
Zastrašujući Suhoj Su-57: Felon istovremeno može da prati 60 ciljeva i gađa 16 meta
Prvi ruski borbeni avion pete generacije, Suhoj Su-57 Felon postao je prvi vazduhoplov koji dolazi iz konstruktorskih biroa ove zemlje u kom Informaciono-upravljački sistem (IUS) predstavlja jezgro cele digitalne arhitekture ove napredne letelice.
Ovaj sistem obezbeđuje međusobno povezivanje računarskih modula, senzora, izvršnih uređaja i komunikacionih sredstava, što praktično omogućuje realizaciju koncepta drugog, elektronskog pilota, i povećava borbenu efikasnost aviona u savremenim ratnim uslovima.
IUS-57 je zasnovan na principu integrisane modularne avionike. Inženjeri OKB Suhoj su napustili upotrebu nepovezanih računarskih jedinica i razvili jedinstvenu distribuiranu informacionu mrežu unutar aviona, piše u svojoj analizi Ruavia.

Softver IUS-57 zasniva se na algoritmima u realnom vremenu, što je od presudnog značaja u vazdušnoj borbi. Sistem uključuje zaštitu od sajber pretnji, mehanizme kontrole integriteta hardvera i softvera, izolaciju kritičnih segmenata i mogućnost ažuriranja funkcionalnosti bez fizičke intervencije.
IUS-57 objedinjuje podatke sa svih glavnih senzorskih sistema ovog aviona. U to spadaju višenamenska radarska stanica N036 Belka, elektro-optički sistem 101KS-V, kao i sredstva elektronskog izviđanja i elektronskog ratovanja.

Radar SH-121 se sastoji od pet antena: ispod nosa se nalazi radar sa aktivnom faznom antenom N036-01-1 u X-opsegu (od 8 do 12 GHz), uz dve bočne antene takođe u X-opsegu, dok su na krajevima krila montirane dve antene L-opsega (od 1 do 2 GHz) koje služe za detekciju ciljeva i identifikaciju „prijatelj-neprijatelj” (friend or foe).
Ovakav raspored omogućava pilotu svest o situaciji u svih 360 stepeni, a određene taktičke osobine omogućavaju avionu izbegavanje radara sa Doplerovim efektom. Radar Belka može istovremeno da prati do 60 ciljeva i navodi oružje na 16 protivnika. X-opseg omogućava otkrivanje i vazdušnih i zemaljskih ciljeva. Poređenja radi, Lokid Martin F-35 može da prati "nekoliko desetina meta i nacilja šest ciljeva", a F-22 "može da prati 20 meta i gađa istovremeno šest meta".

Sistem 101KS-V dopunjuje radar detekcijom i praćenjem ciljeva u infracrvenom i vidljivom spektru. Može otkriti toplotne tragove raketa i aviona i vršiti pasivni nadzor. Sistemi elektronskog ratovanja i izviđanja služe za otkrivanje, ometanje i zaštitu od neprijateljskih elektronskih sredstava.
Radi bolje orijentacije pilota u letu, koristi se objedinjavanje podataka iz više senzorskih i informacionih izvora. U uslovima intenzivnog elektronskog ometanja, sistem dinamički prilagođava prioritete među tim izvorima, obezbeđujući otpornost i smanjujući broj lažnih uzbuna.
IUS-57 može automatski da planira rute koje zaobilaze opasne zone, bira optimalne režime upotrebe naoružanja, samostalno daje prioritet pretnjama prema stepenu opasnosti. Štaviše, ovaj sistem može da optimizuje režime rada radara kako bi se smanjila uočljivost i raspodeđuje ciljeve među avionima u formaciji.
Sistem za podršku odlučivanju analizira taktičku situaciju, procenjuje parametre pretnji i predlaže najefikasnije reakcije. Sistem može preuzeti kontrolu nad pojedinačnim podsistemima, oslobađajući pilota rutinskih operacija. Visok stepen automatizacije omogućava Su-57 da izvrši do 90% zadataka bez direktnog učešća pilota. Ovakav nivo automatizacije smanjuje opterećenje pilota, ubrzava reakciju i minimizuje uticaj ljudskog faktora.

IUS-57 podržava i samostalno delovanje aviona i grupnu interakciju sa drugim pilotiranim letelicama i bespilotnim vazduhoplovima (UAV). Jedna od ključnih razlika u odnosu na upravljačke sisteme prethodnih generacija, poput Su-35S i Su-30SM, jeste mogućnost integracije sa dronovima.
Za integraciju sa letelicama naredne generacije, OKB Suhoj je razvio teški udarni dron S-70 Ohotnik (na slici gore), koji funkcioniše po principu lojalnog krila. Su-57 može komandovati radnjama drona, delegirati zadatke, dok sistem automatski raspodeljuje ciljeve i resurse između platformi. Ovakav tandem širi taktičke mogućnosti avijacijske grupe i omogućava nove scenarije borbene upotrebe.
(Aero.rs)
Video: Erbas C295 - Novi transportni avion Vojske Srbije
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.