Ovo je 10 najmoćnijih borbenih aviona na svetu: Među njima i avion koji stiže u Srbiju

   
Čitanje: oko 7 min.
  • 3

Manevarske sposobnosti borbenih aviona značajno su napredovale poslednjih godina, pa najokretnije borbene letelice na svetu sada izvode manevre koji izgledaju gotovo nemoguće. Zahvaljujući naprednoj aerodinamici i sofisticiranim elektronskim sistemima za upravljanje letom (fly-by-wire), ovi avioni su sposobni za akrobacije koje su do nedavno bile nezamislive. Ali, postavlja se pitanje – koji avion je najbolji?

Iako su svi borbeni avioni postajali sve agilniji sa svakom novom generacijom aviona i motora, neke revolucionarne tehnologije postavljaju nove standarde. Među njima se posebno izdvaja vektorizacija potiska – koncept prisutan još od 1950-ih, ali tek početkom 21. veka usavršen za lovce četvrte i pete generacije.

Dva ruska aviona, Su-57 i Su-35, koriste trodimenzionalnu (3D) vektorizaciju potiska, što pilotu omogućava izuzetnu kontrolu u svim pravcima. Nasuprot tome, američki F-22 koristi dvodimenzionalnu (2D) vektorizaciju, ali ovaj nedostatak treće dimenzije nadoknađuje izuzetnom sirovom snagom motora.

U analizi koju objavljuje portal Aerotime koriste se izvori iz specijalizovanih publikacija i sajtova kao što su FlightGlobal, Jane’s, Aviation Week, Military Watch i zvanična saopštenja raznih oružanih snaga. Pored toga, korišćene su i zvanične tehničke specifikacije proizvođača, zajedno sa podacima testiranja NATO i američkog ratnog vazduhoplovstva.

Sukhoi Su 57 Foto: Shutterstock

Suhoj Su-57 Felon

Iako Su-57 poseduje određene stealth karakteristike, njegova glavna namena je da bude brz, supermanevrabilan i izuzetan u bliskoj borbi. Njegov dizajn to i omogućava, uz naprednu 3D vektorizaciju potiska koja omogućava rotaciju pri brzini od 30 stepeni u sekundi.

Iako su mnogi detalji o Su-57 još uvek teško dostupni, nema sumnje – ovaj avion je brz, agilan i opasan. Korišćen je u Ukrajini za vazdušne napade koristeći Kh-69 krstareće rakete i R-37 rakete dugog dometa, u borbenim zadacima vazduh-vazduh i vazduh-zemlja.

Godine 2023. probni pilot iz biroa Suhoj, Rafael Sulejmanov, izjavio je da je upravljanje Su-57 ‘pravo zadovoljstvo’, dodajući da avion omogućava pilotu letenje u svim uslovima, pri bilo kojoj brzini i pod bilo kojim uglom napada (eng. “angle of attack”, AoA). Ovo oslikava rusku vojnu doktrinu koja se oslanja na spremnost za iznenađenja, s naglaskom na blisku borbu više nego na stealth i borbu van vizuelnog dometa.

Lokid Martin F-22 Raptor

Kada je reč o odnosu potiska i mase, F-22 je bez konkurencije. Njegova dva Prat i Vitni (Pratt & Whitney) F119 motora obezbeđuju ogroman potisak od 26.000 lbf (115.654 njutna), koji raste do 35.000 lbf (155.687 njutna) sa uključenim forsažem.

Takođe, to je i najbrži avion na ovoj listi – dostiže brzinu od 1.2 Maha za samo 25 sekundi, navodi Aerotime.

Za razliku od Su-57, Raptor nema 3D vektorizaciju potiska. Ima 2D sistem koji omogućava mlaznicama da se pomeraju gore-dole, ali ne i horizontalno.

Razlog za to je što je glavni cilj F-22 bila nevidljivost. 3D vektorizacija zahteva kružne izduvne cevi, što povećava infracrveni potpis aviona.

Sukhoi Su 35S Foto: Shutterstock

Suhoj Su-35 Flanker

Razvijen na osnovu Su-27, Su-35 je još jedan supermanevrabilan avion za vazdušnu superiornost sa jednim sedištem. Kao i Su-57, svoju izuzetnu agilnost duguje mlaznicama sa vektorizacijom potiska.

Iako ne poseduje punu 3D vektorizaciju, mlaznice su nagnute ka spolja i omogućavaju nezavisnu kontrolu, dajući efekat 3D upravljanja.

Malo je sporiji u postizanju brzine 1.2 Maha u poređenju sa F-22 i Su-57, a ni stopa penjanja mu nije impresivna – 55.000 stopa u minuti.

Ipak, Su-57 podjednako brzo manevriše kao F-22 i može izdržati jednako visoku G-silu. Međutim, veće opterećenje krila čini ga manje upravljivim pri malim brzinama i podložnijim gubitku uzgona (takozvanom stallu).

Dassault Rafale Hrvatska HRZ Foto: MORH

Daso Rafal

Iako Rafal nema vektorizaciju potiska, nadoknađuje to kombinacijom aerodinamičkog dizajna i naprednih sistema za upravljanje letom.

Njegova velika delta krila i kanardi maksimizuju upravljivost, dajući mu uzgon i kontrolu čak i pri malim brzinama.

Iako je Rafal zvanično ocenjen do +9g, Daso tvrdi da može da izdrži i do +11g u hitnim situacijama. Iako bi to moglo biti teško za kontrolu, napredni elektronski sistemi za upravljanje avionom omogućavaju pilotima lako upravljanje.

Smatra se najagilnijim među lovcima 4.5 generacije u NATO inventaru.

Eurofajter Tajfun

Projektovan je da bude efikasan u bliskoj vazdušnoj borbi, Tajfun je izuzetno agilan avion na svim brzinama, bilo da je u pitanju nadzvučni ili podzvučni let.

Njegov dizajn je namerno nestabilan, što mu omogućava veću upravljivost zahvaljujući četvorostrukom elektronskom sistemu kontrole.

Erbas je 2015. testirao paket aerodinamičkih poboljšanja za Eurofajter. Probni pilot projekta, Rafael Beltram izjavio je: Zabeležili smo napadne uglove koji su za oko 45% veći od onih kod standardnih aviona, kao i brzine rotacije koje su do 100% veće, što je značajno doprinelo povećanoj agilnosti.

Poboljšanja za Tajfun (Typhoon) su i dalje u razmatranju, ali indikacije ukazuju da se fokus sve više preusmerava na budući lovac šeste generacije, umesto na dalja unapređenja ovog aviona.

Lockheed Martin F 35 Foto: Shutterstock

Lokid Martin F-35 Lajtning II

Iako nije specijalizovan za dogfajt (dogfight - borbu prsa u prsa) i ima znatno "kutijastiji" izgled u poređenju sa konkurencijom, F-35 se može pohvaliti vrhunskim računarom koji nadoknađuje njegove aerodinamičke nedostatke.

Verzija F-35B, sa sposobnošću vertikalnog poletanja i sletanja (STOVL), posebno je okretna pri malim brzinama zahvaljujući LiftFan sistemu i pokretnim mlaznicama.

Ako je F-22 leteći Ferari, F-35 je kompjuter u vazduhu. Njegov agresivno optimizovan sistem za upravljanje avionom ne samo da prenosi komande pilota – on zapravo predviđa sledeće korake. Test piloti dosledno ističu da je F-35 jedan od najlakših aviona za upravljanje, što pilotima ostavlja više prostora za taktičko razmišljanje.

Iako je F-35 dovoljno agilan da pobedi u dogfajtu, dizajniran je tako da to ne mora da radi. Zahvaljujući naprednoj stelt tehnologiji, vrhunskim senzorima i sposobnosti obrade podataka, on u većini slučajeva može da izbegne blisku borbu.

Chengdu J 20 Mighty Dragon Foto: EPN / Newscom / Profimedia

Čengdu J-20 Majti Dragon

Jedan od misterioznijih aviona na listi, J-20 Majti Dragon (Moćni zmaj - Mighty Dragon) je prvi operativni stelt lovac Kine. Iako tehničke specifikacije J-20 nisu javno objavljene, postoji dovoljno izvora i pretpostavki koji otkrivaju određene karakteristike njegove agilnosti.

Za početak, J-20 je veliki avion, dizajniran za velike udaljenosti i veliki teret. Veći je od F-22 i Su-57, ali uprkos tome pokazuje izuzetnu okretnost zahvaljujući pokretnim kanardima i velikim vertikalnim stabilizatorima.

Pretpostavlja se da će J-20 u budućnosti dobiti i tehnologiju upravljanja potiskom. Kineski J-10 avioni već neko vreme koriste ovu tehnologiju i prvi su jednosedi avioni koji su je imali.

Pentagon je u svom godišnjem izveštaju o kineskim vojnim sposobnostima naveo da će J-20 verovatno dobiti 2D varijantu vektorizacije potiska.

Mig 35 Fulcrum Foto: Maksim Blinov / Sputnik / Profimedia

MiG-35 Falkrum

Najnaprednija varijanta legendarnog MiG-29, MiG-35 Falkrum (Fulcrum - oslonac), zadržava isti aerodinamički oblik kao i popularna 29-ka, ali sa unapređenjima koja omogućavaju bolje iskorišćenje snage.

Kao i Rafal, koristi digitalni četvorostruki "fly-by-wire" sistem za glatko i precizno upravljanje.

Donedavno se MiG-35 smatrao projektom na izdisaju, uz nedostatak međunarodnog interesovanja i sa ograničenom proizvodnjom. Međutim, usled rata u Ukrajini i globalne nestabilnosti, Rusija sada razmatra nove mogućnosti.

Jurij Sljusar, izvršni direktor Ujedinjene avio-korporacije (UAC), izjavio je za Defense Security Asia da će najnovija verzija ovog aviona, koju naziva "četvrta generacija +++", ući u masovnu proizvodnju ove godine.

HAL Tejas Foto: GIUSEPPE CACACE / AFP / Profimedia

HAL Tejas

Pomalo potcenjen, ali vrlo agilan borbeni avion, HAL Tejas (sanskritska reč koja se prevodi kao snaga, energija, ili blistavost) je laki višenamenski avion koji proizvodi Hindustan Aeronautics.

Sa maksimalnom težinom na poletanju od samo 13 tona, jedan je od najlakših borbenih aviona na svetu. To mu daje veoma nisko opterećenje krila, što omogućava lako izvođenje oštrih manevra i stabilnost pri malim brzinama.

Za razliku od težih aviona, Tejas ne zavisi od masivnih motora, već od same agilnosti svog dizajna. Njegova prirodna nestabilnost kompenzuje se moćnim četvorostrukim "fly-by-wire" sistemom, koji je prvobitno razvijen u saradnji sa francuskim Dasoom (Dassault).

Iako nema vektorski potisak kao neki drugi avioni, nadomešćuje to aerodinamički čistim dizajnom i laganim kontrolnim površinama.

KAI KF-21 Boramae

Iako još nije potpuno uveden u upotrebu, KAI KF-21 Boramae (Soko - na korejskom) biće dinamičan višenamenski lovac sa izuzetnom agilnošću.

To je prvi ozbiljan korak Južne Koreje u razvoj naprednih borbenih aviona, a njegov dizajn podseća na američke lovce Lokid Martin F-22 Raptor.

Rani testovi pokazuju da ima odličnu sposobnost rotacije, oštru kontrolu nagiba i stabilnost pri malim brzinama. Umesto unutrašnjeg prostora za oružje, koristi laganu konstrukciju, što mu daje odličan odnos potiska i mase i umereno opterećenje krila.

Verzija Blok 1 još uvek nema vektorski potisak, ali kompanija KAI je najavila da će verzije Blok 2 i 3 verovatno imati ovu tehnologiju. Takođe se planiraju unapređenja aviona koja bi mogla dodatno povećati njegovu agilnost u budućnosti.

Da li će borbeni avioni postati još bolji? 

Avioni današnjice, pomenuti u ovoj analizi portala Aerotime, izuzetno su agilni i sposobni da izvode neverovatne zaokrete, petlje i manvre. Za pilote ovih letelica, pravci kretanja više nisu ograničeni zakonima fizike kao nekada.

Ali, da li ćemo videti još napretka sa avionima šeste generacije? Iako će budući avioni verovatno imati agilnost jednaku današnjim, fokus se više ne nalazi na bliskoj borbi i manevrisanju.

Sledeća generacija stavlja akcenat na umreženost – saradnju sa dronovima, kopnenim vozilima i satelitima kako bi pilot imao „oči i uši“ svuda oko sebe.

Vektorski potisak će možda igrati još veću ulogu, ali primat će imati stelt tehnologija, informacioni sistemi i dominacija na nebu – bez potrebe za ulaskom u vizuelni kontakt sa neprijateljem.

(Aero.rs)

Video: Dubai Airshow 2023: Kineske akrobacije na nebu u šarenilu boja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Lale

    11. maj 2025. | 16:16

    Pa.....može i Orao da izvrši obaranje F-35 ili SU-57 ako ima raketu dužeg dometa, podršku Avaksa i operativne podatke.

  • Sima

    11. maj 2025. | 15:18

    Svi su moćni dok se ne probaju u borbi. Ništa ne priznajem dek se ne dohvate međusobno. Naše i Hrvatske rafale su degradirali kinezi. Ameri još treba da se probaju u ravnopravnom fajtingu.

  • Mile

    11. maj 2025. | 15:56

    Yha te francuske kante oborise ko od šale Pakistanci.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>