Tajvan modernizuje ratno vazduhoplovstvo: Isporučeno 43 od 66 aviona T-5 Brejv igl
Tajvan je nastavio modernizaciju svog ratnog vazduholovstva (ROCAF) uvođenjem dodatnih aviona T-5 Brejv igl (Brave Eagle - hrabri orao, op. aut.) u avio bazu Ganšan. Ovi laki jurišni avioni namenjeni su za naprednu obuku pilota koji ulaze u borbene eskadrile (LIFT) i zamenjuju zastareli avion AT-3. Operativna obuka u bazi Gangšan je već započela, a potpuna tranzicija očekuje se do 2026. godine.
Program razvoja naprednog mlaznog trenažnog aviona, koji je doveo do stvaranja Hrabrog orla, pokrenut je početkom 2000-ih, kada je ROCAF tražio zamenu za avione AT-3 i F-5. Nakon razmatranja više opcija, uključujući AT-3 MAX, italijanski M-346 Master i južnokorejski KAI T-5, Tajvan je 2017. godine odabrao proizvod domaće pameti: projekat XAT-5 za čiji razvoj je bila zadužena korporacija AIDC i vodeći institut za tehnologiju koji radi pod tamošnjim ministarstvom odbrane - NCSIST.
Ukupni troškovi programa procenjeni su na 68,6 milijardi tajvanskih dolara (oko 2,08 milijardi američkih dolara), sa ciljem da se razvije savremeni, domaći trenažni avion koji bi zadovoljio tajvanske operativne zahteve, piše portal Global difens njuz. Do marta 2025. godine, ROCAF je primio 43 od planiranih 66 aviona T-5 Brave Eagle od AIDC.

Prvi prototip T-5 predstavljen je u septembru 2019. godine, a prvi let obavljen je u junu 2020. godine. Prvi serijski model poleteo je u oktobru 2021, dok su prve isporuke započele iste godine.
Domaći proizvod, T-5 Brejv igl ima više od 55 odsto lokalno proizvedenih komponenti, čime je Tajvan izbegao zastoje i odlaganja u procesu samog razvoja projekta. Značajno modifikovan u odnosu na prvobitne planove, avion koji se uveliko isporučuje ROCAF-u ima povećan kapacitet goriva, revidiranu debljinu krila radi boljeg upravljanja pri malim brzinama.
Uz to, povećana je upotreba kompozitnih materijala zarad smanjenja težine aviona, redizajnirani su usisnici vazduha za poboljšanu aerodinamiku, modernizovana je i avionika, uključujući razvoj AESA radara od strane NCSIST.
Sa procenjenom cenom od 730 miliona tajvanskih dolara (oko 22,1 miliona američkih dolara) po jedinici, T-5 pokreću dva Hanivel/ITEC F124-200TW turboventilatorska motora, svaki sa 27,8 kN potiska. Avion ima maksimalnu brzinu od 1.030 km/h, operativni plafon leta od 13.000 metara i dolet od 1.350 km.

Avion je opremljen modernom avionikom i sposoban je da koristi vođene rakete (Sky Sword I, AIM-9 Sidewinder i AGM-65 Maverick), što mu omogućava dvostruku ulogu – trenažnog aviona i lakog jurišnog aviona. Slično brazilskom A-29 Super Tukanu i kineskom Hongdu L-15, T-5 poseduje digitalne sisteme leta, povećan kapacitet goriva i kompatibilnost sa tajvanskom borbenom flotom.
Iako u poređenju sa kineskim Hongdu JL-10/L-15 avionom tajvanski vazduhoplov ima manju brzinu (Ma 1.4 u odnosu na 1.030 km/h), T-5 je optimizovan za manevarsku sposobnost i efikasnost potrošnje goriva, omogućavajući duže misije.
(Aero.rs)
Video: PZL230 Skorpion: Futuristički avion koji nikad nije poleteo
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.