
Drugi probni let kineskog borbenog aviona Chengdu J-36 zabeležen mobilnim telefonima
Jedan od dva kineska takozvana lovca šeste generacije, Čengdu J-36, primećen je kako leti na maloj visini iznad grada, a analitičari navode da je ovo bio njegov „drugi probni let“ ili barem drugi za koji znamo. Novi neslužbeni video snimci i slike na kineskim društvenim mrežama prikazuju avion kako preleće, snimljen jednostavnim kamerama mobilnih telefona.
Razni video snimci koje su zabeležili ljudi na terenu prikazuju J-36 kako izvodi zaokret, dok drugi daju dobar pogled sa strane i odozdo, pri čemu su točkovi stajnog trapa i dalje izvučeni.
Avion takođe ima sondu za merenje podataka o letu na nosu, što dodatno ukazuje na to da se nalazi u početnoj fazi testiranja, daleko od serijske proizvodnje i operativne upotrebe.
Avion se prvi put pojavio na internetu u decembru 2024. godine, kada je snimljen tokom leta iz sedišta kompanije Čengdu erkraft korporejšn (Chengdu Aircraft Corporation - CAC), dok je istog dana snimljen još jedan futuristički dizajn na tlu, ovaj put u fabrici Šenjang (Shenyang Aircraft Corporation - SAC), piše portal The Aviationist.
Smatra se da bi ovo mogao biti lovac J-XX, ali nije jasno da li je u pitanju još jedan avion pete generacije ili model šeste generacije, namenjen da upotpuni J-36. Prvi avion bio je u pratnji dvosede varijante J-20S, dok je drugi prototip pratio kineski derivat Flankera – ili J-11 ili J-16. O oba aviona pisali smo na portalu Aero.rs u više navrata.
Jedna objava, preuzeta sa kineskih društvenih mreža i podeljena na platformi X od strane vodećeg analitičara kineske vojne avijacije Andreasa Ruprehta, prikazuje pogled na zadnji deo J-36, gde se vide svetli izduvni plamenovi, slični onima koje proizvode avioni u "forsažu" (afterburner), sa tri izduvne mlaznice. Rupreht je, međutim, napomenuo da nije jasno da li je ova slika autentična ili izmenjena.
Postojeće i verifikovane slike J-36, koje su se pojavile od prvog izveštaja, prikazuju avion sa naizgled tri pljosnate izduvne mlaznice, dok sporna slika prikazuje zaobljen izduvni otvor. Moguće je da je ovo rezultat snažnih izduvnih gasova koji se šire izvan pljosnatih mlaznica ili mlaznica sa promenljivom geometrijom.
J-36 ima dva usisnika za vazduh ispod krila, sa strane trupa, i jedan usisnik postavljen dorzalno (na gornjoj strani) iza kokpita. Avion ima dizajn bez repnih površina i konfiguraciju letećeg krila, sa prednjim stajnim trapom sa dva točka i glavnim stajnim trapom sa tandem rasporedom točkova, slično kao kod ruskog Su-34 lovca-bombardera.
Takođe, u prostoru između dva glavna stajna trapa na donjoj strani trupa, J-36 bi mogao da ima unutrašnje odeljke za naoružanje, u kojima bi se nalazile velike rakete za napade na ciljeve na velikim udaljenostima. U budućnosti bismo mogli da ih vidimo potpuno otvorene, otkrivajući njihov kapacitet i dizajn, na sličan način kao kada su se vrata odeljaka za naoružanje J-20 prvi put otvorila pred publikom na vazduhoplovnom sajmu u Džuhaju 2018. godine.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.