Zašto Peking razvija dva aviona šeste generacije: Kina igra na sigurno, neće da dozvoli propast projekta
Kada je Ratno vazduhoplovstvo Kineske narodno-oslobodilačke armije na godišnjicu rođenja Mao Cetunga - 26. decembra objavilo snimak prvog leta kineskog borbenog aviona šeste generacije, a potom i snimak drugog tipa aviona koji razvija, domaći i međunarodni mediji odmah su burno reagovali.
Prema procenama objavljenim u magazinu Forbs, Kina je krenula u istovremeni razvoj dva tipa aviona šeste generacije kako bi "smanjila rizike u slučaju neuspeha jednog modela".
Ovaj potez pokazuje kinesku ambiciju da preuzme vodeću ulogu u vazduhoplovnim tehnologijama 21. veka. Mnogi stručnjaci veruju da Kineska Narodna oslobodilačka vojska nastoji da izgradi flotu sledeće generacije koja će redefinisati budućnost ratovanja u vazduhu, piše portal China Arms.
Prema mišljenju mnogobrojnih analitičara, novi model aviona će ostvariti značajne tehnološke napretke, ali uz određene kompromise. Avion bi mogao žrtvovati deo manevarskih sposobnosti i mogućnosti operacija s nosača aviona kako bi se fokusirao na druge ključne zadatke.
Očekuje se da J-36, Beli imperator služi kao "komandni centar" za upravljanje borbenim dronovima. Stručnjaci smatraju da je razvoj ovog aviona deo šireg prelaska Kine na "ratovanje zasnovano na mreži." Podsetimo, portal Aero.rs još u novembru je prvi na ovim prostorima pisao o razvoju vazduhoplovnog čuda "Made in China".
Džon Voters, bivši pilot američkog vazduhoplovstva, istakao je da dizajn aviona sugeriše fokus na smanjenje radarske uočljivosti umesto na manevarsku sposobnost. On je uporedio kineski model sa američkim B-21 Raider stealth bombarderom, dodajući da je niska manevarska sposobnost prihvatljiva za veće avione koji nisu predviđeni za blisku borbu.
Istovremeno, ekspert za vazduhoplove i novinar Bil Svitmen je naveo da se značaj bliske vazdušne borbe smanjuje zbog sve većeg dometa projektila van vizuelnog dometa i naprednih senzora. Novi kineski avion bi se, prema njegovim rečima, mogao fokusirati na uništavanje neprijateljskih vazdušnih snaga, uključujući lovce, tankere i avione za rano upozoravanje.
Piter Lejton, bivši oficir australijskog vazduhoplovstva, smatra da novi kineski avion podseća na ruski MiG-31 - ako se uzme u obzir mogućnost dalekometnog presretanja na velikim visinama. Analitičari procenjuju da je maksimalna težina poletanja aviona preko 45 tona, što premašuje kapacitet MiG-31.
Avion bi mogao igrati ključnu ulogu u dugometnoj pratnji strateških bombardera i u vazdušnoj odbrani strateških područja koja nisu pokrivena kopnenim sistemima protivvazdušne odbrane.
Pored toga, avion bi mogao imati sposobnosti nadzvučnog krstarenja, što bi mu omogućilo brzu reakciju na udaljene pretnje bez potrebe za stalnom vazdušnom pripravnošću.
Uprkos spekulacijama, većina stručnjaka veruje da J-36 nije predviđen za operacije s nosača aviona, pre svega zbog svoje veličine, težine i konfiguracije s tri motora. Lejton ističe da bi prilagođavanje aviona za nosače aviona zahtevalo značajne izmene, ali bi benefiti takvog prilagođavanja bili minimalni.
(Aero.rs)
Video: Povratak supersoničnih putovanja: XB-1 otvara put ka brzinama kakve nismo imali od Konkorda
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.