Zašto Rusija ne može da proizvede dovoljno aviona: Koliko je Su-34 isporučeno na prvu liniju fronta ove godine

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 1

Već više od tri i po godine mediji koji prate sukob između Rusije i Ukrajine, preplavljeni su podacima o ofanzivama i povlačenjima na frontu, gubicima, naoružanju, uvođenju novih strategija, novih oruđa i oružanih sistema...

Pomno se prate sve vesti o gubicima aviona i helikotera na obe strane, kao i zanavljanju moći kako ruskog, tako i ukrajinskog vazduhoplovnog segmenta u oružanim snagama dve zemlje.

Najočitiji primer za ovo je izveštavanje o ukrajinskoj nabavci polovnih borbenih aviona F-16 iz više zapadnih zemalja, kao i o ruskom obnavljanju frontovskih snaga avionima Su-34.

Kako zaista - stoji stanje stvari?

Sukhoi Su 34 Foto: United Aircraft Corporation (UAC) Press Service

Ukrajina je u prvoj polovini ove godine mogla da računa na 27 operativnih borbenih aviona F-16 iz više izvora, ali je do danas - izgubila barem osam vazduhoplova ovog tipa tokom sukoba sa ruskim snagama.

Predsednik Ukrajine Volodimir Zelenski odavno više i ne govori da Ukrajini treba između 120 i 130 F-16 aviona kako bi se efikasno suprotstavila ruskoj avijaciji, jer su zapadni saveznici obećali (i ponavljamo - obećali) tek 2/3 od traženog. Precizan broj isporučenih letelica - nikada nije zvanično potvrđen.

Što se tiče Ruske Federacije - u komunikaciji sa medijima sve se svodi na štura saopštenja državnog konzorcijuma UAC o "isporuci još jedne tranše" aviona Su-34. Već četiri puta tokom 2025. mediji u Srbiji - uključujući naš portal - (ali i širom sveta) prenose tekstove o isporuci ovog aviona.

Sukhoi Su 34 Foto: Shutterstock

A koliko je, zapravo, ovih aviona isporučeno - postavlja pitanje ugledni vojni portal Zona Militar: prema njihovim podacima - u ovoj godini - samo osam letelica isporučeno je Ruskim Vazdušno-kosmičkim snagama - uključujući i tranšu od 15. septembra. 

Time je suštinski ispunjen cilj koji je UAC imao za ovu godinu: naime, Korporacija je bila u obavezi da u 2025. isporuči osam (ili više) aviona Sukhoi Su-34 kako bi opremila Ruske Vazdušno-kosmičke snage (VKS).

Više od tri godine nakon početka invazije na Ukrajinu, vojno-industrijski kompleks Ruske Federacije ulaže značajne napore da nadomesti operativne gubitke koje trpe oružane snage zemlje. U oblasti vazduhoplovstva posebno se ističu isporuke borbenih aviona - pre svega Su-35S lovaca za vazdušnu nadmoć (poslednja isporuka "evidentirana" 26. septembra na našem portalu) - među najmodernijim avionima koji se trenutno proizvode, kao i jurišnika bombardera Su-34.

General Pavković Foto: Shutterstock

U ovom drugom slučaju, značaj aviona nije manji, jer Su-34 — poznat NATO-u pod kodnim imenom Fullback — ostaje glavna i najsavremenija taktička platforma za napad i bombardovanje koju VKS koristi u sukobu.

Ovaj podatak, koji može varirati, zasnovan je na brojevima prethodnih isporuka realizovanih u aprilu, julu i, najnovije, avgustu, kada je zabeleženo do dva aviona po isporuci. Iako procena dolazi sa slika koje je sam UAC objavio, one uvek skrivaju registarske brojeve i serijske oznake kako bi se izbeglo otkrivanje podataka o avionima ili jedinicama Vazdušno-kosmičkih snaga kojima se isporučuju.

General Pavković Foto: Shutterstock

Iako osam moćnih mašina poput Su-34 (u kombinaciji sa drugim avionima koji se isporučuju VKS-u) nije mala stvar - treba imati u vidu da je recimo - samo Lokid Martin u prvoj polovini ove godine isporučio najmanje 95 aviona F-35 u raznim varijantama, što ukazuje na ogromne probleme koje Rusija objektivno ima.

Šta "škripi" u proizvodnji ruskih bombardera i lovaca?

Pre svega, Rusiji kritično nedostaju strane komponente i sklopovi koje su preuzeli u proizvodnji (ne samo vojnih, već i komercijalnih) aviona. Osim toga, za razliku od SAD, Ruska Federacija je okrenuta takozvanom vojnom modelu ekonomije u kom se najveće ulaganje usmerava tamo gde je odnos uloženog novca i ostvarene dobiti - veći, a to nisu avioni u ovom trenutku, već - dronovi, koji se proizvode u više pogona, a broj proizvedenih jedinica se broji hiljadama.

Sukhoi Su 34 Foto: Shutterstock

Rusiji nedostaje i automatizacija u proizvodnom procesu, kao i kvalifikovana radna snaga, o čemu je u julu ove godine pisao i Newsweek.

Ipak (makar to bilo i samo službeno, prvi čovek UAC, Vadim Badeka je optimista: 

„Preduzeća u okviru Korporacije UAC konstantno održavaju visok tempo proizvodnje vojne opreme, ispunjavajući obaveze prema Ruskim Vazdušno-kosmičkim snagama po planu. Ovaj mesec je rekordan po broju isporučenih aviona.“

(Aero.rs)

Video: Aeromiting Rivolto: EF2000 vs Galeb G-2

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Deki

    29. septembar 2025. | 14:06

    Sad ih imate, na kolenima su, jurisajte nato zemlje, ko pre devojci njegova devojka :)) a u realnosti, ukrajinsko nebo je zakljucano sa PVO sistemima i ruskim avionima. Od Ukrajinske PVO i avijacije nije ostalo nista, sada se pitamo svi ko ce nov da zalegne na ukrajinsko ratiste? Nema vise ni tehnike a i ono sto stigne brzo "plane", cekamo rasplet i novo topovsko meso. Srecom Lokid Martin pravi 95 aviona :)) ali jos se ne zna ko ce nogom da zgazi na tlo, nije vam to Srbija pa cete je rokati sa 10km visine.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>