Vreme čitanja: oko 2 min.
Verovali ili ne: Američki Stratotanker dopunio gorivo ruskom Suhoju Su-30 u vazduhu
Vreme čitanja: oko 2 min.
Kada bismo bili jedan od onih sajtova koji bi vam plasirali poluinformacije - onda bismo prećutali da iza ovog bombastičnog naslova stoji dopuna malezijskog borbenog aviona
Boeing KC-135 Stratotanker dodeljen 141. wingu za dopunu goriva iz vazduha Nacionalne garde Vašingtona (stacioniran u bazi Fairchild, Vašington), dopunio je gorivom tri aviona ruske proizvodnja Sukhoi Su-30MKM tokom istorijskog angažovanja u okviru Državnog partnerstva sa Kraljevskim ratnim vazduhoplovstvom Malezije (RMAF).
Ova dopuna izvedena je iznad baze RMAF Subang, 12. novembra 2024. godine. Veruje se da je ovo prvi put da je američki KC-135 dopunio ruski avion, dok je francuski KC-135R izveo slične operacije sa indijskim Su-30MKI 2019. godine.
Prema navodima Američkog ratnog vazduhoplovstva, "od 2017. godine Nacionalna garda Vašingtona održava snažno partnerstvo sa Malezijom, unapređujući interoperabilnost i integrisane sposobnosti. Angažovanja poput ovog jačaju inicijative koje predvode naši saveznici i partneri, koristeći kako jedinstvene američke sposobnosti, tako i one koje delimo sa saveznicima", navodi portal The Aviationist.
Posada KC-135 koristila je sistem za dopunu goriva sa više tačaka (MPRS) kako bi dopunila malezijske avione Sukhoi: za razliku od američkih aviona koji obično imaju priključak za dopunu sa vazdušnim bumom (dugom teleskopskom cevi), Su-30, kao i avioni američke mornarice, američkog mornaričkog korpusa i saveznika, imaju sondu za dopunu u letu koja koristi sistem creva i levka.
Malezija je među prvim zemljama jugoistočne Azije koje su koristile ruske lovce, kupivši najpre 18 aviona MiG-29N Fulcrum 1995. godine, a zatim i 18 aviona Su-30MKM 2007. godine.
Stariji MiG-29N povučen je iz službe u Kraljevskom ratnom vazduhoplovstvu Malezije 2015. godine, dok postoje planovi da se Su-30MKM zadrži u službi do 2035. godine. Ovi retki Su-30 često učestvuju u zajedničkim vežbama sa američkim i NATO avionima u indo-pacifičkom regionu.
Sa višenamenskim sistemima (MPRS) tankeri američkog ratnog vazduhoplovstva mogu dopunjavati avione ratnog vazduhoplovstva, mornarice i savezničke avione u istoj misiji, sa spoljašnjim podovima na krilima za dopunu goriva crevom, dok i dalje zadržavaju sposobnost dopune putem buma.
Ova dvostruka sposobnost za dopunu razvijena je od 1994. godine i bila je intenzivno korišćena u borbama tokom operacije Iračka sloboda oko 10 godina kasnije.
Dok je KC-135 prvobitno dizajniran za dopunu bumom, može da vrši i dopunu crevom pomoću adaptera (BDA), koji se postavlja na bum pre leta. Međutim, kada je BDA u upotrebi, tanker je ograničen samo na dopunu crevom za tu misiju, sa mogućnošću dopune samo jednog aviona odjednom. Tankeri sa jednom tačkom nisu idealna opcija za planere misija jer sporija stopa prenosa goriva kod mnogih aviona može produžiti operacije dopune.
(Aero.rs)
Video: Airbus A330MRTT automatic refueling
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.