• 4

Vreme čitanja: oko 7 min.

Sutra stiže u Srbiju: Airbus C-295, najmoderniji avion za RViPVO

Vreme čitanja: oko 7 min.

Skoro sigurno je da će C-295 narednih nekoliko decenija ako ne i znatno duže biti okosnica vazdušnog transporta za potrebe Vojske Srbije kao zamena za sovjetske avione Anotov koji su nabavljeni pre skoro pola veka

  • 4

Vojska Srbije, odnosno RViPVO od sutra postaje bogatije za još jedan najsavremeniji vazuhoplov: u ponedeljak, 25. septembra, biće isporučen prvi od dva kupljena transportna aviona Airbus C-295, potvrdio je gostujući u jutarnjem programu RTS, Dr Nenad Miloradović, pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse.

Duže vreme najavljivana i još duže iščekivana nabavka novog savremenog transportnog aviona za RViPVO Vojske Srbije ozvaničena je tokom državne posete predsednika Srbije Aleksandra Vučića Kraljevini Španiji u februaru prošle godine: ugovor o nabavci dva srednja taktička trasportera C295 su potpisali predstavnik Ministarstva odbrane pukovnik Aleksandar Cakić i predstavnik Jugoimport-SDPR Miroslav Mijatović sa srpske strane i zvaničnici Airbus Bernhard Brener i Joanis Papahristofilu.

Prema rečima predsednika Vučića tada, vrednost ugovora je 81 milion evra, od čega 66 za dva aviona a ostalo za rezervne delove, obuku i podršku.

Airbus C295 © Airbus Defence and Space
Ovom isporukom biće – reklo bi se skoro pa u poslednjem trenutku - udahnut novi život transportnoj komponenti srpskog vojnog vazduhoplovstva koja je protekle skoro pa dve decenije odrzavana "na resipratoru". Uz dva manja aviona - jedan preostali Antonov An-2 i novonabavljeni Piper Seneca - okosnicu 138. transportne avijacijske eskadrile činio je pouzdani transporter Antonov An-26.

Od ukupno 15 aviona ovog tipa koje je nabavila nekadasnja jugoslovesnka federacija u drugoj polovini sedamdesetih i sredinom osamdesetih iz SSSR, od kad je 2006. ustrojena Vojska Srbije kao oružana sila samostalne države, u letnom stanju nikad nije bilo vise od dva aviona, u nekim periodima čak nijedan nije leteo. Trenutno je u upotrebi samo jedan avion.

AN-26 Salinger Igor / MC Odbrana
Airbus C-295 je nastao razvojem srednjeg taktičkog trasportera CN-235 koga su zajedno konstruisale i proizvodile Španija i Indonezija. Poznat je i pod ranijim nazivom EADS CASA C-295, a danas je španska fabrika deo multinacionalnog konzorcijuma Airbus čiji je ogranak Airbus Defence and Space zadužen za prodaju i podršku transportnih aviona.

U poredjenju sa prethodnikom C-295 ima produzen trup, veću nosivost za 50%, nove motore, najsavremeniju opremu i dodatna poboljsanja.

Ovaj transportni avion u upotrebi je ili je naručen od 36 država i isporućen u preko 200 primeraka, od poručenih 283. Airbus je posebno ponosan na činjenicu da od svih isporučenih primeraka, svi sem dva se i dalje koriste.

Pre Srbije, poslednji veliki kupac je Indija koja je poručila 56 aviona za 2.5 milijardi dolara, a deo će biti sklapan u Indijskoj fabrici Tata. Prvi primerak isporučen je sredinom septembra.

C-295 se koristi u Bangladešu, Brazilu (pod nazivom C-105A Amazonas), Kanadi, Poljskoj, Kolumbiji, Češkoj, Egiptu, Indoneziji, Kazahstanu, Filipinima, Portugalu, Saudijskoj Arabiji, Uzbekistanu.

Pored osnovne uloge transporta ljudi i tereta i za desantiranje dobranaca ili tereta različitim metodama uključujući sa visine ili iz niskog leta), C-295 kao i većina aviona ove kategorije, može se koristiti u zavisnosti od opreme ili varijante i mnoge druge namene.

Za medicinski transport C-295 može biti opremljen sa 24 nosila koja se postavljaju u tri nivoa u trasnportnoj kabini ili modulima sa mobilnim jedinicama za intenzivnu negu (ICU).

Ugradnjom odgovarajucih dodataka u teretni prostor, C-295 moze se pretvoriti u avion za gasenje pozara a postoji i opcija ugradnje opreme za pretakanje goriva u letu, čime C-295 postaje “leteća cisterna” sposobna da isporuči do 6000 litara goriva drugim avionima i helikopterima.

Zahvaljujući velikoj autonomiji (dužina trajanja leta) koja u zavisnosti od količine opreme tereta može biti i preko deset časova, C-295 poslužio je kao zahvalna platvorma za specifične primene pa su u ponudi i posebno opremljeve vezije za patroloranje i nadzor akvatorija (C-295MPA Persuader), leteći radar za rano otkrivanje i upozoravanje (AEW&C), različite vezije za elektronsko izvidjanje (SIGINT).

Airbus reklamira i borbene varijante C-295 "topovnjaca" za podrsku trupama na zemlji, opremljenu laserkim vodjenim bombama, raketama, bocnim mitraljezima, topom i ostalom ne baš standardnim sredstvima za transportne avione.

Airbus C295 © Airbus Defence and Space
Većina C-295 posebne namene oprema se po specifinacifikaciji naručioca. Za kanadsko vazduhoplovstvo razvijena je posebna varijnta C-295FWSAR za traganje i spasavanje, koji izmedju ostalog ima ojačanu strukture i poseban otvor na krov za spasavanje posade u slučaju sletanja na vodu

Evropski proizvođač kao glavni prodajni adut ističe u poređenju sa konkurencijom nižu ne samo samo nabavnu cenu, već i troškove korisćenja – jeftinije odrzavanja i manju potrošnju goriva.

Broj vojnika koji moze da preveze zavisi od njihove opremljenosti i opterecenja, Airbus navodi da C-295 moze poneti 48 padobranaca sa punom opremom ili kombinovano 44 potpuno opremljenih vojnika zajedno sa jos 21 pod lakšom opremom, ili tri laka terenska vozila.

Ukupan teret koji C-295 može da ponese je 9250 kg. Dolet pod maksimalnim opterecenjem (8400 kg korisnog tereta i gorivo) je 1380 km, sa 6000 kg je 3270 km, a sa četiri tone 4460 km.

Srbija se odlučila za osnovnu, transportnu varijantu ali je i njena unutrasnjost modularna, pa se po potrebi i u zavisnosti od nabavljene opreme mogu instalirati i putnicka sedista, u standardnoj (71 sediste) ili VIP konfiguraciji za prevoz putnika, gore pomenuta nosila ili ICU kontejneri.

Airbus se posebno hvali najdužim kabinskim prostorom u ovoj klasi aviona od 12.7 metara kao i tzv STOL karakteristima, odnosno poletanjem i sletanjem sa aerodroma koji imaju krace ili nepripremljene/polupripremljene (neasfaltirane) piste. Po proizvodjackoj specifikaciji, potrebno mu je 670 metara za poletanje i samo 320 metara za sletanje.

Sudeci po prvim fotografija koje su došle iz Španije iz fabrike u Sevilji i sa probnih letova, novi srpski transporter je unapređene varijante C-295W, sa tzv. vingletima, odnosno vertikalnim nastavcima krila, dodatku koji izmenom aerodinamičkih svojstava poboljšava performanse aviona, bilo da je to smanjenje potrošnje goriva ili povecanje brzine, doleta ili nosivosti.

Ova poboljšanja su posebno primetna prilikom operacija na višim temperaturama i većim nadmorskim visima - “hot end haj” (hot and high) u vazduhoplovnom žargonu.

Evropski proizvođač je prilikom potpisivanja ugovora saopštio da je Srbija izabrala trenutno najsavremeniji na tržištu Collins paket letne i navigacione opreme pod nazivom Collins Aerospace Pro Line Fusion kakav se instalira u kanadske C-295FWSAR ali i u vazduhoplove iz segmenta poslovne avijacije

Airbus C295 © Airbus Defence and Space
C295 će što se tiče avoinike biti najmoderniji avion u RViPVO i potpuno komparabilan ako ne i bolji od savremenih putničkih aviona što će posebno radovati pilote 138. transportne eskadrila od kojih mnogi po završetku vojne karijeje svoj profesionalni život nastavljaju upravu u putničkoj avijaciji - nije tajna da je dosta pilota nacionalne avio kompanije Air Serbia svoje letečke veštine i iskustvo sticalo upravo u RViPVO.

Glavni konkurent C-295 i na svetskom trzistu i za izbor novog srpskog transportera bio je italijansko-američki C-27J Spartan, nastao u saradnji fabrika Alenia i Lockheed Martin a danas ga prodaje konzorcijum Leonardo.

Osim po nižoj ceni i u nabavci i u eksploataciji, (Spartan je vise od 50 miliona dolara po komadu), evropski C-295 se nametnuo kao logičan izbor i u okviru znatno šire saradnje Srbije i Airbusa - vec su nabavljenihelikopteri H145M (pet za RViPVO i četiri za policiju), poručeno je jos 11 komada za RViPVO, MUP Srbije nabavio je pored H145M i tri H-215 Super Pume.

Ne treba zaboraviti ni da je Airbus naslednik nekadasnjeg francuskog proivođaca popularnog helikoptera Gazela koja je u upotrebi kod nas i za koju je i dalje potrebna podrska u delovima, alatima i tehnologiji. Pored svega toga, bilo je všse naznaka od strane najviših srpskih zvanilnika o mogućnostni znatno šire industrijske saradnje Srbije i evropskog konzorcijuma, konkretno u vezi lakog helikoptra H125.

Domaća publika mogla je da vidi avion španskog vazduhoplovstva EADS CASA 295 na velikom međunarodnom aeromitingu u Batajnici 2009.godine kada su mnogi ostali bez daha na oštro, skoro u maniru borbenog aviona, poletanje naizgled trome i nimalo 'akrobatske' letilice, kao i njegove manevarske sposobnosti u letu.

Još tada EADS, koji se kasnije utopio u “Erbas”, imao je svoj štand na aeromitingu gde je domaćoj pre svega stručnoj ali i široj javnosti predstavljen i C-295: epilog tih marketinških napora usledio je čak skoro trinaest godina kasnije ali su se oni očigledno isplatili - i za Airbus i za RViPVO

Nabavka dva transportna aviona Airbus C-295 za srpsko vojno vazduhoplovstvo de facto znači povratak transportne avijacije u život sa same “ivice izumiranja”.

Airbus C295 © Airbus Defence and Space
Za razliku od nesumnjivo u tom segmentnu i u ovom periodu veoma značajne donacije deset lovačkih aviona MiG-29 od Rusije i Belorusije - MiGovi su ipak stariji avioni sa ograničenim vekom upotrebe i smatraju se prelaznim resenjem do konačene odluke o novom bormebom avionu - uvođenje u sastav RViPVO savremenog transportera je dugoročno resenje i sigurno je da ce C-295 narednih nekoliko decenija ako ne i znatno duže biti okosnica vazdušnog transporta za potrebe Vojske Srbije; i ne samo Vojske već i u slučaju potrebe u okviru treće misije i za humanitarne i ostale namene.

(Aero.rs)

Video: Pripadnici srpskog RViPVO u humanitarnoj akciji iznad Slovenije: Ekskluzivan video snimak

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Cenovnik

    24. septembar 2023. | 17:08

    Nešto mi ova matematika čudna. Najnoviji model, sa najsavremenijom navigacionom opremom, za osnovni model plaćena su za dva aviona 66 miliona, odnosno 81 milion da delovima i obukom. Indijci su platili 2,5 milijarde za 56 aviona ili 44 miliona po avionu. Da nije to malo previše na taj broj avionaili su njihovi "luksuzne" varijante.

  • Kule

    30. septembar 2023. | 12:57

    Da je ostala ona lepa Juga i njena razvijena avioindustrija u ono vreme, koja je već bila integrisana u avioindustriju Evrope (Soko Mostar, Petoletka Trstenik i itd.), sada bi bila sposobna za veće projekte i moguće je da bi to sada bio deo njene proizvodnje. Ali avaj dođoše budale i .......

  • Stari

    25. septembar 2023. | 19:25

    Skuplje je kada se uzimaju 2 aviona, na 50 naručenih imaš i popust...a tek na 100 tku ekstra profit

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>