• 0
 ≫ 

Vreme čitanja: oko 4 min.

Od snimka iz kabine zastaje dah: Pilot MUP Srbije impresionirao na aeromitngu, vrteo helikopter kao čigru

 ≫ 

Vreme čitanja: oko 4 min.

Pilot Helikopterske jedinice MUP Srbije Miloš Milutinović detaljno za Aero.rs objašnjava šta sve može Airbus Helicopters H145

  • 0
Aeromiting Vrsac Salinger Igor

Većinu helikoptera, uostalom kao i svih drugih vazduhoplova, vidimo najčešće u letovima koji su relativno mirni, uostalom osim u retkim slučajevima imperativ u letenju je da se i mašine i ljudi - bilo putnici ili posade - izlažu što manje nekim neprirodnim uslovima. Izuzetak su naravno borbeni avioni i helikopteri, kao i oni napravljeni upravo za prikazivanje limita čoveka i mašine.

Avion ili helikopter i čovek koji njime upravlja može mnogo više nego što se uobičajeno vidi: Dokaz za to su mnoge vanredne situacije u kojima je upravo sama konstrukcija letilice i umešnost posade spasila živote stotina i hiljada ljudi.

Vrsac Airshow 2024 proba subota Salinger Igor

Kada nema - a jedan od fundamenata avijacije je da se sve uradi da ih ima što manje - takvih neželjenih vanrednih događaja, oni najbolji i najobučeniji piloti u kontrolisanim uslovima i uz temeljnu pripremu mogu da prikažu upravo te mogućnosti mašina kojima upravljaju, koje su na samim granicama predviđenih i dozvoljenih. Upravo su to prikazi od kojih na aeromitinzima i drugim vazduhoplovnim manifestacijama publici zastaje dah i izaziva uzdahe, ovacije i aplauze.

Na aeromitingu u Vršcu koji je održan u nedelju 22. septembra povodom veka postojanja Vazduhoplovne akademije, o kome ste veliku reportažu mogli da čitate juče, po mnogima ubedljivo najbolji i najzahtevniji prikaz mogućnosti svoje letelice imao je pilot Helikopterske jedinice MUP Srbije Miloš Milutinović na helikopteru Airbus H145M; izuzimajući Melani Astle sa akrobatskim avionom Extra 330 koji je namenski napravljen upravo za akrobacije.

Uostalom, Melani je bila šampionka u Red Bull Air Race i takmičila se i pobeđivala u unlimited akrobatskoj kategoriji što njen performans čini neuporedivim sa ostalim “običnim” vazduhoplovima.

Kako je to izgledalo iz njegove perspektive i koji su najzahtevniji i najatraktivniji elementi prikaza kojih se verovatno ne bi postideli ni Airbusovi fabrički piloti, pogledajte u videu, a Milutinović za Aero.rs objašnjava detaljno čime je zadivio ne samo publiku, već i kolege pilote u Vršcu.

Airbus H145 je letelica opremljena naprednim krutim rotorskim sistemom, što joj obezbeđuje izvanrednu agilnost i preciznost u svim režimima leta. Program demonstracije započeo je vertikalnim penjanjem pri maksimalnim performansama (pri čemu su i motori i sistem transmisije na maksimalnom naprezanju), gde je H145 jasno pokazao svoju dominaciju u klasi, zahvaljujući dva snažna Ariel 2E motora, koji u tom trenutku isporučuju po impresivnih 667 kW svaki.”

Aeromiting Vrsac Salinger Igor

Nakon ovog uvoda usledio je tzv. rotor-flip manevar, tokom kojeg se istakla izuzetna odzivnost rotora na komande pilota – što je jedna od ključnih prednosti krutog rotorskog sistema. U okviru Airbus porodice, ovim specifičnim tehnološkim rešenjem mogu se pohvaliti samo modeli kao što su Bo105, Tiger, H145 i H135, čime se ističu kao vrhunski primeri inovacije i naprednog dizajna", objašnjava ovaj 36-godišnji instruktor na tipu, koji je leteo u RViPVO na helikopterima Gazela, Mi-8, Robinson R44 u Balkan Helicopters gde mu je kako sam kaze "bio prvi susret sa civilnim letenjem", na H145M u MUP Srbije a završio je i specijalnu obuku u Airbus Helicopters u Nemačkoj.

Milos Milutinovic Salinger Igor

Zanimljivo da je Milutinović pre nego što će upisati Vojnu akademiju diplomirao kao vazduhoplovni tehničar upravo u školi Petar Drapšin, danas Vazduhoplovnoj akademiji povodom čijeg veka postojanja je i priređen aeromiting na kome je briljirao svojim pilotskim veštinama.

Rotor flip manevar je pandan prevrtanju preko krila kod aviona - rotor je uslovno rečeno, kao uzgonska površina kod helikoptera, pandan krilu aviona.

Program je zatim nastavio sa nizom precizno izvedenih manevara, uključujući tzv. pedal-turn okrete (piloti aviona ovaj manevar nazivaju raversman, kada se u penjanju vazduhoplov upotrebom nožnih komandi “prevrne” i krene u poniranje, op. aut) i oštre zaokrete pri brzini od 100 čvorova (185 km/h) i nagibu od 60 stepeni, što je izazvalo faktor opterećenja od približno 2g.

Vrsac Airshow 2024 proba subota Salinger Igor

“Publika je zatim imala priliku da vidi quick stop, nakon čega je usledilo spiralno vertikalno penjanje, a pravo iznenađenje bila je demonstracija leta u uslovima negativnih i niskih g sila – nešto što je moguće izvesti isključivo zahvaljujući jedinstvenom dizajnu ovog rotora”, nastavlja skoro rutinski da priča ovaj pilot, kao da razgovaramo o promeni gume na automobilu a ne vratolomijama sa helikopterom vrednim više od 10 miliona evra.

Aeromiting Vrsac Salinger Igor

Veovatno najviše uzdaha publike izazvao je nose down manevar: Helikopter skoro vertikalan nagib “pod uglom od 80 stepeni i ubrzanava do do Vne (Velocity Never Exceed – maksimalno dozvoljena brzina)”, objašnjava Milutinović.

H145 MUP Vrsac Salinger Igor

Na kraju prikaza, izveden je let unazad, jedinstveni element demonstracije koji nijedna druga letelica nije prikazala u Vršcu, “čime je H145 još jednom dokazao svoju tehnološku superiornost i operativnu fleksibilnost,” pun je reči hvale pilot za helikopter kojim upravlja. Da može da govori, verovatno bi i H145 isto rekao za njega.

Iako je on svojim nastupom pobrao aplauze, ovacije i čestitanja, Milutinović napominje da ovaj prikaz, uostalom kao i sve drugo u avijaciji nije zasluga jednog čoveka, već timskog rada i uključuje sve one koji su letilice projektovali, napravili, ispitivali, godine i decenije školavanja i težnje da se letenje učini što efikasnijim i sigurnijim. Posebno ističe ulogu svog kolege pilota Marka Radovanovića koji je svojim “budnim okom nadgledao parametare leta i tokom priprema i samog prikaza”.

(Aero.rs)

Video: Prince Aviation Cessna Citation 525: Brišući let na aeromitingu u Vršcu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>