromu Malpensa. Iako kratko, putovanje se pokazalo vrlo uspešnim, jer su Milano i Malpensa pružili dobre uslove za avio-spotting i snimanje, naročito van glavne turističke sezone.
Iz Beograda do Milana lete dve avio-kompanije. Viz Er (Wizz Air) leti do aerodroma u Bergamu (BGY), a Er Srbija (Air Serbia) do Malpenze (MXP). Za ovo putovanje odlučio sam se za Viz Er.
Povratnu kartu do aerodroma Bergamo kupio sam dva meseca unapred i platio 4.600 dinara. Uz to sam doplatio izbor sedišta u oba smera, ukupno 2.400 dinara. Ovaj aerodrom pretežno koriste niskotarifne avio-kompanije poput Wizz Aira, Ryanaira, Ajeta i Air Arabije.
DAN PUTOVANJA:
Na aerodrom sam stigao automobilom, tri sata pre leta. Vozilo sam parkirao na Tesla parkingu, koji se nalazi nekoliko kilometara od aerodroma. Do terminala saobraća besplatan autobus, na svakih 10 minuta tokom dana i na svakih 20 minuta tokom noći. Vožnja traje svega nekoliko minuta, a plaćanje parkinga obavlja na automatima prilikom izlaska. Cena parkiranja iznosi 500 dinara po danu.
Prilikom kupovine karte izabrao sam Basic tarifu, koja podrazumeva unos samo ranca u kabinu. Registraciju sam obavio onlajn, pa sam se odmah uputio ka pasoškoj i bezbednosnoj kontroli. Važno je napomenuti da registracija na aerodromu, ukoliko nemate predati prtljag, može koštati najmanje 40 evra. Ako ipak želite da se registrujete na aerodromu bez predatog prtljaga, tu opciju je moguće unapred dodati u rezervaciju putem aplikacije, po ceni od 13 evra.
Pasošku i bezbednosnu kontrolu prošao sam vrlo brzo, jer u to doba dana nije bilo gužve, a usput sam iskoristio priliku da fotografišem nekoliko aviona.
Informacije o odlaznom letu:
- Avio-kompanija: Wizz Air
- Broj leta: W6 4123
- Linija: Beograd (BEG) - Milano Bergamo (BGY)
- Datum: 21.11.2025.
- Izlaz: A10
- Sedište: 7F
- Predviđeno vreme poletanja: 06:10
- Stvarno vreme poletanja: 06:32
- Predviđeno vreme sletanja: 08:00
- Stvarno vreme sletanja: 07:55
- Popunjenost leta: ~95%
Ukrcavanje je počelo na vreme sa izlaza A10. Kod Viz Era procedura funkcioniše tako da se putnici u prednjem delu aviona ukrcavaju preko avio-mosta, dok putnici smešteni u zadnjem delu silaze niz stepenice i ulaze na zadnja vrata. Većina niskotarifnih avio-kompanija primenjuje sličan sistem ukrcavanja, s tim što se na mnogim aerodromima avio-mostovi uopšte ne koriste.
Avion predviđen za ovaj let bio je Airbus A321neo, star dve godine, isporučen Viz Eru u martu 2023. godine, sa ukupno 239 sedišta u standardnoj konfiguraciji 3–3. Let je bio gotovo potpuno popunjen, pa je i samo ukrcavanje potrajalo nešto duže. Sedeo sam na mestu 7F.
Sa parking pozicije krenuli smo na vreme, ali smo ubrzo naišli na problem sa stop-bar sistemom na poletno-sletnoj stazi 12L. Zbog guste magle aerodrom je u tom trenutku prešao sa CAT III na CAT I operacije, što je podrazumevalo dodatne procedure. Morali smo da sačekamo da avion ispred nas donese odluku o poletanju, pre nego što smo nastavili dalje.
Poleteli smo u 06:32, skrenuli udesno i preleteli preko Obrenovca, Šapca i Tuzle, penjući se ka visini krstarenja. Na letovima Viz Era nema standardnog servisa, ali je moguće kupiti vodu, sokove, alkoholna pića i hranu. Dok je većina putnika spavala, kabinsko osoblje je zatražilo pomoć putnika sa medicinskim znanjem, jer je jedan putnik u zadnjem delu kabine dva puta izgubio svest iznad Jadranskog mora. Nakon toga započeli smo snižavanje ka aerodromu Bergamo, sleteli u 07:55 na pistu 28 i odrulali do parking pozicije pored terminala.
Posada je zamolila putnike da ostanu na svojim mestima dok medicinsko osoblje ne uđe u avion. Prema mom saznanju, putniku je na kraju bilo dobro, a nedostatak sna, hrane i niži pritisak u kabini verovatno su doveli do kratkotrajnog gubitka svesti.
Ceo proces iskrcavanja dodatno je otežavao jak sneg, zbog čega su autobusi dolazili jedan po jedan. Po dolasku na terminal i pasošku kontrolu, bilo je potrebno izvršiti registraciju na uređajima ispred šaltera, koji predstavljaju deo EES sistema koji Evropska unija postepeno uvodi. Moj uređaj nije prihvatio biometriju, pa sam registraciju obavio kod policajca na šalteru. Ceo postupak trajao je gotovo sat vremena.
Za prevoz do Milana postoji više opcija. Odabrao sam autobus kompanije Autostradale, kartu sam kupio onlajn i platio 8 evra. Vožnja traje gotovo sat vremena i završava se kod glavne železničke stanice. Postoje i drugi prevoznici, kao i mogućnost putovanja vozom iz Bergama do Milana, ali autobusi saobraćaju toliko često da to u praksi nije neophodno.
MILANO, AIRSIDE NA MALPENSI I MUZEJ AVIJACIJE
Po dolasku u Milano pokušao sam da obiđem grad koliko su vremenski uslovi dozvoljavali, iako je kiša padala gotovo ceo dan. Prenoćio sam u blizini aerodroma Malpensa, najvećeg aerodroma u Milanu. Tog dana imao sam priliku da obiđem i airside deo aerodroma, između dve piste, u okviru turističke ture koju organizuje grupa avio-entuzijasta uz podršku samog aerodroma. Ovo nesvakidašnje iskustvo koštalo je 15 evra i omogućilo mi je da iz neposredne blizine posmatram poletanja i sletanja.
Vremenski uslovi tog dana bili su idealni za snimanje, ali se pojavio jedan neočekivan problem prilikom plaćanja ture. Banke u Srbiji naplaćuju minimum 25 evra provizije za slanje novca u inostranstvo, što mi je u ovom slučaju bilo nepraktično. Na kraju sam se dogovorio sa jednim od organizatora da on uplati za mene, a da mu novac naknadno predam u kešu, na čemu sam mu veoma zahvalan.
Nakon airside spottinga uputio sam se ka muzeju avijacije koji se nalazi u blizini Terminala 1. Ulaznica košta 15 evra, a muzej je zaista impresivan. U spoljašnjoj postavci izloženi su avioni poput MD-80 i DC-9, što pruža dobar uvid u istoriju civilne avijacije.
Povratak
Do aerodroma Bergamo stigao sam istom kompanijom, ali ovog puta u večernjim satima, i prenoćio u smeštaju udaljenom oko 20 minuta hoda od terminala. Takav izbor smeštaja pravi veliku razliku kada imate rani jutarnji let, kakav je bio i moj.
Registraciju sam obavio onlajn i odmah se uputio ka bezbednosnoj kontroli, koju sam prošao bez zadržavanja. Pre pasoške kontrole svratio sam u HelloSky ložu, koja se nalazi neposredno ispred kontrole. Ulazak mi je omogućila World Debit Mastercard kartica, koja tokom godine obezbeđuje četiri ulaska u aerodromske lože. Za aerodrom koji pretežno koriste niskotarifne avio-kompanije, ovakva mogućnost se pokazala kao veoma praktična. Izbor hrane i pića bio je sasvim dobar za to doba dana.
Informacije o povratnom letu:
- Avio-kompanija: Wizz Air
- Broj leta: W6 4124
- Linija: Bergamo (BGY) - Beograd (BEG)
- Datum: 23.11.2025.
- Izlaz: B1
- Sedište: 10A
- Predviđeno vreme poletanja: 08:35
- Stvarno vreme poletanja: 08:43
- Predviđeno vreme sletanja: 10:15
- Stvarno vreme sletanja: 09:58
- Popunjenost leta: ~90%
Nakon pasoške kontrole uputio sam se ka izlazu B1. Ukrcavanje je počelo na vreme, a do aviona smo stigli peške, pošto je bio parkiran neposredno pored terminala.
Avion na ovom letu bio je takođe Airbus A321neo, star dve godine, isporučen Viz Eru u junu 2023. godine. Zanimljivo je da je reč o prvom Erbasovom avionu proizvedenom u Kini, u Tianđinu, namenjenom evropskom tržištu. Sedeo sam na mestu 10A. Avion je stigao iz Beograda dok sam još boravio u loži.
Prostor za noge u Viz Erovim avionima u skladu je sa cenom karte. U prednjem delu kabine razmak između sedišta iznosi 29 inča, dok se već posle sedmog reda smanjuje na 28 inča, što može biti ograničavajuće za više putnike. I ranije sam leteo Viz Erovim A321neo avionima, ali mi se čini da je nakon ugradnje novih Recaro sedišta prostor nešto manji nego ranije. Za sada su ova sedišta ugrađena u samo nekoliko aviona u floti.
Poleteli smo u 08:43 sa poletno-sletne staze 28, uz fantastičan pogled na Alpe prilikom preleta južno od Verone. Let je protekao bez ikakvih problema. Visinu krstarenja dostigli smo u blizini Venecije, zatim preleteli Pulu i Rijeku, a nešto posle Banjaluke započeli snižavanje ka Beogradu.
Sleteli smo u 09:58 na pistu 30R a zatim taksirali do parking pozicije A8. Prilikom iskrcavanja posada mi je omogućila ulazak u pilotsku kabinu, što je uvek posebno iskustvo. Pasoška kontrola trajala je oko 20 minuta, nakon čega sam sačekao autobus do Tesla parkinga, platio parkiranje i krenuo kući.
ZAKLJUČAK
Letovi su u celini protekli bez problema, iako je tokom prvog segmenta došlo do manjeg medicinskog incidenta sa jednim putnikom. Ipak, utisak je da letenje Viz Erom ka Milanu ima smisla pre svega ako ne planirate dodatne doplate za prtljag. Karte Er Srbije do Malpense često se mogu pronaći po ceni od oko 10–11 hiljada dinara, a u tu cenu već je uključen mali kabinski kofer do 8 kilograma.
Prostor za noge, iako ograničen, sasvim je prihvatljiv za let u trajanju od oko sat i 20 minuta. Imajući u vidu cenu karata, ne treba očekivati komfor više klase, ali za ovako kratak let iskustvo je potpuno korektno.
Autor: Branislav Stojanović
(EkipaAero)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.