
Tramp ga hvali, Mask kritikuje: Kako SAD obrazlažu trošak od 2.1 biliona dolara za F-35 pred objavu budžeta
Poslednjih meseci uz borbeni avion pete generacije Lockheed Martin F-35 Lightning II (Lokid Martin Lajtning II) vezuje jedan većini ljudi teško pojmljiv iznos: 2,1 bilion (dve hiljade i sto milijardi!) dolara.
To je nova procena ukupnih troškova tokom trajanja programa F-35: Ogroman iznos koji se često pominje u izveštajima o ovom avionu, o čemu je Aero.rs pisao.
U pokušaju da “stavi ovaj iznos u kontekst” i javnosti bar delimično opravda enormne troškove, Kancelarija zajedničkog programa (Joint Program Office) za F-35 objavila je pre dva dana (8. aprila) kako se navodi “pojašnjenje” u vezi sa planiranim izdacima za F-35.
U saopštenju za javnost, kancelarija je navela da procenjeni trošak programa F-35 od 2,1 bilion dolara, koji je prvi put objavljen prošlog proleća, predstavlja sveobuhvatnu procenu za 94 godine — i uključuje nabavku ukupno 2.456 aviona, razvoj, unapređenja i modifikacije, rezervne delove, troškove operacija, osoblje, remontne kapacitete, pa čak i gorivo, među ostalim troškovima. U procenu su uključena i strana ulaganja, navodi magazin Vazaduhoplovne i svemirske snage (Air and Space Forces).
Upitan zašto je saopštenje uopšte izdato i zašto baš sada, portparol JPO je izjavio da je general-potpukovnik Majkl Šmit, izvršni direktor programa, “zatražio od tima da izradi narativ o troškovima kako bi razjasnio informacije koje je viđao u brojnim izveštajima (i internim i eksternim). Želeo je da troškovi budu jasno objašnjeni i da kontekst dođe direktno iz programa”.
Nimalo slučajno, objašnjenje dolazi u potencijalno osetljivom trenutku za F-35, navode američki mediji.
Pentagon i Kancelarija za upravljanje i budžet finalizuju zahtev za budžet Ministarstva odbrane za fiskalnu 2026. godinu, a administracija predsednika Donalda Trampa još nije dala jasan signal o tome kako vidi F-35 u tom budžetu. Iako je sam Tramp hvalio program, njegov blizak savetnik Elon Mask, koji nadgleda komisiju pod nazivom Odeljenje za nadzor vlade (Department of Government Oversight), često je kritikovao F-35 kao zastareo program — nazivajući ga “svega pomalo, ničeg potpuno” i kao žrtvu “neispravnog” procesa definisanja zahteva.
Mask već godinama tvrdi da su bespilotne, autonomne letelice budućnost vojnog vazduhoplovstva.

Sedmog aprila, Tramp je izjavio da će budžet za odbranu za 2026. prvi put premašiti 1 bilion dolara, što je ogroman porast.
Nakon objave budžeta, senatski i predstavnički Odbori za oružane snage obično održavaju saslušanja o taktičkim i trenažnim letelicama, a ta saslušanja često su fokusirana na troškove F-35.
U međuvremenu, JPO i Lokid Martin su krajem 2024. postigli preliminarni dogovor o isporuci nove ture (Lot 19) F-35 aviona, ali će tačne cene tri varijante F-35 biti objavljene kada se ugovor finalizuje — što se očekuje na proleće 2025. Za sada, zvaničnih objava još nema.
Američki mediji su F-35 prozvali lovcem od 2 billion dolara, što je etiketa koju je JPO želeo da... recimo razjasni.
Dokument pod nazivom Predstavljamo činjenice iza brojke od 2T (na engleskom je trillion naziv za bilion na srpskom), navodi se da je Pentagonov Modernizovani izveštaj o odabranim nabavkama iz 2023. godine (Modernized Selected Acquisition Report) dao procenu od 2,1 bilion dolara za period od 1994. do 2088. godine — i da ta sveobuhvatna procena uključuje i ulaganja deset originalnih međunarodnih partnera.
“Ovaju iznos uključuje sve troškove povezane sa razvojem, proizvodnjom i održavanjem F-35 sistema“, navodi JPO, ističući da su u procenu uključene i promenljive stavke kao što su inflacija i cena goriva više od 53 godine u budućnosti.
Procena troškova obuhvata, između ostalog, kompletan razvoj, nabavku i modernizaciju ukupno 2.456 aviona koji će se isporučivati do 2049. godine za potrebe tri grane američkih oružanih snaga – Ratnog vazduhoplovstva (F-35A), Marinskog korpusa (F-35B i F-35C) i Ratne mornarice (F-35C).

Takođe su uračunati i troškovi uspostavljanja kapaciteta za remont, kako bi se omogućilo interno održavanje flote, kao i nabavka početnih rezervnih delova i operativne podrške. U ukupni iznos ulaze i troškovi goriva, popravki, softverskog održavanja, modifikacija i ostalih servisa, zajedno sa platama vojnog i civilnog osoblja koje učestvuje u podršci sistema.
U proceni je uračunata i inflacija tokom celog 94-godišnjeg životnog ciklusa programa – jedan od ključnih razloga zašto je ukupna cifra izražena u tzv. then-year dolarima, odnosno iznosima koji uzimaju u obzir projekciju vrednosti novca u budućnosti. Upravo inflacija, prema navodima JPO, čini gotovo polovinu ukupnog iznosa od 2,1 bilion dolara – čak oko jedne milijarde dolara otpada isključivo na tu stavku.

Kako dodatno objašnjava kancelarija programa, tri ključna faktora najviše doprinose visini ukupnih troškova:
Prvi je obim samog projekta, s obzirom na to da se radi o najvećem pojedinačnom programu nabavke borbenog aviona u istoriji Ministarstva odbrane SAD.
Drugi faktor je istovremeno sprovođenje razvoja, proizvodnje i održavanja, što povećava složenost i logističke izazove.
Treći, i možda najvažniji, jeste izuzetno dug planirani period realizacije – skoro čitav vek – koji dodatno pojačava uticaj inflacije i čini F-35 jedinstvenim programom po svom vremenskom i budžetskom obuhvatu.
“Ovaj neviđeni obim, zajedno sa istovremenim upravljanjem razvojem, proizvodnjom i održavanjem, ističe razmere F-35 programa i njegove povezane troškove”, zaključuje se u izveštaju.

Trošak F-35 gotovo sigurno će biti važan faktor u finalnim budžetskim pregovorima, pogotovo dok Ratno vazduhoplovstvo nastavlja razvoj F-47 Next-Generation Air Dominance (NGAD) borbenog vazduhoplova, čiji će razvoj koštati oko 20 milijardi dolara do kraja decenije.
Mornarica takođe planira svoju verziju nove generacije — F/A-XX, i ugovor je, prema navodima, skoro spreman.
Ostaje da se vidi da li će svaka služba imati mesta za sve ove letelice, uključujući i autonomne bezposadne Collaborative Combat Aircraft, koje bi trebalo da sarađuju sa svim sadašnjim i budućim pilotiranim borbenim avionima — čak i sa najavljenim povećanjem budžeta o kojem je Tramp govorio.
(Aero.rs)
Video: Red Flag 24
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.