Snažni zmaj J-10: Avion koji je označio početak promena u vazduhoplovstvu Kine

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 1

Borbeni avion  J-10 poznat i po "nadimku" Vigorus Dragon (Snažni zmaj) Ratnog vazduhoplovstva Narodno-oslobodilačke armije Kine poleteo je na svoj prvi let 1998. godine. I nakon 27 godina, njegova najnovija varijanta J-10C nastavlja da privlači interesovanje.

Avion je dizajnirao Song Vencong u korporaciji Čengdu (Chengdu Aircraft Corporation - CAC). Za Peking, ovaj avion je predstavljao ogroman korak napred u proizvodnji domaćih borbenih letelica. Pre njegovog razvoja, kineska flota borbenih aviona uglavnom je bila sastavljena od sovjetskih aviona i licenci za proizvodnju platformi sovjetskog porekla.

CAC je kasnije predstavio naprednije varijante J-10 i proizveo lovac pete generacije J-20 Majti Dragon (Mighty Dragon - moćni zmaj). Kompanija trenutno radi na lovcu šeste generacije J-36, a testiranje prototipa je već u toku. Avion je nedavno izveo svoj drugi testni let, o čemu je naš portal pisao.

Chengdu J 10 kina Foto: Shutterstock

Razvoj J-10 započeo je 1984. godine, navodi Eurasian Times, ubrzo nakon što su Sjedinjene Američke Države i tadašnji Sovjetski Savez uveli u upotrebu F-16 Fajting Falkon i Mikojan MiG-29, 1978. i 1983. godine.

Kineski avion bio je u centru nekoliko kontroverzi. Prema ranijim izveštajima, Izrael je navodno podelio poverljive informacije o projektu američki finansiranog borbenog aviona četvrte generacije LAVI sa kineskom kompanijom CAC. LAVI je bio opremljen američkom tehnologijom, ali nikada nije prešao fazu prototipa zbog obustave američkog finansiranja. Ove tvrdnje nisu mogle biti nezavisno potvrđene.

Chengdu J 10 kina Foto: Shutterstock

J-10 je zvanično ušao u upotrebu u PLAAF 2003. godine, nakon 18 godina razvoja i testiranja. Od tada, avion je prošao kroz više nadogradnji. Najranija varijanta bila je J-10A, zatim je razvijen mornarički model J-10AH za upotrebu na kopnu. Kina je takođe razvila dvosede varijante J-10AS i J-10ASH za nosače aviona. Dvosedi J-10AS uveden je u službu nakon prvog leta 2003. i sertifikacije krajem 2005. godine.

Nakon toga je usledila serija J-10B, koja je predstavljala značajno unapređenje aviona. J-10B, koji koristi motor Saturn-Ljuljka AL-31FN Serija 3, javnosti je prvi put prikazan 2009. godine. J-10B je dobio napredni holografski prikaz (HUD), kacigu sa prikazom podataka, tri velika višenamenska displeja (MFD), sistem za infracrveno pretraživanje i praćenje (IRST) i laserski daljinomer ispred kabine.

Ubrzo nakon što je počela serijska proizvodnja J-10B, najnovija varijanta, J-10C, prvi put je viđena krajem decembra 2013. godine. J-10C je najnovija verzija aviona, a ušao je u borbenu upotrebu 2018. godine. Kineski državni mediji ga predstavljaju kao avion generacije 4,5, često ga upoređujući s modernizovanim američkim F-16 Fajting Falkonom. Poput F-16, J-10C ima digitalni flaj baj vajer (fly-by-wire) sistem upravljanja, koji pomoću računara stabilizuje njegov aerodinamički nestabilan trup.

Najvažnije je to što je J-10C opremljen domaće razvijenim mlaznim motorom Šenjang WS-10, prvim uspešnim kineskim turboventilatorskim motorom za borbene avione. Avion nosi rakete vazduh-vazduh PL-10 i PL-15, kao i integrisani AESA radar. Njegove napredne karakteristike uključuju digitalni kokpit, elektronsko ratovanje, precizne napade na ciljeve na zemlji, borbu van vidnog dometa i mogućnost dopune gorivom u vazduhu.

Avion može da deluje u svim vremenskim uslovima. Iako mu je primarna uloga vazdušna borba, sposoban je i za udarne misije. Kineski stručnjaci hvale avion kao revolucionarni borbeni model, navodeći njegov smanjen radarski odraz i poboljšane senzore i oružane sisteme za borbu u i van vidnog dometa.

Kineski višenamenski lovac takođe poseduje sistem za lasersko i infracrveno navođenje ciljeva, koji mu omogućava korišćenje laserskih i satelitski navođenih projektila, čime se poboljšava njegova borbena sposobnost. Najnovija verzija aviona izazvala je interesovanje kupaca na izvoznom tržištu. Kina ga predstavlja kao isplativu alternativu lovcima generacije 4+ za zemlje koje izbegavaju kupovinu zapadne opreme zbog rizika od sankcija.

Chengdu J 10 pakistan Foto: Shutterstock

Najbliži kineski saveznik, Pakistan, postao je prvi kupac J-10C 2021. godine. Ranije je pokazivao interesovanje za J-10A i J-10B, ali je na kraju naručio 25 J-10C sa mogućnošću dodatne narudžbine od 11 aviona. Avion je uveden u službu Pakistanskog ratnog vazduhoplovstva (PAF) 2022. godine. Bivši načelnik PAF-a je tom prilikom izjavio da će J-10C značajno unaprediti operativne sposobnosti pakistanskog vazduhoplovstva.

Avion je takođe predstavljen na više međunarodnih aeromitinga, a nedavno su se pojavile spekulacije o njegovoj mogućoj kupovini od strane Bangladeša, Azerbejdžana i Irana. Kina aktivno promoviše J-10C na Bliskom istoku kao konkurenciju američkom F-16, evropskom Tajfunu i francuskom Rafalu. Sa cenom između 40 i 50 miliona dolara po jedinici, predstavlja povoljniju opciju u odnosu na zapadne modele.

(Aero.rs)

Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Ненад0502

    28. mart 2025. | 11:59

    могли смо купити 50 авиона Ј10Ц уместо ескадриле од 12 Рафала. француска није наш пријатељ, а од таквих се оружје не купује

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>