• 0

Vreme čitanja: oko 4 min.

Industrijska špijunaža ili napredak: Da li su Kinezi iskopirali pet američkih rešenja

Vreme čitanja: oko 4 min.

Veliki pomaci napravljeni koristeći proces koji se naziva Reverse Engineering zahvaljujući kom su uspeli da iskombinuju sopstvene inovacije sa dokazanim tehnologijama sa zapada

  • 0
Chengdu J-10 Foto: Wikimedia/乘号同学

Priča o tome kako je "prijatelj od prijatelja mog prijatelja" otišao u Kinu da bi "pregovarao o uvozu nekih pametnih telefona" da bi dva dana kasnije dobio vernu (poboljšanu a jeftiniju) kopiju svog mobilnog aparata odavno je postala "urbana legenda". Da li Kina zaista može da iskopira sve i svašta? Da li njeni inženjeri mogu tom brzinom da implementiraju sva rešenja? I glavno pitanje - da li zaista mogu da naprave poboljšanu verziju svega - po svoj prilici ostaće do daljeg - tajna.

U ratnom vazduhoplovstvu, Kinezi u mnogome idu velikim koracima napred. Kažu da je u tom procesu veliku ulogu igrala i nekadašnje rukovodstvo SR Jugoslavije, koje je, navodno, i Rusima i Kinezima ustupilo delove oborenog američkog nevidljivog aviona F 117. Međutim - radi se o "rekla-kazala" spekulacijama.

Ono što je sigurno je da Kinezi prave velike pomake pre svega koristeći proces koji se naziva "reverse engineering" (obrnuti inženjering) pa su uspeli umnogome da iskombinuju sopstvene inovacije sa dokazanim tehnologijama sa zapada (ali i istoka). To je omogućilo stvaranje veoma respektabilnih vazduhoplovnih snaga. Predstavljamo vam pet aviona koji su umnogome nastali - baš na taj način.

Chengdu J10 Bayi Foto: Shutterstock

Chengdu J-10 

Ovaj avion je suštinski direktan derivat američkog aviona General Dynamics F-16. To je višenamenski lovac poznat po svojoj agilnosti i naprednoj avionici, koji se ističe u misijama vazduh-vazduh i vazduh-zemlja.

Osamdesetih godina SAD i Izrael su sarađivali na razvoju borbenog aviona baziranog na F-16, ali su se SAD povukle zbog rastućih troškova, ostavljajući izraelski lovac Lavi nedovršenim, navodi Simple Flying. Izrael je tada prodao razvojne planove za Lavi Kini, što je uključivalo i pristup F-16 tehnologiji.

Konačna verzija aviona postala je Chengdu J-10, jedinomotorni višenamenski lovac sa delta krilom i kanard dizajnom. Ovaj avion, koji je odobrio predsednik Deng Siaoping osamdesetih godina, prvobitno je bio zamišljen kao specijalizovani lovac, ali se J-10 razvio u svestran avion. Zvanično je predstavljen 2007. godine, a do danas je proizvedeno preko 700 jedinica. J-10C ima unapređenu tehnologiju, uključujući AESA radar i napredne rakete, dok je izvozna verzija J-10CE usvojena u pakistanskom vazduhoplovstvu.

Dubai Air Show Foto: Tanjug/AP

JF-17 Thunder 

Sledeća "generacija" aviona nastala kao plod saradnje Pakistana i Kine (na slici iznad je avion iz sastava Pakistanskog ratnog vazduhoplovstva, op. aut.), nudi pristupačnu alternativu sa modernim mogućnostima, prvenstveno dizajniranim da imitiraju karakteristike F-16. Ova platforma vizuelno snažno podseća na F-16. Kineski J-7 je bio baziran na platformi MiG-21, ali je Kina, nakon što je dobila pristup specifikacijama F-16 kroz izraelski program Lavi, kombinovala tehnologije oba aviona da bi razvila novi lovac.

FC-1, poznat kao JF-17 u Pakistanu, ima karakteristike F-16 i MiG-21, uključujući nos i rep u stilu F-16, sa krilom u stilu legendarne "Balalajke", aviona MiG-21.

Najnovija varijanta JF-17 poseduje napredne karakteristike kao što su AESA radar, mogućnost dopune goriva u letu, povećanu upotrebu kompozitnih materijala, tehnologija "fly-by-wire" i moderne kineske rakete vazduh-vazduh.

JF-17 se takođe proizvodi u Pakistanu i prodaje kupcima, uključujući Mjanmar i Nigeriju.

Chengdu J-20, kineski nevidljivi lovci Wikimedia/emperornie

Chengdu J-20

Kada se pogleda ovaj avion - jasno je: u pitanju je neskriveni derivat američkog Lockheed Martin F-22 Raptora. Smatra se lovcem pete generacije sa stealth tehnologijom, fokusiranim na vazdušnu nadmoć i napredne senzore.

J-20 je prvi u svojoj klasi u Kini. Prvi let imao je 11. januara 2011. godine, a zvanično je predstavljen na kineskom sajmu aviona 2016. godine. U službu je ušao marta 2017. a šest meseci kasnije svoju obuku počeli su i prvi piloti ovog aviona, dok je prva borbena jedinica formirana u februaru 2018.

Chengdu J-20 obezbeđuje vazdušnu nadmoć i precizne udare na ciljeve na zemlji. J-20 je treći operativni lovac pete generacije na svetu, posle F-22 i F-35. Iako njegov dizajn podseća na F-22 – navodno zbog ukradenih detalja dizajna – stručnjaci veruju da su stealth karakteristike J-20 ograničene zbog materijala i premaza koji apsorbuju radar. Kina je proizvela oko 300 J-20 i planira nastavak masovne proizvodnje.

Shenyang J-31 

Avion poznat i po imenu FC-31 i J-35, podseća na Lockheed Martin F-35, a i ima vizuelnu sličnost sa F-22. Ovaj dvomotorni, srednji lovac pete generacije, još uvek je u razvoju u Kini.

Prve slike modela označene kao F-60 pojavile su se na internetu 2011. godine. Prvi prototip imao je svoj prvi let 31. oktobra 2012. J-31 je zamišljen da ima dve varijante – mornaričku verziju za nosače aviona i verziju za izvoz – u direktnom pokušaju da se takmiči sa F-35.

Poboljšani prototip sa modifikacijama i unapređenom stealth tehnologijom prvi put je poleteo u decembru 2016. Do novembra 2018. program je dobio prioritet u razvoju kako u Vazduhoplovstvu Narodnooslobodilačke armije Kine (PLAAF), tako i u Mornaričkom vazduhoplovstvu (PLANAF). Iako J-31 preuzima elemente dizajna sa F-35 i F-22, njegov razvoj je otežan zbog ograničenog kineskog iskustva sa stealth tehnologijom. Pakistan je već izrazio interes za kupovinu J-31 kada proizvodnja počne.

J-16D 

J-16D je inspirisan Boeing EA-18 Growlerom. Njegova taktička misija specijalizovana je za elektronsko ratovanje i suzbijanje neprijateljske protivvazdušne odbrane.

U nešto drugačijem stilu imitacije, sam trup aviona nije u velikoj meri izveden iz američkog modela. Umesto toga, oružje, avionika, taktička oprema i borbena uloga zamišljeni su da odražavaju funkcije i performanse Growlera.

Sedamdesetih godina, Shenyang je predložio novi laki lovac pogonjen motorom Rolls-Royce Spey 512, s ciljem da postigne bolje performanse od MiG-19 i MiG-21. J-16 je naslednik J-11, koji je ušao u službu 1998. godine kao kineska verzija Suhoja Su-27 SK, nakon sporazuma vrednog 2,5 milijarde dolara za proizvodnju 200 aviona sa ruskim komponentama.

(Aero.rs)

Video: Otvaranje novog hagara Prince Aviation: Avio-glamur u novom "dvorcu Princa"

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>