Koliko zarađuju vojni piloti širom sveta: Koji su benefiti vojne karijere?

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Karijera vojnog pilota oduvek je bila sinonim za prestiž, hrabrost i vrhunsku stručnost. Međutim, pored izazova i odgovornosti koje nosi upravljanje vojnim avionima – posebno borbenim letelicama – mnoge zanima i koliko su ti piloti zaista plaćeni za svoj rad. Plate vojnih pilota znatno variraju širom sveta, a faktori kao što su čin, godine službe, tip aviona i misije u kojima učestvuju značajno utiču na ukupan iznos zarade.

Upravo čin, odnosno oficirski rang, jedna je od ključnih stavki u formiranju osnovne plate – kako u Sjedinjenim Američkim Državama, tako i u većini drugih zemalja. Vojni piloti se, za razliku od civilnih, nalaze unutar čvrsto definisanih platnih razreda. Osnovica se gradi na osnovu čina (od potporučnika do pukovnika, ili generala), a zatim se uvećava kroz dodatke za letački status, godine službe, složenost zadataka i eventualne borbene misije.

U ovom tekstu istražujemo kolike su prosečne godišnje plate vojnih pilota u nekoliko ključnih zemalja, uključujući i one koje tradicionalno ulažu velike resurse u vojnu avijaciju, kao i one čije plate odražavaju lokalne ekonomske uslove.

vojni piloti Foto: shutterstock

Vojni piloti u Sjedinjenim Američkim Državama

Sjedinjene Američke Države važe za jednu od zemalja sa najvišim platama u vojnoj avijaciji. Prema dostupnim podacima, prosečna godišnja plata pilota u američkom ratnom vazduhoplovstvu iznosi oko 115.000 dolara, ali stvarni iznos može varirati u rasponu od 80.000 do preko 200.000 dolara, u zavisnosti od čina, dužine staža i dodatnih bonusa.

Foto: plate vojnih pilota u SAD

Osim osnovne plate, američki piloti primaju i dodatke poput letačkog dodatka (aviation incentive pay do 1.000 dolara mesečno), dodatak za rad u opasnim uslovima (hazard pay do 1.500 dolara mesečno) i neoporezive prihode tokom borbenih misija. Kada se sve sabere, godišnja primanja često premašuju 150.000 dolara, a iskusni piloti i instruktori mogu zaraditi i znatno više.

Troškovi obuke – vojska vs. civilni sektor

Jedna od ključnih prednosti vojne pilotske karijere jeste činjenica da država u potpunosti pokriva troškove obuke. U SAD-u, na primer, obuka civilnog pilota može da košta i preko $100.000, dok vojni piloti školovanje završavaju u okviru vojne akademije ili kroz ROTC program, uz platu tokom obuke. Pored toga, tokom školovanja piloti već stiču čin i počinju da primaju mesečnu nadoknadu.

U mnogim zemljama, uključujući Kanadu, Australiju i Francusku, sistem funkcioniše slično – vojska pokriva kompletnu obuku, što mladim kadetima omogućava da uđu u profesiju bez ikakvih dugovanja.

vojni piloti Foto: wikipedia

Kako izgleda karijerni put vojnog pilota?

Proces postajanja vojnog pilota počinje rigoroznom selekcijom. Kandidati najpre prolaze fizičke i psihološke testove, zatim osnovnu vojnu obuku, a potom ulaze u program za selekciju pilota. U zavisnosti od rezultata i potreba vojske, kandidati se usmeravaju ka različitim vrstama letelica – od helikoptera, preko transportnih, do borbenih aviona.

Karijerni napredak uključuje i specijalizacije za noćne operacije, letenje u teškim vremenskim uslovima, kao i instruktorske pozicije. Mnogi piloti kasnije postaju komandanti eskadrila, učestvuju u međunarodnim misijama, ili prelaze u obuku novih generacija pilota.

Život posle uniforme

Jedna od najvećih prednosti vojne pilotske karijere jeste činjenica da iskustvo stečeno u vojsci često otvara vrata u civilnom sektoru. Piloti koji napuste vojsku, posebno oni sa iskustvom na mlaznim avionima i složenim misijama, lako pronalaze posao u komercijalnim avio-kompanijama, državnim institucijama, ili u korporativnom letenju.

U Sjedinjenim Državama, bivši vojni piloti su često traženi kao kapetani u velikim kompanijama poput Delta, United ili FedEx. Uz to, mnogi od njih zadržavaju vojnu penziju, što im omogućava dvostruki prihod. Tipičan scenario uključuje penzionisanje nakon 20 godina službe, u 40-im godinama života, i nastavak karijere u civilnom sektoru sa višestruko većom platom.

vojni piloti Foto: shutterstock

Benefiti koje vojska nudi pilotima

Pored plata, vojni piloti uživaju širok spektar benefita koje civilni sektor retko može da ponudi u celosti. U mnogim državama, uključujući SAD, Kanadu, Australiju i Nemačku, piloti imaju pravo na:

  • Subvencionisano ili besplatno stanovanje
  • Puno zdravstveno i zubarsko osiguranje za sebe i porodicu
  • Penzioni fond i mogućnost ranog penzionisanja
  • Plaćeno školovanje za članove porodice
  • Bonus za zadržavanje u službi – posebno izražen kod pilota borbenih aviona

Ovi benefiti, zajedno sa sigurnošću posla i mogućnostima karijernog napredovanja, često čine vojnu karijeru dugoročno isplativijom, posebno za one koji žele stabilnost i jasan put razvoja.

Plate u drugim zemljama

U Kanadi prosečna godišnja plata iznosi oko 116.000 dolara, u Australiji 130.000, dolara, u Nemačkoj 127.000 dolara,, a u Francuskoj 106.000 dolara,. U Japanu piloti zarađuju oko 82.000 dolara,, dok su u Kini prosečna primanja oko 63.000 dolara. Rusija se nalazi pri dnu lestvice sa prosekom od oko 28.000 dolara,, iako bonusi tokom aktivne borbene službe mogu privremeno podići zaradu na 50.000 – 60.000 dolara.

Naravno, i u ovim zemljama, kao i u SAD-u, plate se razlikuju u zavisnosti od oficirskog čina, dužine službe, specijalizacije, i tipa aviona kojim se upravlja. Piloti koji komanduju borbenim jedinicama, učestvuju u NATO misijama ili su instruktori obuke često imaju dodatke koji značajno povećavaju njihova ukupna primanja.

Žene piloti Foto: Shutterstock

Da li se isplati?

Biti vojni pilot znači preuzeti veliku odgovornost i raditi pod izuzetnim pritiskom, ali istovremeno to donosi prestiž, sigurnost i često vrlo konkurentnu zaradu. Iako se iznosi razlikuju od zemlje do zemlje, sve više država ulaže u svoje vojne pilote, svesne da bez njih nema moderne, operativne vazduhoplovne sile.

Za mlade koji žele da lete, a pri tom imaju izražen osećaj za dužnost i služenje, vojna avijacija nudi izazovan, ali izuzetno vredan životni put – sa jasnim benefitima i karijerom koja ne prestaje ni nakon napuštanja uniforme.

(Aero.rs)

Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>