• 0
 ≫ 

Vreme čitanja: oko 4 min.

Radom Air Show 2023: NATO 'pokazuje mišiće' na severoistoku Evrope

 ≫ 

Vreme čitanja: oko 4 min.

Da je tradicija i kultura sećanja nešto čemu Poljaci pridaju veliki značaj bilo je jasno još u prvim minutima letačkog programa

  • 0

Pre samo nekoliko decenija nezamisliv prizor a danas uobičajen širom "nove Evrope": namoderniji američki i zapadnoevropski avioni i helikopteri F-16, F-18, Eurofighter Typhoon "krilo uz krilo" sa svojim dojučerašnjim ljutim protivnicima iz SSSR i Varšavskog pakta MiG-ovima, Suhojima, helikopterima Mi-8 i Mi 24...

Upravo je to današnja slika - još neko kratko vreme dok ne pređu u potpunosti na zapadnu tehniku - poljskog i većine vazduhoplovstava država nekadašneg "istočnog bloka"

Poljaci su proteklog vikenda bili domaćini već tradicionalnog aeromitinga u Radomu (Radom Air Show) koji se u ovoj zemlji održava svake druge godine.

Ovogodišnji prikaz vazduhoplovne tehnike oružanih snaga Poljske i njenih saveznica je obeležio prilično zanimljiv letački program, kako dnevni tako i noćni, ali i prikaz noviteta u floti poljskog ratnog vazduhoplovstva.

Da je tradicija i kultura sećanja nešto čemu Poljaci pridaju veliki značaj bilo je jasno još u prvim minutima letačkog programa. Čast da otvori aeromiting je imao RWD-8 - replika domaćeg trenažnog aviona iz tridesetih godina prošlog veka.

Ni jedan primerak nije preživeo Drugi svetski rat, Poljaci su odlučili da izgrade repliku i prikažu je na aeromitingu.

Program su nastavili "oldtajmeri"  te je posle RWD-8 pažnju publike ukrao T-6 Harvard, još jedan veteran Drugog svetskog rata.

Nakon njega je na scenu stupio i P-51 Mustang - možda i najpoznatiji avion iz ove ere.

Letelica na aeromitingu u Radomu je nosila boje ratnog vazduhoplovstva vojske SAD (United States Army Air Forces - USAAF), a na nosu aviona je stajala oznaka Little Rebel, odnosno "Mali buntovnik".

Ovogodišnji aeromiting je bio odlična prilika da se vide - verovatno jedan od poslednjih puta u aktoivnoj službi -  i hladnoratovski avioni sovjetske proizvodnje.

Poljski Suhoji Su-22, prepoznatljivi po čađavom tragu koje ostavljaju iza sebe, su napravili pravi spektakl kada su uz pomoć pirotehničkih sredstava simulirali bombardovanje na zemlji.

Ništa manje impresivan nije bio ni MiG-29, još jedan sovjetski avion koji i dalje leti u sastavu poljskog ratnog vazduhoplovstva. Ono što je nastup Miga učinilo još impresivnijim je činjenica da je leteo u tandemu sa još jednim avionom - korejskim lovcem FA-50.

Ovaj "Azijat" je novi laki višenamenski avion oružanih snaga Poljske namenjen zameni sovjetskih letelica. Prva dva primerka su stigla u Poljsku u julu ove godine ali zbog kompleksnosti obuke domaći piloti još uvek nisu stekli znanje upravljanja ovim avionima.

Zbog toga se u Radomu za kontrolama FA-50 nalazio pilot iz Južne Koreje dok je njegov Poljski kolega sedeo na sedištu iza njega. Poljska je naručila ukupno 48 KAI FA-50.

Mada zanimljiv, nastavak programa su obeležili manje egzotične letelice američke i evropske proizvodnje. Ono što nemaju u ekskluzivnosti, učesnici su nadoknadili u spektakularnim manevrima i preletima zbog čega ni onima koji su "sto puta" videli standardne NATO avione nije bilo dosadno.

Okosnica severnoatlantskog pakta - Lockheed Martin F-16  - je bio čest prizor na ovogodišnjem aeromitingu. Svoje "šesnaestice" su u Poljskoj prikazali kako domaćini tako i Danska, Grčka i Belgija.

Publici je posebno zanimljiv bio poljski F-16 u tigrastoj šemi bojenja koji je odmah nakon poletanja počeo da izbaciju toplotne mamce. Veliku pažnju je privukao i zeleno-crni F-16 iz Belgije čiji je pilot izvršio zanimljive manevre iznad Radoma.

Među gostima na aeromitingu su se našli i Finci. Ratno vazduhoplovstvo skandinavske zemlje je u Poljsku uputilo jedan Boeing F/A-18 - pravu egzotiku na Starom kontinentu. Pored Finske, na borbene sposobnosti ovog lovca se u Evropi oslanjaju još Španci i Švajcarci.

Program aeomitinga u Radomu su obogatili i učesnici iz susedne Češke ali i malo dalje Velike Britanije. Saab JAS-39 Grippen iz oružanih snaga Češke je izveo performans iznad vojnog aerodroma, uz veoma impresivne i zahtevne manevre i neizostavne toplotne mamce.

Jednako dinamičan performan je imao i Eurofighter kraljevskog ratnog vazduhoplovstva (Royal Air Force - RAF), a posebnu pažnju je privukla njegova šarena kolor šema.

Helikopteri su na ovogodišnjem aeromitingu imali nešto manje bogat program, a većina njih se nalazila na statičkoj postavci. Poljska mornarica je prikazala AgustaWestland AW101 koji je stigao u njenu flotu početkom ovog meseca.

Da komponenta vertikalnog transporta ne bude u potpunosti zaboravljena, potrudio se pilot Feliks Baumgartner - poznat po skoku sa 39.000 metara što ga je upisalo u Ginisovu knjigu rekorda -  iz Red Bulla sa svojim MBB Bo-105.

MBB Bo-105 manevre je izvodio naizgled sa lakoćom, a sigurni smo da je publika gledala ovaj performans i sa priličnom dozom straha.

"Obični" piloti i "obični" helikopteri ovakve stvari ne rade - treba napomenuti da je Red Bullov helikopter modifikovan da bi mogao da radi neke manever koji ovom tipu nisu baš u opisu radno mesta poput petlje (ili lupinga kako se često naziva)

Šou u Radonu je obeležio i poljski Lockheed C-130 Hercules koji je u noćnim satima izbacivao toplotne mamce. Mada je sličan performans viđen i tokom dana od strane drugih aviona, noćni efekat se čini mnogo impresivnijim.

(Aero.rs)

Video: Slovenija zahvaljuje na pomoći: Srpskih helikopteri ispraćeni iz Slovenije, dočekani na Batajnici

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>