
Trst ipak nije naš: Italijanski nosač aviona u poseti istoimenoj jadranskoj luci
Kažu da svi ljubitelji vojne avijacije žele da (osim aviona i helikoptera) vide tri stvari: aero-miting, nastup akro-grupe i - nosač aviona. Ekipa portala Aero.rs još nije bila u prilici da vidi nosač aviona, ali su zato kolege iz slovenačkog portala Siera5 (sierra5.net) bile u prilici da po njemu šetaju.
Naime, italijanski grad Trst je 26. februara "ugostio" najveći i najmoderniji brod italijanske mornarice – nosač aviona Trieste (Trst) koji je u sredu popodne uplovio u luku. Brod, koji je dugačak 245 metara i širok 47 metara, prava je plutajuća tvrđava i jedan od najmodernijih vojnih brodova u Evropi. Italijanska mornarica ga je zvanično preuzela u Livornu 7. decembra prošle godine.
Ovaj brod može da se kreće brzinom do 25 čvorova, i da plovi čak 7.000 nautičkih milja pri brzini od 16 čvorova zahvaljujući svojim motorima: kombinaciji dve gasne turbine Rolls-Royce MT30 i dva dizel motora MAN 20V32/44CR uz električni pogon sastavljen od dva motora po 2.250kW.

Izgradnju ove grdosije realizovala je italijansko brodogradilište Fincantieri. Prvi čelični delovi isečeni su u julu 2017. godine, dok je sastavljanje u doku započelo u februaru 2018. U izgradnji trupa učestvovalo je više od 300 radnika, dok je na finalnom opremanju i testiranju broda radilo ukupno 800 stručnjaka. Troškovi izgradnje procenjuju se na 1,171 milijardu evra.
Brod je porinut u brodogradilištu Castellammare di Stabia u maju 2019, a prva probna plovidba obavljena je u avgustu 2021. Trst je prošle godine zamenio prvi italijanski nosač aviona Đuzepe Garibaldi (Giuseppe Garibaldi), koji je od 30. septembra 1985. do 1. oktobra 2024. bio najjači italijanski brod.

Trst (koji nosi oznaku L9890) je višenamenski desantni brod s palubom za letelice (LHD – Landing Helicopter Dock), koji kombinuje sposobnosti nosača aviona, amfibijskog broda i komandnog centra. Namenjen je vojnim zadacima, uključujući iskrcavanju vojnika i opreme, izvođenje vazdušnih operacija, kao i humanitarne misije.
Brod ima posadu od 460 članova, ali može primiti i dodatnih 604 vojnika. Njegova 230 metara duga paluba prilagođena je za operacije helikoptera i aviona. Takođe, ispod palube se nalazi veliki hangar za desantna plovila, dronove i drugu vojnu opremu.

Najveći italijanski brod opremljen je najsavremenijim radarima, komunikacionim sistemima i oružjem. Njegovo naoružanje uključuje: tri topa Oto Melara 76 mm za protivvazdušnu i protivbrodsku odbranu, tri daljinski upravljana topa Oerlikon 25 mm, sistem za ispaljivanje mamaca protiv raketa i torpeda, mogućnost opremanja raketama Aster 15/30 ili CAMM-ER i napredni sonar Blek snejk (Black Snake) za protivpodmorničke operacije.
Nosač aviona i helikoptera Trst omogućava, baš kao i nosač aviona Kavur (Cavour) koji je porinut u more 2004. - operacije borbenih aviona pete generacije F-35B Lightning II, koji imaju sposobnost kratkog poletanja i vertikalnog sletanja (STOVL).
Na palubi Trsta može da se nalazi do 30 aviona i helikoptera, uključujući i AgustaWestland AW101 – protivpodmornički helikopter, NH90 – višenamenski helikopter i AH-129D Mangusta – borbeni helikopter.
U trenutku kada se Trst usidrio u istoimenoj luci, na njemu su bila samo dva višenamenska helikoptera NH-90. Poletno-sletna platforma opremljena je rampom za poletanje i ima devet operativnih mesta za letelice. Brod ima dva lifta za vazduhoplove nosivosti 42 tone, što omogućava brzo premeštanje letelica između hangara i palube.

Pored svoje vojne moći i amfibijskih sposobnosti, nosač aviona Trst opremljen je i naprednom bolnicom, koja omogućava lečenje ranjenih vojnika i pružanje hitne medicinske pomoći u kriznim situacijama. Ovaj plutajući medicinski centar ključni je element humanitarnih misija i vojnih operacija italijanske mornarice.
Bolnica na brodu prostire se na 700 m² i uključuje: Operacione sale za hitne hirurške intervencije, 0deljenje intenzivne nege s kapacitetom za 28 pacijenata, radiološke i dijagnostičke laboratorije za brzo otkrivanje povreda i bolesti, stomatološku ambulantu za brigu o posadi i vojnicima i modularne jedinice za povećanje kapaciteta kreveta u slučaju masovnih nesreća. U slučaju prirodnih katastrofa ili humanitarnih kriza, Trst može delovati kao mobilna bolnica, pružajući pomoć ugroženom stanovništvu u udaljenim ili teško dostupnim područjima.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.