• 0

Vreme čitanja: oko 3 min.

Prvi let oko sveta komercijalnim avionom pod neplaniranim okolnostima: Herojska priča o California Clipper-u

Vreme čitanja: oko 3 min.

Ovaj podvig, koji je započeo kao rutinski transpacifički let, prerastao je u epsku avanturu nakon što su neočekivani događaji promenili tok istorije

  • 0

6. januar 1942. godine ostao je upisan u istoriju avijacije kao datum kada je posada "letećeg čamca" California Clipper, Boeing 314 kompanije Pan American World Airways, završila prvi neplanirani let oko sveta komercijalnim avionom. Ovaj podvig, koji je započeo kao rutinski transpacifički let, prerastao je u epsku avanturu nakon što su neočekivani događaji promenili tok istorije.

Početak transpacifičke misije

Let California Clipper-a započeo je 2. decembra 1941. godine, kada je avion poleteo iz Pan Am-ove baze na Ostrvu blaga (Treasure island) u San Francisku, ka dalekoj destinaciji Oklend na Novom Zelandu. Ovaj let je bio deo redovne komercijalne linije koju je Pan American World Airways uspostavio kako bi omogućio transpacifičko povezivanje, prevozeći putnike i poštu između Sjedinjenih Američkih Država i Pacifičkog regiona.

Međutim, samo pet dana nakon što je "leteći čamac" stigao do Oklenda, dogodio se napad na Perl Harbor. Japanske snage izvele su razoran napad na američku mornaričku bazu na Havajima, što je dovelo do ulaska SAD-a u Drugi svetski rat. Napad je poremetio sve civilne letove Pan Am-a širom Pacifika, a avioni i posade su ostali izolovani i bez sigurnih ruta za povratak.

Boeing 314 Foto: Wikipedia

Naredba za povratak i početak puta oko sveta

Kapetan Robert Ford i njegova posada, suočeni sa haosom koji je usledio, dobili su direktnu naredbu iz Pan Am-ovog sedišta u Njujorku: "Vratiti avion kući, ali ne preko Pacifika, već leteći na zapad, preko Azije, Bliskog Istoka, Afrike i Atlantika". Ova odluka označila je početak dugog i neplaniranog leta oko sveta.

Boeing 314 Foto: Wikipedia

Neizvesno putovanje preko Azije i Bliskog Istoka

Povratak u SAD je bio izuzetno komplikovan. Posada California Clipper-a morala je da pronađe načine za obezbeđivanje goriva, hrane i tehničku podršku dok su leteli preko nepoznatih teritorija pogođenih ratom. Tokom ovog neizvesnog puta, "leteći čamac" je prošao kroz Australiju, Indoneziju, Indiju i Bliski Istok, suočavajući se sa mnogim logističkim izazovima.

Jedan od ključnih trenutaka ovog puta desio se kada je posada sletela u Bahrain, gde su morali sami da pronađu gorivo. Uspeli su da dobiju dovoljne količine goriva iz lokalnih izvora, što im je omogućilo da nastave putovanje. Dok su leteli preko Indijskog okeana i Afrike, suočili su se sa teškim vremenskim uslovima i navigacionim izazovima, ali Ford i njegov tim su uspeli da održe avion u funkciji, zahvaljujući izvanrednom snalaženju i pilotiranju.

Let preko Afrike i Atlantika

Kako su napredovali preko Afrike, California Clipper je napravila nekoliko zaustavljanja, uključujući one u Sudanu, Kongu i na Zapadnoj obali Afrike. Svako od tih sletanja predstavljalo je novu neizvesnost, jer su morali da se oslanjaju na lokalne vlasti i pronađu način kako da dođu do goriva. Tokom prelaska Atlantika, posada je napravila poslednje zadržavanje na Trinidadu i Tobagu, pre nego što su konačno sleteli na svoje krajnje odredište.

Boeing 314 Foto: Wikipedia

Sletanje u Njujork i završetak prvog leta oko sveta

Nakon neverovatnih 32.000 kilometara pređenih kroz 12 država i 20 zaustavljanja, 6. januara 1942. godine, California Clipper je sleteo na Pan Am-ovu bazu u LaGuardia Field-u u Njujorku, čime je postao prvi komercijalni avion koji je završio let oko sveta.

Zbog ovog podviga, kompanija je avion preimenovala u Pacific Clipper u čast njegovog epskog putovanja. Ovaj let ostaje jedno od najneobičnijih poglavlja u istoriji komercijalne avijacije, gde su snalažljivost, hrabrost i istrajnost posade ušli u legendu.

Sudbina aviona nakon rata

Nažalost, Pacific Clipper nije imao srećnu sudbinu nakon rata. Kao i većina civilnih letelica, avion je predat američkoj mornarici, gde je služio za prevoz trupa i tereta tokom rata. 1946. prodat je privatnoj avio-kompaniji Universal Airlines. Tokom službe za ovu kompaniju, avion je doživeo ozbiljna oštećenja tokom jedne oluje. Iako je preživeo ratne godine, avion posle ove havarije nije obnovljen, već je rasklopljen i korišćen za rezervne delove.

Boeing 314 Foto: Wikipedia

Značaj ovog leta

Bez obzira na njegovu kasniju sudbinu, Pacific Clipper i njegova posada ostali su upamćeni kao pioniri komercijalne avijacije. Njihov neplanirani let oko sveta ne samo da je pokazao tehničke mogućnosti letenja na velikim udaljenostima, već i sposobnost posade da prevaziđe nepredviđene prepreke u teškim okolnostima. Ovaj događaj otvorio je vrata budućim interkontinentalnim letovima i postavio temelje za dalji razvoj avijacije, čak i u ratnim vremenima.

Ova priča o neplaniranom letu oko sveta ostaje primer izuzetne hrabrosti i posvećenosti u najtežim trenucima istorije avijacije, a California Clipper zauzima zasluženo mesto među najvažnijim dostignućima u svetu komercijalnog vazduhoplovstva.

(Aero.rs)

Video: Letelica Putnik udruženja studenata vazduhoplovstva Beoavia

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>