Da li će i Indija krenuti putem Portugala i Kanade i odustati od nabavke aviona F-35
Nakon što je Portugal, kako je naš portal objavio, odustao od kupovine F-35, a vlada Džastina Trudoa u Kanadi počela intenzivno da razmišlja o otkazivanju već potpisanog i delimično plaćenog ugovora o nabavci aviona pete generacije Lokid Martin F-35, o čemu smo takođe pisali, postavlja se pitanje kojim će putem krenuti Indija.
Potsetimo, Donald Tramp je nedavno u razgovoru sa prvim čovekom Indije - Narendrom Modijem - najavio da bi jedna od najmnogoljudnijih zemalja na svetu mogla da postane novi korisnik ovih aviona proizvedenih u Lokid Martinu.
Međutim, Indija je zabrinuta zbog izazova u operativnosti i održavanju, neizvesnosti američke politike i problema sa transferom tehnologije. Zemlje koje preispituju svoje kupovine F-35 obično navode visoke operativne troškove, složenost održavanja i probleme sa pouzdanošću.
Ako Kanada, sa snažnim NATO lancem snabdevanja, ima poteškoće, Indija bi mogla da se suoči sa ozbiljnim logističkim problemima ako ne uspostavi kompletan sistem oko američkog proizvoda.
Indija se istorijski suočavala sa restriktivnim američkim odbrambenim ugovorima (npr. CAATSA sankcije prema Rusijom). Ako Kanada i Portugal preispituju kupovinu pod američkim uticajem, potencijalni indijski dogovor o F-35 mogao bi doći s političkim uslovima. Takođe, malo je verovatno da bi SAD Indiji dozvolile duboku integraciju sopstvenih tehnologija u F-35, navodi u svojoj analizi koju objavljuje portal Eurasian Times vazduhoplovni maršal Indije Anil Kosla.
Pozitivna strana je da bi otkazivanje narudžbina od strane ovih zemalja moglo otvoriti proizvodne slotove, potencijalno ubrzavajući isporuku F-35 ako bi Indija nastavila sa kupovinom. Ovo bi moglo značiti da bi Indija mogla dobiti svoje stelt lovce pre Pakistana, koji razmatra nabavku kineskih J-35 aviona.
Pored toga, pod ovim okolnostima, Lokid Martin bi mogao biti fleksibilniji u cenama i podršci Indiji. Ograničeni broj F-35 mogao bi poslužiti kao prelazni korak za indijski domaći AMCA program, pružajući dragoceno iskustvo sa petom generacijom borbenih aviona dok Indija razvija sopstvenu tehnologiju.
Nabavka borbenih aviona predstavlja složen izazov, jer moderni lovci, sa naprednim avionikom, stelt tehnologijom i oružanim sistemima, nisu samo inženjerska dostignuća već i strateški resursi. Međutim, ove sposobnosti dolaze uz visoku cenu, pa vlade moraju pažljivo balansirati između budžetskih ograničenja i potreba svojih vazdušnih snaga.
Avioni poput F-35 i F-22 nude vrhunske performanse, ali su izuzetno skupi. Alternativni modeli poput F-16 ili Gripena možda nemaju sve napredne funkcije, ali ostaju održive opcije za mnoge države.
Moderni avioni kao što su F-35 i Rafal mogu obavljati različite misije (vazdušna borba, bombardovanje, elektronsko ratovanje), ali to može dovesti do kompromisa u specifičnim ulogama. Suprotno tome, avioni poput A-10 Tanderbolt II briljiraju u bliskoj vazdušnoj podršci, ali nemaju sposobnosti za borbu u vazduhu.
Neke zemlje kupuju proverene modele za trenutnu upotrebu, dok druge investiraju u razvoj novih platformi (npr. Tempest, NGAD). Ali, budžetska ograničenja često prisiljavaju vojske da biraju između veće flote starijih aviona ili manjeg broja vrhunskih borbenih letelica.
Indija balansira između razvoja sopstvenih aviona (Tejas, AMCA) i kupovine stranih modela. Domaći programi omogućavaju nezavisnost, ali zahtevaju ogromna ulaganja u istraživanje i industrijsku infrastrukturu. Uz to, Indija tradicionalno preferira neregulisane platforme poput Rafala i Su-30MKI, koje omogućavaju prilagođavanje. F-35, iako tehnološki superioran, vezan je za američke kontrolne mehanizme.
Za sada, sve analize ukazuju na to da Indija ne bi trebala razmatrati F-35. Čak i sa bržim rokovima isporuke, ključni problemi – tehnologija, operativni suverenitet, troškovi i geopolitička pouzdanost – ostaju nerešeni, zaključuje maršal Anil Kosla, dodajući da bi SAD morale garantovati transfer tehnologije, dugoročnu podršku i neograničenu operativnu nezavisnost da bi se Indija opredelila za F-35.
(Aero.rs)
Video: Galeb Team Soko G2 Galeb na aeromitingu CIAV2024: Snimak sa krila aviona!
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.