• 0

Vreme čitanja: oko 11 min.

Vratolomije na nebu iznad Vršca, Melani i Miloš zadivili publiku: Aeromiting kao što je nekad bio

Vreme čitanja: oko 11 min.

Aeromiting povodom veka postojanja Vazduhoplovne akademije okupio je u Vršcu oko 50 aviona i helikoptera koji su prikazani pred oko 15.000 gledalaca

  • 0
Aeromiting Vršac 2024 Foto:

Dvanaest godina prošlo je od poslednjeg “pravog” aeromitinga, održanog u septembru 2012. godine na vojnom aerodromu u Batajnici. Od tada, na prostoru Srbije mnoge vazduhoplovne i vojne manifestacije - takmičenja, tzv. prikazi sposobnosti, ranije otvoreni dani jedinica RViPVO - imali su kao svoj deo manje ili više atraktivne prikaze letenja vazduhoplova, ali namenske manifestacije koja bi okupila sve one koji imaju šta da prikažu kada se radi o letenju i, naravno, sve one koji žele to da vide, jednostavno nije bilo.

Sve se to promenilo, barem na jedan dan, protekle nedelje (22. septembra) i to u Vršcu, banatskom gradu koji je odavno postao sinonim za letenje i obuku pilota.

Aeromiting Vršac 2024 Foto:

Vršački aerodrom, odnosno Nacionalni vazduhoplovni trening centar tokom proteklog vikenda bio je centar jednog od najvećih vazduhoplovnih događaja ove godine. Povodom obeležavanja stogodišnjice postojanja Vazduhoplovne akademije i vazduhoplovnog školstva u Srbiji, upriličen je aero-miting, a učestvovali su piloti i avioni ove visokoškolske institucije, vazduhoplovci Vojske Srbije, Helikopterske jedinice MUP, sportski pilot, avio-kompanije Prince Aviation i Air Serbia, bio je tu i oldtajmer Galeb G-2, kao i mnogi drugi strani i domaći gosti.

Da je javnost u Srbiji bila željna jednog ovakvog događaja bilo je jasno na licu mesta. Na hiljade ljudi šetalo je putem od gradskog jezgra do aerodroma Vršac. Mladi, stari, opremljeni kapama, ponekim suncobranom, šatorima i stolicama na rasklapanje i ostalim “aeromitingaškim” rekvizitima, svi su bili uzbuđeni zbog ovakve manifestacije, te ih čak ni jako septembarsko sunce nije sprečilo da satima posmatraju prelet vazduhoplova iznad vršačkog aerodroma.

Aeromiting Vrsac Salinger Igor

Prema procenama organizatora, aero-miting u Vršcu posetilo je 15.000 ljudi. Pre samog početka letačkog dela programa, odnosno ceremonije otvaranja, simbolično slaveći prošlost i gledajući u budućnost, direktori Air Serbia i Vazduhoplovne Akademije Jurži Marek i Goran Cvijović razmenili su potpisane ugovore o budućem školovanju pilota. U pitanju je sporazum o formiranju pilotskog kadetskog programa, koji predviđa školovanje deset kandidata tokom školske 2024/25. godine za potrebe srpske nacionalne avio-kompanije.

Šta je još od strane državnih zvaničnika obećano Vazduhoplovnoj akademiji - a radi se kako je navedeno o skoro 50 miliona evra ulaganja - pročitajte u posebnom tekstu na Aero.rs portalu.

Letački deo programa otvorili su kako je to decenijama uobičajeno na aeromitinzima paraglajderi i padobranci koji su nosili zastave Republike Srbije, grada Vršca i Vazduhoplovne akademije.

Vrsac aeromiting Foto: Vazduhoplovna akademija / Dimitrije Ostojic

Usledio je nalet tri poljoprivredna aviona PZL M18 Dromader koji su - s obzirom da se mogu koristiti i za gašenje požara, ne samo za zaprašivanje komaraca - iz brišućeg leta u pravcu publike ispustili “vodene bombe” u bojama državne trobojke.

Nije baš akro-grupa, ali najveću formaciju napravili su upravo domaćini, koji su pred publikom napravili nekoliko prolaza u grupi od pet aviona koje se u VA koriste za obuku pilota: četiri jednomotorne Cessne 172 predvođene sa dvomotorcem Piper Seneca.

Aeromiting Vrsac Salinger Igor

Da “boj ne bije svijetlo oružje već srce od junaka” - ili u ovom slučaju pilotsko znanje - publici je pokazao pilot Aero kluba Ćuprija Dejan Beda, inače rođeni Vrščanin, upravljajući ultralakim avionom domaće proizvodnje SILA 450. Kako je to više puta naglasio voditelj programa, Beda je pilot-oficir RViPVO i “u svoje radno vreme” leti avion MiG-29. Poređenja radi, MiG-29 je nekih 35 puta teži od ultralake Sile 450.

Vrsac Airshow 2024 proba subota Salinger Igor
Aeromiting Vrsac Salinger Igor

Ljubitelje domaće vazduhoplovne industrije obradovao je letački program Laste i Sove proizvođača Utva iz Pančeva, izvozne uzdanice domaće vazduhoplovne industrije. Lastu i njene osobine kao i svoje letačko umeće prikazao je potpukovnik Vladimir Vukić iz Tehničko-opitnog centru.

Aeromiting Vršac 2024 Foto:

Fabrički opitni pilot Utve Zoran Španjević prikazao je Sovu veoma atraktivno i dinamično, sa više prilaza veoma nisko i blizu publike što je doprinelo utisku. Naravno, ne može se porediti sa nastupom Melani Astle (v. dole) ali za ovaj tip aviona i njegovu (ne)agilnost, nastup vredan pohvale. Vizuelnom utisku doprinela je i atraktivna šema bordo-zlatna bojenja. Utva zlatokrila, takoreći.

Austrijski Diamond predstavio je u svom sjaju (bukvalno!) dvomotorni Diamond Da-42NG i jednomotorni DA-50 u koje proizvođač iz Austrije polaže nade da će biti izbor Vazduhoplovne akademije - neposredno pred aeromiting najavljena je nabavka dva dvomotorna i jednog jednomotornog aviona, a DA-42 i DA-50 upravo odgovaraju opisu.

Aeromiting Vršac 2024 Foto:
Aeromiting Vršac 2024 Foto:

Fabrički piloti izveli su vizuelno veoma dopadljiv program leteći gotovo čitavo vreme u smaknutoj formaciji “krilo uz krilo” i to avionima, koji baš i nisu definicija agilnosti već su predviđeni za “mirniju upotrebu”, ali baš kao i njihov kolega Sovu, prikazani su na atraktivan način.

Najveći aplauz, tačnije nekoliko serija aplauza, zasluženo, dobila je Melani Astle iz Francuske. Publici u Vršcu prikazala je spektakularni akrobatski program trajanja skoro 20 minuta sa svojim Extra 330 avionom. Veštim manevrima koji su za većinu drugih aviona nezamislivi oduševila je publiku koja je svaki njen zaokret gledala bez daha.

Aeromiting VRsac 2024 Foto: Ted Szymczak/Team Mélanie ASTLES

Melani Astle, britansko-francuskog porekla, višestruka je šampionka u akrobatskom letenju. Prva je i za sada jedina žena koja se takmičila u Red Bull Air Race gde je osvojila i jedno prvo mesto, u Indianopolisu 2017. godine.

Vrsac Airshow 2024 proba subota Salinger Igor

Extra 330 je avion namenski konstruisan za akrobacije u tzv. unlimited kategoriji, veoma je lagan (prazan oko 700 kilograma) i odlikuje ga gotovo suludi odnos snage motora što mu u rukama uvežbanog pilota omogućava manevre koji prkose gravitaciji a neupućenim posmatračima verovatno i zdravom razumu.

Ipak, ništa nije prepušteno slučaju, program je razrađen do detalja u svim aspektima i radi se “po planu i programu”.

Aeromiting Vršac 2024 Foto:

Koliko je publika bila oduševljenja - sa razlogom - ovim nastupom govori i podatak da se “upecala” na poziv očigledno nadahnutog voditelja programa da što više aplaudiraju, to će Melanie duže ostati u vazduhu, posle čega je usledio naravno - gromoglasan aplauz.

Aeromiting Vrsac Melanie Astles Foto: Ted szymczak / team Mélanie ASTLES

Kao da akrobatske figure u vazduhu nisu bili dovoljne, Melani Astle je po sletanju “driftovala” avion i na zemlji, sve uz dimne efekte na oduševljenje publike koja ju je pozdravila ovacijama po izlasku iz aviona.

Doza adrenalina kod publike naglo je skočila kada se začuo prvi mlazni motor tog dana u Vršcu, vremešni Rolls-Royce Viper Mk 22-6 iz jednako toliko vremešnog Galeb G2 aviona.

Na galebu je nastupio Dragan Zlokas, vojni pilot u penziji, član nekadašnje akrobatske grupe Stars i slobodno možemo reći jedna od živih - i letećih - legendi vazduhoplovstva u Srbiji.

Vrsac Airshow 2024 proba subota Salinger Igor

Oldtajmer Galeb G2, nekada okosnica Vazduhoplovno vojne akademije RViPVO i avion na kome su mnoge generacije vojnih pilota “dobile krila” sada po bojenju podseća na američke mornaričke vazduhoplove i deo je Vortex Aviation iz Sremske Mitrovice koja ga avion prikazuje kao Galeb Team.

Vrsac Airshow 2024 proba subota Salinger Igor

Galeb, elegantan i više od šest decenija posle svog prvog leta, vođen preciznom rukom pilota Zlokasa, prikazao je manje više sve akrobatske figure koje jedan avion ove kategorije može da uradi, ovoga puta dodatno naglašene "efektima dima", odnosno raspršenim kapljicama parafinskog ulja koje ostavljaju uvek vizuelno atraktivan beli trag na nebu.

Za Galeb Team ovo je bio prvi nastup pred domaćom publikom, posle prikazivanja u letačkom programu na aeromitingu u Varaždinu i na izložbenom delu Airpower 2024 u Austriji, jednom od najvećih aeromitinga ove godine u Evropi. Više o ambicijama Galeb Teama i njihovom nedavnom performansu u Hrvatskoj možete pročitati u posebnom tekstu na portalu Aero.rs.

Aeromiting Vrsac Salinger Igor

Po mnogima - i to pre svega “stručnoj” vazduhoplovnoj javnosti - najbolji prikaz svog vazduhoplova, izuzimajući naravno Melani Astle i njenu Extra 330 koji su kategorija za sebe, imao je pilot instruktor Helikopterske jedinice MUP Srbije Miloš Milutinović na helikopteru Airbus H145M.

Airbus H145, objasnili su u HJ, je opremljen naprednim krutim rotorskim sistemom, što mu obezbeđuje izvanrednu agilnost i preciznost u svim režimima leta. Prikaz je počeo vertikalnim penjanjem pri maksimalnim performansama, usledio je uvek atraktivan tzv. rotor-flip manevar, oštri zaokreti sa nagibima...

Vrsac Airshow 2024 proba subota Salinger Igor

Po reakcijama publike, nose down manevar sa napadnim uglom od skoro okomito (80 stepeni, kaže Milutinović, a mi mu verujemo jer je on bio u helikopteru) ostavio je nemali broj posetilaca bez daha. “H145 još jednom dokazao svoju tehnološku superiornost i operativnu fleksibilnost,” kaže pilot Milutinović za Aero.rs.

Njegove kolege piloti Dalibor Marković, Branko Popratnjak i letač mehaničar Srđan Jovanović prikazali su protivpožarni helikopter Kamov Ka-32 “zvezdu” gašenja mnogih požara upravo završenog leta.

Vrsac Airshow 2024 proba subota Salinger Igor

Sušta suprotnost od nekako elegantne, tihe 145-ice, Ka-32 je veliki bučan, “duva” u krugu od nekoliko desetina metara kad poleće, ali na svoj način impresivan i efikasan u onome što radi. Prikazano je “gašenje” požara vodenim topom i ispuštanje "vodene bombe" iz rezervoara SP-32.

Na statičnom delu aeromitinga Helikopterska jedinica MUP izložila je svoj najveći helikopter, Airbus H215 Super Puma.

Vrsac Airshow 2024 proba subota Salinger Igor

Za razliku od generalne probe kada se zlatno-crni poslovni avion Cessna 525 pojavio u brišućem letu skoro pa od nigde (“iskočio iza drveta”) i pre nego što smo mogli da ga čujemo, na samom aeromitingu piloti privatne čarter avio-kompanije odlučili su se za nešto manje iznenađujući pristup, sa naletom iz pravca koji je publika ipak mogla da vidi pre nego što im se avion nađe tik ispred njih. Kako je sve to izgledalo iz ugla samog aviona pogledajte na snimku:

Usledio je još jedan, nešto sporiji prilaz u sletnoj konfiguraciji sa izvučenim zakrilcima i točkovima. Publiku, ali i novinare, oduševio je izgled ovog aviona, a reč je o vazduhoplovu sa specijalnom zlatno-crnom šemom bojenja.

Aeromiting Vrsac Salinger Igor

Redovni čitaoci Aero.rs sigurno se sećaju da je ovaj avion Prince Aviation sa ugradnjom interneta predstavljen i na sajmu EBACE 2024 u Ženevi, a sada je svoje nesvakidašnje boje prikazao i publici u Srbiji u brišućem letu iznad Vršca.

Najava voditeljskog dvojca da se aerodromu približavaju višenamenski borbeni avioni MiG-29SM+ RViPVO izazvala je uzbuđenje i komešanje publike, a gotovo istog trenutka ljudi su počeli da ih "traže" na nebu.

U daljini su se pojavila dva dimna traga vrlo specifična za ovu vrstu letelice, te je bilo jasno da se avioni u zapadnom svetu poznati po NATO nazivu Fulcrum približavaju. Sa aerodroma Pukovnik-pilot Milenko Pavlović pored Batajnice su doletela dva MiG-29 101. lovačke avijacijske eskadrile Vitezovi čiji su piloti simulirali blisku vazdušnu borbu ili dogfight za sve one čiju je percepciju avijacije formirao kultni film Top Gun.

Vrsac Airshow 2024 proba subota Salinger Igor

Oštrim zaokretima iznad  Banata pilot jednog MiG-29 pokušavao je da se približi - "uđe u rep" - drugom avionu kako bi, u zamišljenom scenariju, mogao da idejstvuje topom GŠ-30 kojim je ovaj borbeni avion standardno opremljen ili eventualno ispali raketama kratkog dometa.

“Nebeska jurnjava” za sada najsposobnijih aviona RViPVO Srbije je nakon nekoliko minuta završena i avioni su se, činilo se, zaputili nazad za Batajnicu. Ili nisu?

Vrsac Airshow 2024 proba subota Salinger Igor

U niskom letu, par MiG-29SM+ preleteo je iznad aerodroma, prišavši mu iz pravca zapada - odnosno iza leđa publike. Pilot je radio vezom, povezanoj sa ozvučenjem, čestitao jubilej Vazduhoplovnoj akademiji. Gotovo filmski momenat završio se zaokretom para lovačkih aviona ka bazi u Batajnici.

Vrsac Airshow 2024 proba subota Salinger Igor

Za većinu posmatrača nastup MiG-29 bio je nesumnjivo atraktivan, uostalom sama grmljavina četiri motora RD-33 teško da može da ostavi ravnodušnim. Onima sa malo većim brojem aeromitinga u sećanju prikaz je bio nekako razvučen i u vremenu i u prostoru - vidi se da nije prilagođen atraktivnosti već (borbenoj) efikasnosti, a nedostajalo je i nekoliko prolaza posle “borbe” koja se po pravilu odvija prilično daleko.

Pažljivi posmatrači mogli su da primete da je jedan avion bio jednosed podvarijante 9-13 nabavljen u Belorusiji, a drugi avion dvosed MiG-29UB, NL-18 u pomaćoj vojnoj terminologiji.

Vrsac aeromiting Foto: Vazduhoplovna akademija / Dimitrije Ostojic

Posle “brisanjca” MiG-ova, većina ljudi zaputila se ka izlazu.. Jer šta može da bude brže, jače i bolje od MiG-29, verovatno je misao koja je mnogima prošla kroz glavu. Ipak, ostala je još jedna tačka u rasporedu aeromitinga: prelet aviona Air Serbia.

Prvobitno je bilo najavljeno da će Airbus preleteti u pratnji aviona MiG-29, ali do presretanja i “eskorta” iz nekog razloga nije došlo tako da je nacionalna avio-kompanija imala čast da sama zatvori aeromiting Vršac 2024; uostalom, na neki način ga je i otvorila objavljivanjem potpisanog ugovora o školovanju sa Vazduhoplovnom akademijom.

Posle kraćeg vremena iščekivanja, gledanja malo u nebo malo u Flightradar24, sa severoistočne strane pojavio se Airbus A319 YU-APB nacionalne avio kompanije. Za ovaj poseban let angažovana su čak tri pilota i to sva tri kapetana: u A319 bili su kapetani Milan Malović, izvršni direktor za saobraćaj Air Serbia, Slaviša Stanojević i Mladen Dragić koji imaju dugu karijeru u srpskoj nacionalnoj avio-kompaniji.

A319 Air Serbia Salinger Igor

Srpska nacionalna avio-kompanija ovaj let ovekovečila je video snimkom koji je pretočen u reel objavljen na društvenim mrežama:

Dok je Airbus grandiozno leteo iznad ravnica Banata i formalno završio program aeromitinga, počeli su da se sležu utisci o ovom vazduhoplovnom spektaklu u na vršačkom aerodromu. Možda se ovogodišnji događaj nije mogao uporediti sa aeromitinzima na Batajnici 2009. i 2012. ili svetskim manifestacijama poput Airpower u Austriji ili RIAT u Engleskoj, ali ostaje snažan utisak da je Vazduhoplovna Akademija uradila ove godine odličan posao, dostojan tradicije vršačkih praznika avijacije koji su poslednji put održani 2007. godine a pre toga još u prošlom veku: 1995., 1996. i 1998. godine.

Kad kažemo uradili odličan posao, mislimo tu pre svega na popularizaciju vazduhoplovstva: Ako su - a kao posmatrači možemo da se kladimo da jesu - bar neki klinci i klinceze koji su juče možda i prvi put bili na aerodromu i širom otvorenih očiju pratili vratolomije na nebu poželeli da postanu piloti, aviomehaničari, stjuardese, kontrolori leta i sve ono što čini avijaciju, aeromiting je ispunio svoju misiju.

(Aero.rs)

Video: Srpski leteći vatrogasci: Više od dva miliona litara vode izbacili na požare za manje od mesec i po

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>