![Chengdu J-10 Chengdu J-10](https://xdn.tf.rs/2023/11/17/august1stchengduj-10atzhuhaiairshow20181107-670x447.jpg)
Industrijska špijunaža ili napredak: Da li su Kinezi iskopirali pet američkih rešenja
Priča o tome kako je "prijatelj od prijatelja mog prijatelja" otišao u Kinu da bi "pregovarao o uvozu nekih pametnih telefona" da bi dva dana kasnije dobio vernu (poboljšanu a jeftiniju) kopiju svog mobilnog aparata odavno je postala "urbana legenda". Da li Kina zaista može da iskopira sve i svašta? Da li njeni inženjeri mogu tom brzinom da implementiraju sva rešenja? I glavno pitanje - da li zaista mogu da naprave poboljšanu verziju svega - po svoj prilici ostaće do daljeg - tajna.
U ratnom vazduhoplovstvu, Kinezi u mnogome idu velikim koracima napred. Kažu da je u tom procesu veliku ulogu igrala i nekadašnje rukovodstvo SR Jugoslavije, koje je, navodno, i Rusima i Kinezima ustupilo delove oborenog američkog nevidljivog aviona F 117. Međutim - radi se o "rekla-kazala" spekulacijama.
Ono što je sigurno je da Kinezi prave velike pomake pre svega koristeći proces koji se naziva "reverse engineering" (obrnuti inženjering) pa su uspeli umnogome da iskombinuju sopstvene inovacije sa dokazanim tehnologijama sa zapada (ali i istoka). To je omogućilo stvaranje veoma respektabilnih vazduhoplovnih snaga. Predstavljamo vam pet aviona koji su umnogome nastali - baš na taj način.
![Chengdu J10 Bayi Chengdu J10 Bayi](https://xdn.tf.rs/2023/11/17/chengdu-j10-2-460x0.jpg)
Chengdu J-10
Ovaj avion je suštinski direktan derivat američkog aviona General Dynamics F-16. To je višenamenski lovac poznat po svojoj agilnosti i naprednoj avionici, koji se ističe u misijama vazduh-vazduh i vazduh-zemlja.
Osamdesetih godina SAD i Izrael su sarađivali na razvoju borbenog aviona baziranog na F-16, ali su se SAD povukle zbog rastućih troškova, ostavljajući izraelski lovac Lavi nedovršenim, navodi Simple Flying. Izrael je tada prodao razvojne planove za Lavi Kini, što je uključivalo i pristup F-16 tehnologiji.
Konačna verzija aviona postala je Chengdu J-10, jedinomotorni višenamenski lovac sa delta krilom i kanard dizajnom. Ovaj avion, koji je odobrio predsednik Deng Siaoping osamdesetih godina, prvobitno je bio zamišljen kao specijalizovani lovac, ali se J-10 razvio u svestran avion. Zvanično je predstavljen 2007. godine, a do danas je proizvedeno preko 700 jedinica. J-10C ima unapređenu tehnologiju, uključujući AESA radar i napredne rakete, dok je izvozna verzija J-10CE usvojena u pakistanskom vazduhoplovstvu.
![Dubai Air Show Dubai Air Show](https://xdn.tf.rs/2023/11/13/tan2023-11-13174716196-460x0.jpg)
JF-17 Thunder
Sledeća "generacija" aviona nastala kao plod saradnje Pakistana i Kine (na slici iznad je avion iz sastava Pakistanskog ratnog vazduhoplovstva, op. aut.), nudi pristupačnu alternativu sa modernim mogućnostima, prvenstveno dizajniranim da imitiraju karakteristike F-16. Ova platforma vizuelno snažno podseća na F-16. Kineski J-7 je bio baziran na platformi MiG-21, ali je Kina, nakon što je dobila pristup specifikacijama F-16 kroz izraelski program Lavi, kombinovala tehnologije oba aviona da bi razvila novi lovac.
FC-1, poznat kao JF-17 u Pakistanu, ima karakteristike F-16 i MiG-21, uključujući nos i rep u stilu F-16, sa krilom u stilu legendarne "Balalajke", aviona MiG-21.
Najnovija varijanta JF-17 poseduje napredne karakteristike kao što su AESA radar, mogućnost dopune goriva u letu, povećanu upotrebu kompozitnih materijala, tehnologija "fly-by-wire" i moderne kineske rakete vazduh-vazduh.
JF-17 se takođe proizvodi u Pakistanu i prodaje kupcima, uključujući Mjanmar i Nigeriju.
![Chengdu J-20, kineski nevidljivi lovci Chengdu J-20, kineski nevidljivi lovci](https://xdn.tf.rs/2021/09/29/chengdu-j-20-kineski-nevidljivi-lovci-460x0.jpg)
Chengdu J-20
Kada se pogleda ovaj avion - jasno je: u pitanju je neskriveni derivat američkog Lockheed Martin F-22 Raptora. Smatra se lovcem pete generacije sa stealth tehnologijom, fokusiranim na vazdušnu nadmoć i napredne senzore.
J-20 je prvi u svojoj klasi u Kini. Prvi let imao je 11. januara 2011. godine, a zvanično je predstavljen na kineskom sajmu aviona 2016. godine. U službu je ušao marta 2017. a šest meseci kasnije svoju obuku počeli su i prvi piloti ovog aviona, dok je prva borbena jedinica formirana u februaru 2018.
Chengdu J-20 obezbeđuje vazdušnu nadmoć i precizne udare na ciljeve na zemlji. J-20 je treći operativni lovac pete generacije na svetu, posle F-22 i F-35. Iako njegov dizajn podseća na F-22 – navodno zbog ukradenih detalja dizajna – stručnjaci veruju da su stealth karakteristike J-20 ograničene zbog materijala i premaza koji apsorbuju radar. Kina je proizvela oko 300 J-20 i planira nastavak masovne proizvodnje.
Shenyang J-31
Avion poznat i po imenu FC-31 i J-35, podseća na Lockheed Martin F-35, a i ima vizuelnu sličnost sa F-22. Ovaj dvomotorni, srednji lovac pete generacije, još uvek je u razvoju u Kini.
Prve slike modela označene kao F-60 pojavile su se na internetu 2011. godine. Prvi prototip imao je svoj prvi let 31. oktobra 2012. J-31 je zamišljen da ima dve varijante – mornaričku verziju za nosače aviona i verziju za izvoz – u direktnom pokušaju da se takmiči sa F-35.
Poboljšani prototip sa modifikacijama i unapređenom stealth tehnologijom prvi put je poleteo u decembru 2016. Do novembra 2018. program je dobio prioritet u razvoju kako u Vazduhoplovstvu Narodnooslobodilačke armije Kine (PLAAF), tako i u Mornaričkom vazduhoplovstvu (PLANAF). Iako J-31 preuzima elemente dizajna sa F-35 i F-22, njegov razvoj je otežan zbog ograničenog kineskog iskustva sa stealth tehnologijom. Pakistan je već izrazio interes za kupovinu J-31 kada proizvodnja počne.
J-16D
J-16D je inspirisan Boeing EA-18 Growlerom. Njegova taktička misija specijalizovana je za elektronsko ratovanje i suzbijanje neprijateljske protivvazdušne odbrane.
U nešto drugačijem stilu imitacije, sam trup aviona nije u velikoj meri izveden iz američkog modela. Umesto toga, oružje, avionika, taktička oprema i borbena uloga zamišljeni su da odražavaju funkcije i performanse Growlera.
Sedamdesetih godina, Shenyang je predložio novi laki lovac pogonjen motorom Rolls-Royce Spey 512, s ciljem da postigne bolje performanse od MiG-19 i MiG-21. J-16 je naslednik J-11, koji je ušao u službu 1998. godine kao kineska verzija Suhoja Su-27 SK, nakon sporazuma vrednog 2,5 milijarde dolara za proizvodnju 200 aviona sa ruskim komponentama.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Nesko
Vidim tendenciju da svi misle kako Kina sve živo kopira. Ja sam dok sam radio bio sprečen da istražujem, ali zadnjih 10 godina sam slobodan ko ptica na grani i istražujem. Šta? Lepo upoređujem gradivo koje uče Kinezi u srednjim školama i na fakultetima sa ostatkom sveta. Uzgred dva puta sam i posetio Kinu. A moj dobar drugar mladi profesor na Tehničkom fakultetu iz NS, veoma uspešno sarađuje sa kolegama sa Pekinskog univerziteta. Uzgred 32 godine sam živeo u USA, i za radnog veka obišao 5 kontinenta i oko 100+ država. Naravno gde god sam bio zanimao sam se za školske programe . E lepo sad slušajte. Kina pored kopiranja, ulaze enormne svote novca u edukaciju. Oko 340 000 diplomiranih inzenjera tehničke struke izbace godišnje. Gradivo koje uče u školama, posebno sam bacio fokus na matematiku je svetlosnu godinu od onog što učimo mi . Primera radi mi u Srbiji smo svetlosnu godinu u odnosu na USA ( državne škole, ovde nisu privatne elitne uracunate). Recimo malo bolje od proseka gimnazije u Kini, su skoro na nivou gimnazije Uroš Predic iz mog rodnog Panceva, a ta škola je bila više nego odlična. Opet skoro da su na korak od čuvene Matematicke gimnazije u Beogradu,a to je jedna od najboljih škola te vrste na svetu. Da se ogradim, nisam mogao videti šta uče Rusi u školama zatvorenog tipa po Sibiru,ali verujem da su najjači ipak,čak i od Matematicke u Beogradu. Što tog tiče USA je u kamenom dobu. Tako da manite se Kineza, oni će pregaziti svet za par decenija u svakom pogledu.
Podelite komentar
NN
Kina odskoluje 600000 inzinjera godisnje. Pogledajte mega projekte koji se grade po svetu i bice vam dosta jasnije.Postoji i video gde zamene kompletan most za 43 sata.
Podelite komentar