• 0

Vreme čitanja: oko 2 min.

Zašto su motori biznis aviona uvek postavljeni pozadi?

Vreme čitanja: oko 2 min.

Pored očiglednih estetskih prednosti, ovaj dizajn omogućava avio-industriji da balansira između performansi, bezbednosti i udobnosti

  • 0
Falcon 50 Foto: Shutterstock

Ako ste ikada posmatrali biznis avione na aerodromima širom sveta, sigurno ste primetili jednu zajedničku karakteristiku – motori su gotovo uvek postavljeni pozadi, u repnom delu. Ovaj dizajn nije samo estetski izbor, već nosi sa sobom niz operativnih i sigurnosnih prednosti koje ove luksuzne letelice čine efikasnijima i udobnijima za putnike, piše Simple Flying

Efikasnija krila i veća stabilnost

Jedna od glavnih prednosti postavljanja motora pozadi je to što omogućava dizajnerima da stvore "čista" i efikasna krila, bez gubitaka uzgona koje mogu izazvati motori postavljeni ispod krila, kao kod komercijalnih aviona. Ovako dizajnirana krila pružaju bolju aerodinamičku stabilnost i veću kontrolu nad letom. Takođe, motori postavljeni bliže težištu aviona (CG) smanjuju rizik gubitka stabilnosti u slučaju kvara jednog od motora, omogućavajući pilotima lakšu kontrolu nad letelicom.

Cesna Foto: Profimedia

Tiša i udobnija kabina

Za poslovne ljude koji koriste privatne avione, tišina i udobnost tokom leta su ključni faktori. Postavljanjem motora na zadnji deo aviona, smanjuje se buka u kabini, što omogućava putnicima mirno okruženje za rad ili odmor. Bez 400 putnika oko sebe, korisnici ovih aviona očekuju visok nivo udobnosti, a ovaj dizajn im upravo to omogućava.

Veća bezbednost u slučaju nesreće

Sigurnosni aspekt je još jedan važan razlog za ovaj dizajn. Motori postavljeni na repu aviona smanjuju rizik od ozbiljnih posledica u slučaju turbine koja se raspadne tokom leta, jer se delovi ne nalaze blizu putničke kabine ili rezervoara goriva. U slučaju prinudnog sletanja, naročito na vodu, avion ima veću šansu za bezbednije primi udarac, jer su motori dalje od krila i ne ometaju sletanje.

Manje oštećenja i lakša logistika

Još jedna prednost motora smeštenih pozadi je njihova manja izloženost oštećenjima od stranih objekata (FOD) prilikom poletanja ili sletanja. Kako su udaljeni od tla, manja je verovatnoća da će motori usisati kamenčiće ili druge predmete sa piste, čime se smanjuju troškovi održavanja.

Takođe, zbog niže visine trupa aviona, ovi avioni zahtevaju niži stajni trap, što olakšava ukrcavanje i iskrcavanje putnika i prtljaga, bez potrebe za dodatnom aerodromskom opremom.

Gulfstream G650 Foto: Shutterstock

Zašto dizajn sa motorima pozadi dominira u poslovnom avijaciji?

Na kraju, izbor da motori biznis aviona budu postavljeni pozadi nije slučajan. Pored očiglednih estetskih prednosti, ovaj dizajn omogućava avio-industriji da balansira između performansi, bezbednosti i udobnosti. Smanjena buka, veća stabilnost, efikasniji protok vazduha i lakša logistika čine ove avione idealnim za poslovne ljude koji traže vrhunsko iskustvo u vazdušnom saobraćaju.

Iako je ovaj dizajn ređi kod komercijalnih aviona, i dalje postoje izuzeci poput COMAC ARJ21 i serije Boeing 717, koji imaju motore postavljene pozadi. Ipak, u svetu privatnog i poslovnog avio-saobraćaja, ovakav dizajn ostaje standard zahvaljujući brojnim prednostima koje nudi.

(Aero.rs)

Video: Letelica Putnik udruženja studenata vazduhoplovstva Beoavia

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>