Predlog za jeftino putovanje avionom: Reportaža sa leta Beograd - Varšava - Istanbul

   ≫   
Čitanje: oko 8 min.
  • 0

Tokom maja 2024. godine planirao sam putovanje za Tursku, početkom oktobra. Pretraživao sam letove za Istanbul, jer sam prvo planirao tamo da idem. Iz Beograda se može direktno stići u Istanbul sa više avio-kompanija. Er Srbija i Turkiš Erlajns lete za Aerodrom Istanbul, a Pegasus i ADžet na Aerodrom Sabiha Gokčen.

Karte sam planirao da kupim na sajtu Aegean Airlines koristeći njihove milje, preko njihovog Majls+Bonus programa. Aegean je član Star Alijanse, pa je moguće koristiti njihove milje i za ostale kompanije, koje su članice. U toku pretrage sam primetio da na direktnim letovima Turkiš Erlajnsa, za datume koje sam ja tražio, nije bilo moguće iskoristiti milje. Bilo je više opcija sa presedanjem. Opcije su bile: Frankfurt, Minhen, Varšava i Beč. Na kraju sam odabrao da letim sa LOT Poliš Erlajnsom (u daljem tekstu samo LOT), preko Varšave.

Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović
Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

Ova opcija mi je bila najbolja, zato što je zahtevala najmanje doplate uz milje, za takse. LOT je tražio 45 evra po letu, tj. 90 evra za povratnu kartu, uz 30.000 milja. Dok su Lufthansa i Austrian koštali preko 150 evra za povratnu kartu. Kupio sam dve krate u jednom smeru, za 1. oktobar i povratak 13. oktobra. U tom trenutku nije bilo moguće rezervisati povratnu kartu na njihovom sajtu, iz nepoznatih razloga.

Uz ovu kartu je bio uključen čekirani prtljag do 23kg, mali kofer do 8kg i rezrvacija sedišta. Nakon rezervacije karata, otišao sam na sajt LOT-a da ubacim svoju rezervaciju, da bih mogao da odaberem sedišta. Da bih to uradio, potrebno je pozvati LOT direktno, i zatražiti šifru rezervacije, jer se ona može razlikovati od one koju vam je kompanija preko koje ste kupovali dala. Na oba leta odabrao sam sedište do prozora, 6D.

INFORMACIJE O PRVOM LETU:

  • Kompanija: LOT Poliš Erlajns
  • Relacija: Beograd BEG – Varšava WAW
  • Broj leta: LO572
  • Datum leta: 01.10.2024.
  • Izlaz: A8
  • Avion: Embraer E190STD
  • Registracija aviona: SP-LME
  • Sedište: 6D
  • Planirano vreme poletanja: 13:55
  • Stvarno vreme poletanja: 14:18
  • Planirano vreme sletanja: 15:35
  • Stvarno vreme sletanja: 15:36
  • Pupunjenost: ~95%
Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

Na dan putovanja, na aerodrom sam stigao 3 sata pre leta. Došao sam autobusom 600, koji je jedna od opcija za dolazak na aerodrom gradskim prevozom. Polazi sa stanice Beograd Centar, sa glavne železničke stanice Prokop. Linija ide preko Mostara, Sajma, Mosta na Adi, pored autobuske stanice a  onda se uključuje na autoput ka aerodromu. Ostale opcije su, autobusi 72, 607, 860i i A1 a kreću sa Zelenog venca, Banovog brda, nove autobuske stanice i Slavije, tim redosledom. Od svih ovih linija, samo minibus A1 se plaća. Po poslednjim informacijama vožnja košta 400 dinara. Ne znam da li je u međuvremenu došlo do poskupljenja.

Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

Pošto LOT otvara šaltere za čekiranje dva sata pred let, otišao sam do Waltera, nekadašnje kafane Borik, dok se šalteri ne otvore. LOT je koristio šaltere 505 i 506 za ekonomsku i 507 za biznis klasu. Ovi šalteri se nalaze na starom delu terminala 1. Čekiranje je potrajalo nekih 20 minuta. Postoji opcija i on-line čekiranja, ali ako imate prtljag koji treba čekirati, morate otići na šalter i predati ga.

Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović
Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

Kada kupite kartu sa presedanjem sa istom kompanijom ili sa dve kompanije koje su u saradnji ili istoj alijansi, vaš prtljag ide direktno na vašu destinaciju i nije ga potrebno preuzimati na aerodromu presedanja. Takođe, odmah dobijate karte za oba leta. Nakon obavljenog čekiranja uputio sam se ka pasoškoj i bezbednosnoj kontroli, koje sam vrlo brzo prošao.

Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

Nakon prolaska prošao sam kroz duty-free shop u kome se nisam zadržavao jer me tamo ništa nije zanimalo i uputio se ka svom izlazu, usput sam napravio par fotografija aviona.

Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović
Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović
Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

Posle fotografisanja, krenuo sam ka svom izlazu A8, koji se nalazi skoro na kraju Terminala 1. Deo terminala od izlaza A6 do A10 je nedavno kompletno renoviran, osim avio-mostova koji nisu zamenjeni. Ove izlaze, kao i A1 do A5 koriste kompanije poput LOT-a, Viz Era, KLM-a, Lufthanse, Svisa itd. Dok Er Srbija koristi sve C izlaze a ponekad i neki A izlaz. Vrlo brzo nakon mog dolaska na gejt, sleteo je i avion za današnji let. Embraer E190STD, registracije SP-LME. Pokreću ga dva Dženeral Elektrik GE34-10E motora. Ovaj avion može da primi ukupno 106 putnika, a na današnjem letu prva 4 reda su bila rezervisana za biznis klasu, koja ima klasična evropska biznis klasa sa blokiranim sedištem pored.

Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović
Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

Avion je dostavljen kao nov Azul-u 2009. godine, a tamo se zadržao do kraja 2019. U flotu LOT-a je ušao aprilu 2022. godine. Ukrcavanje je počelo 20 minuta pre predviđenog vremena poletanja. Prvo su se ukrcali putnici biznis klase a nakon toga ostali. Nema određenog redosleda ukrcavanja kao što rade neke kompanije, npr. Lufthansa i Er Srbija. Možda zato što je korišćen manji avion. Dolazim do svog sedišta 6D koje se nalazilo do prozora, malo ispred motora, u prvom redu ekonomske klase. Avion je bio skoro skroz pun. Pred poletanje, posada je podelila vlažne maramice.

Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

Poleteli smo koristeći pistu 12R, uz lep pogled na Beograd i aerodrom, sa 23 minuta kašnjenja, što je uobičajeno za ovaj let. Ubrzo posle poletanja, posada je započela servis koji se sastojao od čaja, kafe, vode i slanog ili slatkog peciva. Za let od 1h i 15min ovo je više nego što je uobičajeno kod drugih evropskih kompanija, iako su u Star Alijansi kao npr Lufthansa. Toalet je bio čist i uredan.

Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović
Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

Okrenuli smo se ka severu, preleteli preko Novog Sada i posle Segedina dostigli visinu krstarenja. Malo posle ulaska u vazdušni prostor Poljske, posada je započela snižavanje ka Varšavi. Varšava ima dva aerodroma: Šopen i Modlin. Na Modlin sleću samo nisko tarifne avio-kompanije poput RajanEra i VizEra dok Šopen koriste sve ostale kompanije, kao i veliki broj nisko tarifnih avio-kompanija.

Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

Sleteli smo u Varšavu koristeći pistu 33, a potom taksirali do naše parking pozicije, na rampi pored terminala, koja nije imala most. Dočekao nas je autobus koji nas je odvezao na terminal, na deo gde dolaze putnici iz država koje nisu u Šengen zoni. Ukoliko putovanje nastavljate ka državi koja nije u Šengen zoni, kao ja, potrebno je samo proći kroz bezbedonosnu kontrolu a zatim ka izlazima. Ako idete ka zemljama iz Šengen zone, morate proći i pasošku kontrolu.

Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

Kontrola je potrajala jer je bilo gužve i ljudi se nisu snalazili. Sledeći let mi je bio za 4h pa sam imao dovoljno vremena da napravim par fotografija aviona kao i predivan zalazak sunca.  Što se tiče hrane, cene na aerodromu su vrlo povoljne i ovo je sigurno jedan od jeftinijih na kojem sam bio. Uzeo sam neku picu koja je bila dobra za mesto na kojem se nalazim i platio je 9 evra.

Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović
Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović
Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

INFORMACIJE O DRUGOM LETU:

  • Kompanija: LOT Poliš Erlajns
  • Relacija: Varšava WAW – Istanbul IST
  • Broj leta: LO137
  • Izlaz: 13N
  • Avion: Embraer E195LR
  • Registracija aviona: SP-LNB
  • Sedište: 6D
  • Planirano vreme poletanja: 19:55
  • Stvarno vreme poletanja: 21:15
  • Planirano vreme sletanja: 23:40
  • Stvarno vreme sletanja: 00:16
  • Pupunjenost: ~95%
Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

Imao sam opciju da dođem kasnijim letom iz Beograda i da mi presedanje traje samo 55min, što sam mislio da je prekratko. To se ispostavilo kao dobra odluka jer je taj avion na kraju kasnio iz Beograda. Ubrzo dolazi avion za moj novi let, Embraer E195LR, koji je dostavljen nov LOT-u 2011. godine. Od 2019. do 2024. godine bio je obojen u “Greški" specijalne boje. Uputio sam se ka izlazu 13N a ukrcavanje je krenulo sa sat vremena kašnjenja.

Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

Poleteli smo koristeći pistu 33 u 21:15h sa jedan sat i dvadeset minuta kašnjnja, što je meni odgovaralo jer sam imao 8 sati na aerodromu u Istanbulu do sledećeg leta. Deset minuta nakon poletanja, posada započinje servis. Na ovom letu su bili uključeni slano ili slatko pecivo, kao na prošlom letu, kafa, čaj, par sokova. LOT na ovom letu takođe služi i alkohol, izbor je bio pivo i vino.

Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović
Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

Od cele ekonomske klase, na veliku sreću, ja sam jedini imao slobodno mesto pored sebe. Embraer E-džet je veoma udoban avion, iako je manji od Erbasa A320 i Boinga B737, čak mislim i da je udobniji od njih. Ono što me je prijatno iznenadilo jeste utičnica za punjenje uređaja. Dostižemo visinu krstarenja nešto pre Slovačke zatim iznad Mađarske i Rumunije a iznad Varne počinjemo snižavanje ka Istanbulu. Nadao sam se da ću videti Istanbul iz vazduha, ali zbog velike oblačnosti to nije bilo moguće.

Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

Sleteli smo u Istanbul koristeći pistu 36, jedna od 5 pista na ovom ogromnom aerodromu. Nakon sletanja taksirali smo nekih 20 minuta, na skroz drugu stranu terminala na parking mesto A6R. Tokom iskrcavanja pitao sam posadu da li mogu da uđem i fotografišem kokpit, što su oni odobrili. Slikao sam se, popričao sa pilotima i zatim krenuo ka terminalu. Aerodrom je zaista ogroman i bilo je potrebno 15 minuta da dođem do pasoške kontrole. Postoje dve pasoške kontrole, jedna za Turske državljane i druga za sve ostale.

Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović
Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović
Trip raport BEG-WAW-IST  Branislava Stojanovića Foto: Branislav Stojanović

Na moju sreću, na pasoškoj kontroli nisam proveo puno vremena. Aerodrom ovog puta ne napuštam, jer u 8 ujutru letim za Izmir sa Turkiš Erlajnsom. Za odlazak do grada postoji metro M11 kao i veći broj direktnih autobuskih linija do različitih delova grada. Karte za metro i ostali prevoz, možete plaćati beskontaktnim platnim karticama, ali bolja je opcija kupiti Istanbulkart na automatu.

ZAKLJUČAK:

Letovi su bili vrlo prijatni, posada stvarno fantastična, usluga je bolja od proseka u Evropi. Avioni su bili čisti. Presedanje u Varšavi je bilo vrlo opušteno. Moja preporuka svima, da uvek rezervišete karte za letove sa presedanjem sa minimum dva sata između letova.

Autor, Branislav Stojanović

(EkipaAero.rs)

Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>