
Zašto Rusija ne može da proizvede dovoljno aviona: Koliko je Su-34 isporučeno na prvu liniju fronta ove godine
Već više od tri i po godine mediji koji prate sukob između Rusije i Ukrajine, preplavljeni su podacima o ofanzivama i povlačenjima na frontu, gubicima, naoružanju, uvođenju novih strategija, novih oruđa i oružanih sistema...
Pomno se prate sve vesti o gubicima aviona i helikotera na obe strane, kao i zanavljanju moći kako ruskog, tako i ukrajinskog vazduhoplovnog segmenta u oružanim snagama dve zemlje.
Najočitiji primer za ovo je izveštavanje o ukrajinskoj nabavci polovnih borbenih aviona F-16 iz više zapadnih zemalja, kao i o ruskom obnavljanju frontovskih snaga avionima Su-34.
Kako zaista - stoji stanje stvari?

Ukrajina je u prvoj polovini ove godine mogla da računa na 27 operativnih borbenih aviona F-16 iz više izvora, ali je do danas - izgubila barem osam vazduhoplova ovog tipa tokom sukoba sa ruskim snagama.
Predsednik Ukrajine Volodimir Zelenski odavno više i ne govori da Ukrajini treba između 120 i 130 F-16 aviona kako bi se efikasno suprotstavila ruskoj avijaciji, jer su zapadni saveznici obećali (i ponavljamo - obećali) tek 2/3 od traženog. Precizan broj isporučenih letelica - nikada nije zvanično potvrđen.
Što se tiče Ruske Federacije - u komunikaciji sa medijima sve se svodi na štura saopštenja državnog konzorcijuma UAC o "isporuci još jedne tranše" aviona Su-34. Već četiri puta tokom 2025. mediji u Srbiji - uključujući naš portal - (ali i širom sveta) prenose tekstove o isporuci ovog aviona.

A koliko je, zapravo, ovih aviona isporučeno - postavlja pitanje ugledni vojni portal Zona Militar: prema njihovim podacima - u ovoj godini - samo osam letelica isporučeno je Ruskim Vazdušno-kosmičkim snagama - uključujući i tranšu od 15. septembra.
Time je suštinski ispunjen cilj koji je UAC imao za ovu godinu: naime, Korporacija je bila u obavezi da u 2025. isporuči osam (ili više) aviona Sukhoi Su-34 kako bi opremila Ruske Vazdušno-kosmičke snage (VKS).
Više od tri godine nakon početka invazije na Ukrajinu, vojno-industrijski kompleks Ruske Federacije ulaže značajne napore da nadomesti operativne gubitke koje trpe oružane snage zemlje. U oblasti vazduhoplovstva posebno se ističu isporuke borbenih aviona - pre svega Su-35S lovaca za vazdušnu nadmoć (poslednja isporuka "evidentirana" 26. septembra na našem portalu) - među najmodernijim avionima koji se trenutno proizvode, kao i jurišnika bombardera Su-34.

U ovom drugom slučaju, značaj aviona nije manji, jer Su-34 — poznat NATO-u pod kodnim imenom Fullback — ostaje glavna i najsavremenija taktička platforma za napad i bombardovanje koju VKS koristi u sukobu.
Ovaj podatak, koji može varirati, zasnovan je na brojevima prethodnih isporuka realizovanih u aprilu, julu i, najnovije, avgustu, kada je zabeleženo do dva aviona po isporuci. Iako procena dolazi sa slika koje je sam UAC objavio, one uvek skrivaju registarske brojeve i serijske oznake kako bi se izbeglo otkrivanje podataka o avionima ili jedinicama Vazdušno-kosmičkih snaga kojima se isporučuju.

Iako osam moćnih mašina poput Su-34 (u kombinaciji sa drugim avionima koji se isporučuju VKS-u) nije mala stvar - treba imati u vidu da je recimo - samo Lokid Martin u prvoj polovini ove godine isporučio najmanje 95 aviona F-35 u raznim varijantama, što ukazuje na ogromne probleme koje Rusija objektivno ima.
Šta "škripi" u proizvodnji ruskih bombardera i lovaca?
Pre svega, Rusiji kritično nedostaju strane komponente i sklopovi koje su preuzeli u proizvodnji (ne samo vojnih, već i komercijalnih) aviona. Osim toga, za razliku od SAD, Ruska Federacija je okrenuta takozvanom vojnom modelu ekonomije u kom se najveće ulaganje usmerava tamo gde je odnos uloženog novca i ostvarene dobiti - veći, a to nisu avioni u ovom trenutku, već - dronovi, koji se proizvode u više pogona, a broj proizvedenih jedinica se broji hiljadama.

Rusiji nedostaje i automatizacija u proizvodnom procesu, kao i kvalifikovana radna snaga, o čemu je u julu ove godine pisao i Newsweek.
Ipak (makar to bilo i samo službeno, prvi čovek UAC, Vadim Badeka je optimista:
„Preduzeća u okviru Korporacije UAC konstantno održavaju visok tempo proizvodnje vojne opreme, ispunjavajući obaveze prema Ruskim Vazdušno-kosmičkim snagama po planu. Ovaj mesec je rekordan po broju isporučenih aviona.“
(Aero.rs)
Video: Aeromiting Rivolto: EF2000 vs Galeb G-2
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Deki
Sad ih imate, na kolenima su, jurisajte nato zemlje, ko pre devojci njegova devojka :)) a u realnosti, ukrajinsko nebo je zakljucano sa PVO sistemima i ruskim avionima. Od Ukrajinske PVO i avijacije nije ostalo nista, sada se pitamo svi ko ce nov da zalegne na ukrajinsko ratiste? Nema vise ni tehnike a i ono sto stigne brzo "plane", cekamo rasplet i novo topovsko meso. Srecom Lokid Martin pravi 95 aviona :)) ali jos se ne zna ko ce nogom da zgazi na tlo, nije vam to Srbija pa cete je rokati sa 10km visine.
Podelite komentar