Indonezija potvrdila kupovinu kineskih borbenih aviona J-10 vrednu devet milijardi dolara

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Indonezija je zvanično potvrdila kupovinu kineskih borbenih aviona Čengdu J-10, u poslu procenjenom na oko 9 milijardi dolara, što predstavlja najveću pojedinačnu vojnu nabavku u istoriji te zemlje. Time će Indonezija postati druga država na svetu, posle Pakistana, koja koristi ovaj tip aviona i ujedno će prvi put uvesti kinesku vojnu tehnologiju u svoje ratno vazduhoplovstvo.

Ministar odbrane Šafri Šamsudin izjavio je da će „J-10 uskoro leteti iznad Džakarte“, potvrdivši da je ugovor dogovoren ove nedelje. Prema rečima ministra finansija Purbaje Judi Sadeve, sporazum bi mogao obuhvatiti do 42 aviona, dok je za prvu tranšu već odobreno 1,6 milijardi dolara stranih kredita. U zvaničnom dokumentu navodi se da će sredstva biti iskorišćena za verziju J-10B, unapređeni model osnovnog J-10, ali bez najnaprednijih sistema koji se nalaze na varijanti J-10C. Nabavka bi trebalo da uključi i raketne sisteme PL-10, PL-12 i PL-15.

Raznovrsna flota i složena modernizacija

Indonesian Air Force Foto: Wikipedia

Indonezijsko ratno vazduhoplovstvo već sada raspolaže izuzetno raznovrsnom flotom, u kojoj se nalaze američki F-16 Fighting Falcon, ruski Su-27SKM i Su-30MK2, britanski BAE Hawk 200 laki jurišni avioni i južnokorejski KAI T-50i Golden Eagle treneri. Dodavanje kineskog J-10 dodatno će povećati tehničku raznolikost, ali i izazove u održavanju i logistici.

Indonesian Air Force Foto: Wikipedia

Pored ugovora sa Kinom, Indonezija ima i memorandum o razumevanju sa Boingom o kupovini 24 aviona F-15EXvrednih oko 8 milijardi dolara, kao i ugovor za 42 francuska Rafala F4 približne vrednosti. Indonezija takođe učestvuje u turskom programu lovca pete generacije Kaan i južnokorejskom projektu KF-21 Boramae.

Prema navodima Boinga, do 85% proizvodnje F-15EX moglo bi se odvijati u Indoneziji, što bi značajno doprinelo razvoju domaće industrije, ali je čitav posao i dalje uslovljen odobrenjem američke vlade, koje bi moglo potrajati i do sedam godina.

Prvi primerci Rafala F4 trebalo bi da stignu u Indoneziju 2026. godine, moguće već početkom februara, dok će kineski J-10, prema izjavama vlasti, ući u službu ranije.

Indonesian Air Force Foto: Wikipedia

Kina jača izvoz i prisustvo u regionu

Kupovina J-10 uklapa se u indonezijski pokušaj da uravnoteži odnose sa Zapadom i Azijom, ali i u kinesku strategiju jačanja izvoza vojne opreme. Pakistan je prvi uveo J-10 u upotrebu 2022. godine, kada je primio izvoznu verziju J-10CE opremljenu AESA radarom, savremenom avionikom i raketama PL-10, PL-12 i PL-15. Ti avioni su ove godine učestvovali u borbenim dejstvima protiv Indije, gde su, prema pakistanskim izveštajima, oborili više indijskih Rafala.

Za Kinu, koja je danas četvrti najveći svetski izvoznik naoružanja, indonezijski ugovor ima ogroman značaj, jer predstavlja najveću prodaju kineskih borbenih aviona do sada i snažan podsticaj njenoj vojnoj industriji.

Na komercijalnom planu, Kina paralelno širi i civilni sektor kroz državnu kompaniju COMAC, proizvođača aviona C909 (ranije ARJ21) i C919. Prvi strani korisnik modela C909 je upravo indonezijska kompanija TransNusa, dok je veći C919 za sada ograničen na letove unutar Kine.

(Aero.rs)

Video: Airbus H145M Helikopterske jedinice MUP: Vežba spasavanja iz vode

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>