Bomba iz Ankare: Turska kupuje 40 aviona Eurofajter za devet milijardi evra: Ne odustaju ni od F-35 i F-16
Turska je potpisala ugovor o kupovini 40 borbenih aviona Eurofighter Typhoon (Eurofajter Tajfun), čime je Ankara i formalno započela novu fazu modernizacije svog vazduhoplovstva (Türk Hava Kuvvetleri - THK).
Iako je reč o značajnom poslu vrednom osam milijardi funti (oko 9,1 milijardu evra), stručnjaci ukazuju da se radi o privremenom, tzv. stop gap rešenju, dok Turska ne dovrši razvoj svog domaćeg lovca pete generacije – Kaan.
Modernizacija THK dok Kaan ne uđe u upotrebu
Turska od 2023. godine vodi pregovore o nabavci evropskih aviona, a dogovor je konačno postignut u julu 2024, nakon što je Nemačka, kao članica konzorcijuma Eurofighter, povukla svoj veto na prodaju, o čemu je Aero.rs pisao.
Polovina od ukupno 40 aviona biće prebačena iz postojećeg sastava britanskog Kraljevskog ratnog vazduhoplovstva (Royal Air Force - RAF), dok će drugih 20 biti novoproizvedeni aparati, izrađeni prema standardu Tranche 4.
Poseta britanskog premijera Ankari
Britanski premijer Kir Starmer doputovao je u Ankaru 27. oktobra 2025. kako bi sa turskim predsednikom Redžepom Tajipom Erdoganom finalizovao sporazum. Za Ujedinjeno Kraljevstvo ovaj ugovor znači kontinuitet proizvodnje u britanskom postrojenju kompanije BAE Systems u Vortonu, gde se nalazi glavna linija za proizvodnju aviona Eurofighter.
Pre same posete, RAF je u Tursku poslao dva aviona Typhoon kako bi turskim vojnim stručnjacima prikazao njihove borbene mogućnosti. Paralelno s tim, Ankara vodi odvojene pregovore s Katarom i Omanom o mogućoj kupovini dela njihovih postojećih flota Eurofightera.
Kaan – simbol turske tehnološke nezavisnosti
Domaći program Kaan, koji razvija kompanija Turkish Aerospace Industries (TAI), zamišljen je kao lovac pete generacije sa steltnim karakteristikama i dva motora. Avion je prvi put poleteo u februaru 2024., a očekuje se da uđe u operativnu upotrebu do 2028. godine.
Iako su tehnički rezultati ohrabrujući, kašnjenja u razvoju i ograničenja u nabavci pojedinih komponenti – posebno motora – dovela su do potrebe da se deo kapaciteta privremeno popuni uvozom Eurofightera.
Paralelni američki kanal: F-16 i F-35
Pored evropskih aviona, Turska pregovara i sa Sjedinjenim Američkim Državama o modernizaciji svoje flote F-16. Postoje dva scenarija: kupovina 79 kompleta za modernizaciju postojećih aviona ili nabavka 40 novih aparata F-16 Block 70, najnovije verzije ovog borbenog modela.
Iako su turski zvaničnici ranije naginjali prvoj opciji, u poslednje vreme sve je izvesnije da bi se Ankara mogla odlučiti za drugu, finansijski povoljniju varijantu.
Uprkos svemu, Turska nije potpuno odustala od projekta F-35. Podsetimo, zemlja je bila deo programa dok 2019. nije izbačena zbog nabavke ruskog sistema protivvazdušne odbrane S-400.
Nedavni razgovori Erdogana i bivšeg američkog predsednika Donalda Trampa ponovo su otvorili temu turskog povratka u program, a prema pisanju turskih medija, Ankara bi mogla biti zainteresovana za nabavku do 40 aviona F-35.
Šest F-35 aviona namenjenih Turskoj nalazi u skladištu u bazi Luke Air Force Base u Arizoni, nakon što je Ankara isključena iz programa, prenosi Aerotime.
Privremeno rešenje sa dugoročnim ambicijama
Kupovina Eurofightera jasno pokazuje da Turska nastoji da održi borbenu gotovost svog vazduhoplovstva dok ne zaokruži sopstveni program Kaan.
Dok jedni taj potez tumače kao privremeni kompromis, drugi ga vide kao strateški most između zavisnosti od zapadnih sistema i tehnološke samostalnosti, koju Ankara želi da postigne do kraja decenije.
(Aero.rs)
Video: Priprema za poletanje: Airbus A320 Air Serbia
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.