• 3

Vreme čitanja: oko 5 min.

Leteći "snajper za vatru": Helikopter Kamov Ka-32 MUP Srbije za borbu sa požarima

Vreme čitanja: oko 5 min.

AERO EKSKLUZIVA: Leteleli smo helikopterom Kamov Ka-32 MUP-a Srbije koji se pripema za svoju prvu protivpožarnu sezonu a za koju se svi nadaju da je možda neće ni biti. U vazduhu može da ostane 3 sata. Ima rezervoar od 4.000 litara, a vodu u toj količini može da usisa za samo jedan minut.

  • 3
Kamov Ka-32A11BC Salinger Igor

Naznaka da bi Srbija mogla postati korisnik ovog namenski projektovanog protivpožarnog vazduhoplova bilo je još početkom 2021. godine kada je predsednik Srbije Aleksandar Vučić u jednom od svojih obraćanja rekao kako su "Srbiji potrebni protivpožarni helikopteri" i da slede razgovori sa "francuskim i ruskim prijateljima". Poznavaocima vazduhoplovstva nije bilo teško da u ovoj izjavi - ispostaviće se tačno - prepoznaju pregovore sa konzorcijumima Airbus Helicopters i Russian Helicopters.

Prvi od dva naručena srpska Kamova-32 (izvozna oznaka Ka-32A11BC) stigao je na beogradski aerodrom početkom septembra protekle godine. Zbog sankcija EU za prelete aviona Ruske Federacije, sprpski helikopter - koji je naručen i plaćen pre početka sukoba u Ukrajini, pa samim tim i navedenih sankcija - transportovan je avionom Iljusin 76 treće države. Prvo pojavljivanje ovog donekle vizuelno neobičnog helikoptera pred javnošću bilo nedugo potom je ispred Kule Beograd a na istom mestu MUP je potom upriličio prezentaciju svoje nove letilice za - na poslednji dan njegovog mandata - tadašnjeg ministra Aleksandra Vulina i ambasadora Rusije Aleksandra Bocan Haračenka.

Helikopterska jedinica MUP-a uskoro uskoro još jedan helikoptera ovog tipa. Kako je i sam predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao 4. juna na Dan policije i MUP-a, u razgovoru sa komandantom Helikopterske jedinice Nenadom Nedićem, isporukom i drugog Kamova "imali bismo veliku prednost u odnosu na sve druge".

"Reč je o helikopteru ruske proizvodnje koji je, po konfiguraciji koju vidite, namenjen prvenstveno za gašenje požara a može da se koristi i za nošenje spoljnih tereta velikih dimenzija i težina. Helikopter je po svojoj konstrukciji drugačiji od ostalih. Nema repni rotor u odnosu na standardne, nego dva noseća rotora. Ima takozvani koaksijalni koncept sa suprotono okrećućim rotorima koji, najblaže rečeno, doprinosi tome da helikopter bolje iskoristi snagu koju rotor kreira, odnosno nema gubitaka. Samim tim, može da podigne više tereta što je velika prednost u varijanti gašenja požara" objašnjava za Aero.rs pilot-instruktor Denis Vojvodić.

Više mogućnosti za gašenje požara

Kaže nam da Kamov Ka-32 po svojoj opremljenosti spada u savremene helikoptere, i ima više razlčitih mogućnosti za gašenje požara.

"Trenutno je na njemu montiran rezervoar za vodu ispod trupa, sa vodenom puškom. Požar može da se gasi ispuštanjem vode direktno iz rezervoara a može i kroz pušku fokusirano, odnosno ciljano da se gađa objekat na raznim visinama. Zapremina rezervoara mu je 4. 000 litara, s tim da postoji mogućnost podešavanja količine vode koja se uzima u odnosu na masu helikoptera i spoljnu temperaturu", objašnjava Vojvodić za naš portal dok se istovremeno pripremamo da poletimo sa dotičnim o kojem pričamo.

Ne samo sa ovim, već sa svakim tipom Helikopterske jedinice, koji učestvuju gašenju požaru, pre početka protivpožarne sezone, piloti obavljaju trenažu, odnosno protivpožarne vežbe.

Konkretno sa Kamovim Ka-32, trenaža se radi sa vedrom i sa protivpožarnim rezervoarom (tankom). I, upravo jednom takvom trenažnom letu prisustvovala je i ekipa portala Aero Telegrafa

"Na ovom trenažnom letu sa Kamovim Ka-32 koristili smo podvesni rezervoar i vodenu pušku sistem SP 32 koji se nalazi na njemu. Došli smo u zonu našeg grada gde smo izvršili oblet vodene površine sa koje ćemo uzeti vodu, videli da je tu sve kako treba, videli da tu nema ljudi i prepreka koje bi nama smetale, a onda smo pristupili uzimanju vode" objašnjava nam nakon leta pilot-instruktor Borko Vuković koji je i bio u kokpitu helikoptera na ovom trenažnom letu.

Pri uzimanju vode, kako kaže, podvesni rezervoar od 4.000 litara je napunjen pomoću creva i pumpe koja se nalazi na njemu.

"Sistem SP 32, to jest, podvesni rezervoar, zajedno sa vodenom puškom je zapremine 4.000 litara a pumpa koja se nalazi na crevu omogućava da tu količinu uzme za 60 sekundi. Kada smo uzeli vodu, radili smo najpre trenažni let koristeći prvo vodenu pušku a zatim smo ostatak vode izbacili iz podvesnog rezervoara" kaže Vuković za Aero.

U vazduhu ovaj helikopter može da bude 3 sata ali je, prema rečima Denisa Vojvodića, praktična upotreba od 2:30 do 2:40 sati. Za sada je šest pilota HJ obučeno za letenje na ovom tipu helikoptera, a Vojvodić nam objašnjava da li je i koliko pilotiranje njime komplikovanje u druge vazduhoplove u Helikopterskoj jedinici:

"Drugačiji jeste. Ne može da se kaže da je komplikovaniji ili jednostavniji. Zbog same konstrukcije helikoptera, drugačiji su malo elementi upravljanja, takozvana tehnika pilotiranja. Ali, veoma je stabilan i pouzdan helikopter koji im dosta sistema, koji su pridodati, tako da zahteva malo veći nivo koncentracije tokom obuke da se uđe u suštinu korišćenja".

Intervali ispuštanja vode na terenu zahvaćenom vatrom značajno su manji sa ovim tipom helikoptera a to znači da, prema Vojvodićevim rečima, on može značajno da doprinese povećanju efikasnosti u gašenja požara.

Vuković kaže da je obuka za ovaj tip helikoptera bila zahtevna, ali ne i teška zahvaljujući kolegama u Španiji, gde su imali prvu inicijalnu obuku i pilotima iz Rusije, sa kojima su obuku radili kod nas.

"Helikopter kao helikopter jako je pogodan za letenje. Ima karakteristike i avioniku koja nam omogućava lagan prelazak na sam tip helikoptera", kaže Vuković koji kao i Vojvodić ističe da će Kamov sigurno dati značajan doprinos u gašenju požara:

"Protivpožarna sezona nam se razlikuje od godine do godine u zavisnosti od klimatskih uslova, koji nam se menjau. S obzirom na to da nam je ovo proleće kišovito i hladno, očekujemo da ta sezona neće početi pre kraja juna i, da će, najverovatnije, kao i svake godine trajati do kraja septembra. Iz našeg iskustva, najviše posla se dešava u julu i avgustu, mada nekad sve to zna da okasni pa da septembar bude taj koji je najintenzivniji. Uglavnom, u saradnji sa kolegama iz Sektora za vanredne situacije smo uvek na terenu što se tiče reona Srbije. Na njihov poziv mi krećemo u gašenje požara, pružamo prvenstveno njima pomoć. Pored toga, gde god da u okolnim zemljama bude potrebno mi smo u mogućnosti da pružimo pomoć".

Piloti i vazduhoplovi Helikopterske jedinice MUP-Srbije prethodnih godina gasili su požare gde god se to od njih tražilo - kako u Srbiji, tako i u Severnoj Makedoniji, Sloveniji, Republici Srpskoj, Grčkoj... U javnosti je ostala zapamćena njihova - bez preterivanja može se reći herojska uz kolege iz drugih država - borba sa vatrenom stihijom pre dve godine na Eviji i Peloponezu, o čemu je Telegraf tada pisao. Ako se ukaže potreba za angažovanjem, MUP Srbije pored Kamova na raspolaganju od ove godine ima i helikoptere H215 Super Puma, kojih je tri u floti Helikopterske jedinice MUP-a. Iako joj to nije primarna namena, vatrogasne performanse Super Pume su sve samo ne za podcenjivanje - zahvaljući pre svega "sirvoj snazi" motora Turbomeca Makila i nosivosti do 4.5 tona vode u vedru. Poređenja radi, u zavisnosti od uslova, H145 u jednom naletu na požar može izbaciti nekih 700 do 800 kg vode a Agusta Bell 212.

(Aero.rs)

Video: Naše helikopterske jedinice pomažu u gašenju požara na Eviji: U 30 naleta izbačeno oko 35 tona vode

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Sale71

    17. jul 2023. | 17:15

    Nemojte kupovati ruske kršine!

  • Čuvar Stada

    22. avgust 2023. | 18:42

    Vrhunski protiv-podmornički helikopter. Očigledno je uz modifikacije postao i odličan helikopter za borbu protiv požara. Sikorsky S-64E je nezamenljiva mašina

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>