• 0

Vreme čitanja: oko 2 min.

Novi tiltrotor vazduhoplov menja 1000 helikoptera: Bell i Leonardo udružuju snage

Vreme čitanja: oko 2 min.

Veruje se da bi novi NGRC helikopteri mogli da zamene oko 1.000 letelica u flotama evropskih NATO članica

  • 0

Američka kompanija Bell i italijanski Leonardo razvijaće novi zajednički tiltrotor vazduhoplov za evropsko tržište. Nova letelica biće deo NATO programa Next Generation Rotorcraft Capability.

Sajam helikoptera Heli-Expo 2024 u Anahajmu izrodio je novu industrijsku saradnju između evropskih i američkih firmi. Proizvođači helikoptera Bell i Leonardo su u sredu 28. februara potpisali memorandum o razumevanju o budućoj saradnji na razvoju tiltrotor helikoptera, piše Avaition Week Network.

Istraživanja se vrše u sklopu programa Rotokoptera naredne generacije (Next Generation Rotorcraft Capability - NGRC) NATO pakta. Cilj NGRC je stvaranje novog vazduhoplova koji bi bio dostupan članicama Severnoatlantskog saveza od 2040. godine.

Bell V-22 tiltrotor Foto: Shutterstock
Zahtev NATO je da nova letilica bude namenjena zadacima iznad kopna i mora i da ima otvorenu arhitekturu sistema, odnosno da bude prilagodljive konfiguracije u zavisnosti od specifičnih potreba.

Vazduhoplov mora biti sposoban za brzine od preko 330 km/h kao i da njegova maksimalna težina pri poletanju bude u rasponu od 10 do 17 tona.

Firme koje žele da uzmu učešće NGRC programu prezentovaće svoje koncepte 2025. godine. Veruje se da bi novi NGRC tiltrotori mogli da zamene oko 1.000 letelica u flotama evropskih NATO članica, prenosi Aviation Week Network. Među kandidatima za zamenu su Mil Mi-8/17 koji su se još uvek zadržali u upotrebi, Eurocopter - odnosno Airbus -  Puma, Super Puma i Cougar helikopteri ali i znatno moderniji NH Industries NH90.

Tiltrotor naziv je za vazduhoplove koji generišu uzgon i potisak pomoću pogonskih rotora. Agregati se obično postavljaju na krajeve krila i mogu da se rotiraju u zavisnosti od režima leta. Ovakav dizajn omogućava vazduhoplovu vertikalna poletanja i sletanja dok u isto vreme može da se kreće brzinama većim od tipičnih helikoptera.

Bell i Leonardo su u prošlosti razvijali ovakvu vrstu vazduhoplova. Jedan od njihovih zajedničkih projekata jeste AW609 koji uprkos dvodecenijskom razvoju nije ušao u serijsku proizvodnju. Bell iza sebe ima i uspešan projekat V-22 Osprey rađen u partnerstvu sa Boeingom.

Leonardo i Bell imaju dugu istoriju saradnje koja je tokom godina iznedrila mnoge uspešne projekte. Dve firme su zajedničkim snagama razvile AW139 helikopter - jedan od najprodavanijih letelica u svojoj kategoriji. Kompanija Agusta, preteča Leonarda, je takođe proizvodila Bell helikoptere pod licencom američke firme.

(Aero.rs)

Video: Najnoviji helikopter za Vojsku Srbije: Airbus H145M D3

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>