
Lokid DžetStar: Prvi biznis avion na svetu, prevozio predsednike i kralja rokenrola
Prema postojećim procenama koje kruže medijima, više od 20.000 aviona trenutno je u vlasništvu pojedinaca. Prema izveštaju Instituta za političke studije (Institute for Policy Studies) "vrhunac" je bio sredinom 2022. kada je broj biznis aviona bio čak 23.133.
Ova poslednja brojka predstavlja porast od 133% u broju biznis aviona od 2000. godine. Ako ovaj trend pratimo unazad, logično je zaključiti da je postojao trenutak kada je prvi biznis avion poleteo, čime je rođen novi oblik transporta.
Ali kada se to tačno dogodilo i ko su bili ljudi koji su prvi put leteli takvim avionom? Vratimo sat unazad i pogledajmo istoriju biznis aviona.
Mnogi — čak i neki vazduhoplovni stručnjaci — tvrde da je Lirdžet (Learjet) 23, koji se pojavio početkom 1960-ih, bio prvi pravi biznis avion. Iako je Lirdžet zaista doprineo oblikovanju tržišta savremenih poslovnih aviona, nije bio prvi, navodi Slashgear. Ta "čast" pripada DžetStaru (Lockheed JetStar), četvoromotornom biznis avionu koji je poleteo nekoliko godina ranije i tiho postavio temelje za sve što je usledilo.
DžetStar je prvobitno razvijen za potrebe Ratnog vazduhoplovstva SAD-a (USAF) i prvi let obavio je 4. septembra 1957. godine. Zanimljivo je da je dizajn osmislio Keli Džonson, legendarni inženjer kompanije Lokid, koji je vodio čuveni program Skank Vorks (Skunk Works - napredni razvojni program kompanije, namenjen razvoju novih tehnologija uglavnom za potrebe oružanih snaga SAD i CIA). Pod njegovim vođstvom su nastali avioni SR-71 Blekbrd (Blackbird), U-2 i drugi.
Prvi let DžetStara obavili su piloti Rej Dž. Gudi (Ray J. Goudey) i kopilot Bob Šumaher (Bob Schumacher). Iako toga možda tada nisu bili svesni, oni su bili prvi ljudi koji su leteli biznis avionom. Početna namena aviona kao višenamenskog vojnog aviona za USAF rezultirala je proizvodnjom 24 primerka u vojnim verzijama C-140A i C-140B.
Postojala je i VIP verzija pod oznakom VC-140, poznata kao Air Force One, koja je korišćena od strane američkih predsednika. Tako se i Lindon Džonson, Ričard Nikson, Džimi Karter, pa sve do Ronald Regana mogu svrstati među one koji su leteli DžetStarom (ili njegovom varijantom, kao na fotografiji ispod).

Dok je u američkoj vojsci imao ograničenu primenu, DžetStar je doživeo drugačiju sudbinu u civilnom sektoru. Ukupno je proizvedeno 204 aviona ovog tipa, a lista vlasnika liči na spisak slavnih iz „zlatnih šezdesetih“ (i kasnije).
Nedavno je "kralj golfa" Greg Norman, poznat po nadimku Ajkula, koji takođe poseduje DžetStar doživeo incident u ovom avionu, o čemu je naš portal pisao. Među poznatim ličnostima koje su posedovale Lokid DžetStar bili su Keni Rodžers, Vejn Njutn i Frenk Sinatra. Lista ne obuhvata samo muzičke zvezde – kanadski premijer Pjer Trudo, saudijska kraljevska porodica i šah Irana takođe su bili korisnici ovog aviona. Ipak, verovatno najpoznatiji vlasnik bio je - kralj rokenrola - Elvis Prisli, a njegov avion je imao pozivni znak „Hound Dog Two“ i nažalost - bio je 40 godina u pustinji, da bi na kraju bio prodat "za sitniš" - po ceni od 260.000 dolara:
Prvi proizvedeni DžetStar (registracija N329J) je 1982. godine doniran od strane Lokida Pacifičkom strukovnom institutu u Vankuveru, a pilot koji ga je isporučio bio je niko drugi do Rej Gudi, čovek koji je pre 25 godina izveo i njegov prvi let. Prototip kojim je leteo Rej Gudi bio je jedan od samo dva dvomotorna primerka DžetStara; svi serijski modeli imali su četiri motora postavljena na zadnjem delu aviona.
Ova konfiguracija postala je prepoznatljiva za poslovne avione (većina privatnih aviona danas ima motore pozadi). Ovo je očigledno i kod Lirdžeta 23, koji se pojavio 1964. godine — iako je bio dvomotorac, sličnosti su bile jasne. Serijski DžetStar je koristio motore Prat i Vitni (Pratt & Whitney) JT12A-8, dok su kasnije verzije dobile tiše i efikasnije motore Garet (Garrett) TFE731.

Ono što je DžetStar učinilo privlačnim za bogate i uticajne tog doba bila je njegova performansa. Avion je imao maksimalnu brzinu od oko 910 km/h (565 mph) i domet do 4.800 km, što je za to vreme bilo izuzetno. Iako ove brojke danas deluju skromno u poređenju sa najbržim privatnim avionima, u svoje vreme bile su dovoljne da privuku vlade, poslovne ljude i slavne ličnosti.

DžetStar je mogao da primi do 10 putnika u kabini pod pritiskom, koja se mogla prilagoditi željama klijenata. Na primer, Elvisov avion imao je sedišta od crvenog somota, mikrotalasnu pećnicu, televizor, kasetofon, rotirajuća sedišta i drvenu oblogu. Sve veoma prikladno za Kralja rokenrola, i dostojan detalj za avion koji je preoblikovao način na koji bogati i slavni putuju svetom.
(Aero.rs)
Video: Airbus Helicopters H120
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.