• 0

Vreme čitanja: oko 5 min.

Air Force One kasni: Boeing gubi dve milijarde dolara na ugovoru za nove predsedničke avione

Vreme čitanja: oko 5 min.

Iako je bilo predviđeno da novi avioni za prevoz američkog predsednika u aprilu 2024. počnu sa probnim letovima, to se neće desiti pre polovine 2026. godine, a isporuka će kasniti još barem godinu dana

  • 0

Najpoznatiji predsednički avion na svetu - Air Force One poslednji put je isporučen 1990. godine, za potrebe prevoza Džorda Buša starijeg, 41. predsedniku SAD.

Ovaj avion - napravljen je u dva identična primerka. VC-25A je oznaka posebnog Boeinga 747-200 koji trenutno prevoze Džoa Bajdena. 

Nakon nešto više od četvrt veka letenja, Vašington je ponovo poverio Boeingu da izradi nove predsedničke avione.

Tada je Donald Tramp, koji još nije ušao u Belu kuću, napravio prvi politički i populistički veliki potez. Objavio je tvit u kom je pisalo: Boeing pravi nove 747 Air Force One za buduće predsednike, ali su se troškovi oteli kontroli: više od 4 milijarde dolara. Otkažite porudžbinu!

Nepune dve godine kasnije, kada je Tramp bio u Ovalnoj sobi u funkciji 45. predsednika SAD, avionski gigant je pristao da proizvede dva predsedničkaa vazduhoplova po ceni od 3,9 milijardi dolara (umesto da za ceo posao naplati više od 5.3 milijade). No, to nije bilo dovoljno. Za sve su morali da čuju i poreski obveznici, koji su Trampa i doveli u Belu kuću.

"Predsednik Tramp je postigao neformalni dogovor sa Boeingom oko fiksne cene ugovora za novi Air Force One program... Zahvaljujući pregovorima predsednika, ugovor će poreskim obveznicima uštedeti više od 1,4 milijarde dolara", saopštio je zamenik državnog sekretara za medije, Hogan Gidli, a preneli su svi vodeći mediji u SAD, uključujući i ABC.

Nepunih šest godina kasnije dve milijarde manjka

Nije neobično da se sa velikim projektima kao što je izgradnja predsedničke flote aviona - kasni. A kad se sa projektom kasni - onda se gomilaju i troškovi. Međutim, pitanje troškova oko izgradnje "najvažnijih letelica na svetu", kako vole da kažu poznavaoci avio-industrije, je već "odvelo igricu" na potpuno novi nivo.

Modifikovani vazduhoplovi Boeing 747-8i  (koji će imati oznaku VC-25B) predviđa se da će napraviti gubitak od pune dve milijarde dolara proizvođaču. Prema izveštaju Američkog ratnog vazduhoplovstva (United States Air Force - USAF) koji nadgleda čitav posao, gubici su povezani sa izmenama u projektu, nestabilnosti u radu, rezultatima pregovora sa podizvođačima. Uz to, svoj doprinos "dala" je i pandemija kovida, koja je značajno poremetila tok izrade letelica.

Avioni još nisu gotovi, a kad će - zna se 

Islužene drastično modifikovane Boeinge 747-200 zameniće, dakle ništa manje drastično modifikovani avioni Boeing 747-8i (Interkontinental). Ali - tek za tri godine. Možda čak i četiri. Nikako pre.

Boeing 747 koristi sve manje avio-kompanija za putnički avio-saobraćaj, zadržao se uglavnom kao interkontinenatalni transporter a upamćen je kao jedan od simbola prekookeanskih letova i po nazivu Queen of the Skies (Kraljica neba).

Interesantno je pomenuti da su "gole" konstrukcije ove dve letelice, naravno bez posebne opreme, trebalo da budu namenjene za putničke letove neke komercijalne avio-kompanije. Inicijalno su izgrađeni za rusku kompaniju Transaero, koja je podnela zahtev za bankrot pre nego što je bilo moguće isporučiti avione. Zbog toga su ovi džambo-džetovi bili uskladišteni u Kaliforniji, da bi nešto kasnije postali idealna opcija za zamenu vremešnih prethodnika s kraja 20. veka.

Avioni se uveliko modifikuju u pogonima Boeinga u Teksasu. Zbog razloga vezanih za nacionalnu bezbednost, detalji "preobražaja" su strogo čuvana tajna. Međutim, poznato je da će VC-25B imati značajno manju potrošnju goriva i 1.850 kilometara veći dolet, piše portal Simple Flying.

Šta će sve biti dostupno prvom čoveku SAD i njegovoj sviti

Uz značajno unapređene sisteme u novom modelu predsedničkog aviona, na 372 kvadratna metra prostora rezervisanog za prvog čoveka SAD i njegove saradnike nalaziće se:

  • Konferencijska prostorija za sastanke 
  • Privatni apartman za predsednika, njegovu suprugu i prateće članove porodice 
  • Veliki kancelarijski prostor za više zvaničnike 
  • Dodatna kancelarija koja se u slučaju potrebe pretvara u potpuno opremljenu medicinsku ordinaciju
  • Prostor za rad i odmor predsedničkog osoblja, predstavnike medija i posadu letelice Air Force One
  • Dve odvojene kuhinje koje mogu da proizvedu 100 obroka 
  • Oprema koja će obezbeđivati bezbednu komunikaciju na radio i satelitskim frekvencijama

Dizajn aviona koji je najavljen u martu 2023. imaće nekoliko značajnih izmena u odnosu na dizajn koji su svojevremeno napravili Džeki Kenedi i Rejmond Levi (koji je dizajnirao za Koka Kolu, Ekson, i Američku poštu). Tri su osnovne razlike u odnosu na postojeći dizajn aviona VC-25A:

  • Avioni će biti obojeni u svetlije plavom tonu u odnosu na postojeće letelice
  • Motori na novim vazduhoplovima biće obojeni tamnije plavom bojom u odnosu na ostatak aviona
  • Neće biti poliranih metalnih komponenti

Postoje i tehničke prednosti u odnosu na prethodni avion:

  • Dolet je povećan sa 12.470 na 14.316 kilometara
  • Brzina aviona je povećana sa 0.84 maha na 0.855 maha (1.086 km/h)
  • Maksimalna težina pri poletanju povećana je sa 416,5 tona na 493,5 tona
  • Raspon krila je povećan sa 59,68 metara na 68.43 metra 
  • Dužina aviona je povećana sa 70.44 metra na 76,26 metara

Kada će poleteti novi Air Force One

Iako je prvobitno bilo predviđeno da prvi od dva aviona počne sa probnim letovima već u aprilu ove godine, na osnovu izveštaja koji je u junu 2023. podnet Kongresu SAD, prva operativna testiranja trebalo bi da otpočnu sa značajnim zakašnjenjem: u avgustu 2026.

Transportna komanda Američkog ratnog vazduhoplovstva (Air Force Air Mobility Command) uz konsultaciju sa vojnim zvaničnicima u Beloj kući (White House Military Office), utvrdiće kada je letelica dostigla "početnu operativnu sposobnost".

Ovo je potvrda višegodišnjeg kašnjenja koje je ozvaničio i USAF, navodeći da će prvi avion biti isporučen 2027, a drugi - godinu dana kasnije.

U međuvremenu, američko vazduhoplovstvo će nastaviti da održava VC-25A spremnim za sve misije sve do isporuke novih džambo-džetova sa oznakom VC-25B, navodi se u saopštenju USAF.

Kada se dva sadašnja aviona povuku iz upotrebe, očekuje se da će biti iznajmljeni ili poklonjeni muzejima. Prema nekim medijskim napisima, jedan od aviona bi navodno trebalo da bude trajno izložen u Muzeju Džordža H. W. Buša u Teksasu, gde se već nalazi helikopter Marine One, koji je Buš stariji koristio tokom svog boravka u Beloj kući.

(Aero.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>