• 0
 ≫ 

Vreme čitanja: oko 3 min.

Avijacija budućnosti: FAA izdala smernice za letelice napredne avio-mobilnosti

 ≫ 

Vreme čitanja: oko 3 min.

Federalna uprava za civilno vazduhoplovstvo je objavila set smernica koje bi institucije u SAD trebale da primene radi korišćenja letelica napredne avio-mobilnosti

  • 0
Eve Air Mobility eVTOL elektricni avion Eve Air Mobility

Američka Federalna uprava za civilno vazduhoplovstvo (Federal Aviation Administration - FAA) objavila je set smernica i koraka koje bi institucije u SAD trebale da primene kako bi se u zemlji mogle bezbedno koristiti letelice tzv. napredne avio-mobilnosti.

Mada naziv zvuči veoma komplikovano, zapravo se radi o manjim vazduhoplovima veličine helikoptera koji umesto klasičnog, fosilnog kerozina koriste "čistiju" električnu energiju. Njihova popularnost je u prethodnih nekoliko godina naglo porasla te je FAA započela regulaciju i ovog segmenta avio-saobraćaja.

U sklopu plana Innovate28, Američka administracija planira da u saradnji sa drugim vazduhoplovnim, energentskim i bezbednosnim akterima u SAD u potpunosti uredi ovu oblast do 2028. godine. Na zvaničnom sajtu FAA se navodi da će se prilikom korišćenja naprednih letelica težiti korišćenju već postojeće infrastrukture i protokola ali će određenih promena ipak biti.

Eve Air Mobility eVTOL električni avion Eve Air Mobility

"Električni trotineti" u vazduhu

Inovacije u industriji su oduvek predstavljale svojevrsni problem za regulatorna tela. Setimo se samo električnih trotineta koji su se veoma brzo "razmnožili" i počeli da zuje između ljudi na trotoarima, kvareći spokoj prisutnih pešaka. Vlastima, kako domaćim tako i stranim, je bilo porebno dugo vremena da regulišu upotrebu električnih trotineta i sklone ih na biciklističke staze.

Vazduhoplove za naprednu avio-mobilnost možemo posmatrati kao leteće trotinete - oni su nešto novo, malo, uzbudljivo ali i potencijalno opasno. Ovoga puta imamo sreće jer su vazduhoplovne vlasti, odnosno FAA, počele da se bave ovom tematikom te se nadamo da nam napredne letelice neće doći glave - ali bukvalno.

Glavne oblasti koje FAA želi da reguliše su operacije samih letelica i infrastruktura za njihovu upotrebu. Uprava za civilno vazduhoplovstvo je u najnovijem setu smernica propisala da će ovi napredni vazduhoplovi moći da lete na maksimalno 4.000 stopa (oko 1200 metara) nadmorske visine u urbanim sredinama kao i da će piloti koristiti pravila vizuelnog letenja (VFR), odnosno da će se tokom leta oslanjati na svoja čula, a ne na instrumente.

FAA nalaže da će buduće napredne letelice u početku koristiti postojeće aerodrome i helidrome kao i da se na istima mogu napraviti određene modifikacije radi izgradnje punjača i parking pozicija. U smernicama FAA se navodi da će proizvođači, operateri i vlasti biti zaduženi za buduće planiranje i razvoj infrastrukture.

Trebaće sve više struje

Ono gde smernice postaju malo nejasnije je oblast energetike. Nakon "poplave" električnih automobila u protekloj deceniji, javnost je počela da postavlja pitanja o kapacitetima elektro-mreže koja sada mora da snadbeva i veliki broj vozila. Ovoj jednačini će se uskoro pridružiti i vazduhoplovi koji će kao i Tesla automobili biti žedni električne energije. FAA navodi da će mreži možda biti neophodna unapređenja kao i da će Ministarstvo energetike utvrditi kako će napredne letelice uticati na mrežu.

Da će posla imati i druge službe sem FAA postaje jasno nakon što se pročita sekcija o bezbednosti. Ono što Amerikance svakako brine je sajberbezbednost te će FAA i ozloglašena (po svojoj strogoći) Uprava za bezbednost saobraćaja (TSA) procenjuju koje će mere morati da se preduzmu kako bi se vazduhoplovi zaštitili od napada.

Mada su smernice Uprave za civilno vazduhoplovstvo korak u dobrom pravcu kada se radi o budućim letelicama napredne avio-mobilnosti, FAA i druga regulatorna tela još uvek moraju da osmisle konkretnu strategiju i pravila za njihovu upotrebu.

(Aero.rs)

Video: Izbio novi požar na Halkidikiju: Srpski turisti snimili dramu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>