
Ukrajina se žali na zastarele F-16, Miraž u letu nad Crnim morem iscrtao grb Ukrajine
U trenutku kada mediji u Ukrajini više nemaju "mesa" kako bi opisivali veliki uspeh postignut u operaciji Paukova mreža (u kojoj ipak nije uništen 41 strateški bombarder, o čemu je pisao naš portal) i kada počinje da se rađa strah, nakon što je Vladimir Putin rekao Donaldu Trampu da će Rusija morati da se osveti za akciju ukrajinskih diverzanata, tamošnjoj javnosti trebala je vest koja bi podigla moral.
Verovatno tome je najviše služio demonstracioni let francuskog Miraža 2000 (Dassault Mirage 2000) koji je neimenovani pilot izveo iznad Crnog mora u sredu 4. juna. Pilot je, naime, tokom leta, uspeo da "iscrta" nacionalni grb Ukrajine - trozubac, što je moglo da se vidi i na platformama koje prate letove, kao što je Flightradar24.
"Nisu ga primetili samo ruski radari, već i milioni korisnika širom sveta. Pojavio se u vestima na društvenim mrežama i u mejnstrim medijima", saopštila je komanda Ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva, koja se zahvalila " francuskim partnerima Ukrajine na jasnoj i javnoj demonstraciji podrške, solidarnosti i strateškog partnerstva. "Za Ukrajinu, ovaj čin ima više od simboličnog značaja. On ilustruje međunarodnu podršku i spremnost naših saveznika da deluju", navodi ukrajinska Pravda.
Iz Ukrajine, inače, sve češće inače dolaze vesti da su avioni F-16 koji su isporučeni tamošnjim oružanim snagama - znatno inferioriniji u odnosu na ruske lovce i sisteme protivvazduhoplovne odbrane.
"Rusija ima avione koji vide dalje i rakete koje lete dalje. Čak i u poređenju sa F-16. Oni takođe imaju moćne sisteme PVO, koji deluju u sadejstvu sa avijacijom", rekao je nekadašnji portparol Ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva, Jurij Ignat, koji sada obavlja dužnost šefa Odeljenja za komunikacije Komande vazduhoplovnih snaga Oružanih snaga Ukrajine.

Ova izjava je usledila manje od mesec dana nakon što je Ratno vazduhoplovstvo izgubilo svoj treći F-16, koji je uništen 16. maja tokom sukoba sa ruskim ciljevima za koje se pretpostavlja da su bili dronovi ili krstareće rakete, o čemu je Aero.rs pisao. Prethodni gubitak F-16, objavljen 12. aprila, dogodio se duboko u ukrajinskom vazdušnom prostoru pod kontrolom Kijeva, a analitičari su ga široko ocenili kao verovatnu posledicu dejstva ruskih PVO sistema sa zemlje, korišćenjem dalekometne rakete 40N6 iz sistema S-400. I ovaj gubitak propraćen je na našem portalu.
Ukrajini je obećano 80 ispravnih aviona F-16 kao pomoć, uključujući 30 iz Belgije, 24 iz Holandije, 19 iz Danske i 12 iz Norveške, dok su dodatne neispravne letelice obećane od strane Norveške i Sjedinjenih Američkih Država radi korišćenja delova. Prvi F-16 avioni, kako navodi portal Military Watch Magazine, stigli su u Ukrajinu 1. avgusta prošle godine.

Ukrajinsko vazduhoplovstvo je ranije isticalo ograničenja F-16 u odnosu na rusku flotu, koju čine ne samo znatno moderniji već i veći avioni sa višestruko moćnijim radarima i naoružanjem dalekog dometa. Ignat je u martu uporedio F-16 sa ruskim lovcem Su-35 generacije 4+:
"Modifikacije koje Ukrajina ima ne mogu se takmičiti jedan na jedan u vazdušnoj borbi. Potreban nam je sveobuhvatan pristup jer je Su-35 relativno nov avion… To uključuje PVO sa zemlje, sisteme elektronskog ratovanja i idealno - radar u vazduhu. Ključni su i radari u avionima, kao i rakete vazduh-vazduh".

Su-35 se intenzivno koristi za borbu protiv ukrajinske avijacije od februara 2022, iako su njegove sposobnosti u senci presretača MiG-31BM i lovca pete generacije Su-57, koji su takođe učestvovali u vazdušnim okršajima. Ruska industrija trenutno radi na značajnom povećanju proizvodnje Su-35, što je već postignuto sa modelima Su-34 i Su-57.
Avioni F-16 koji su isporučeni Ukrajini su polovni, raniji modeli iz 1980-ih godina, i ne samo da koriste zastarele radare, već im nedostaje i Link 16 - sistem za razmenu podataka, što im značajno ograničava sposobnost dejstva u mreži sa drugim sredstvima. Znatna cena modernizacije F-16 na standard F-16V, ili nabavke savremenih modela Block 70/72, znači da je malo verovatno da će savremene verzije biti isporučene u dogledno vreme - naročito kada se uzmu u obzir velika uska grla u proizvodnji koja usporavaju isporuke i platežno sposobnim klijentima.

Savremeni F-16 košta višestruko više nego modeli iz doba Hladnog rata; F-16 Block 70 koje je Bugarska kupila u julu 2019. (na slici gore) imale su prosečnu cenu od 157,5 miliona dolara po avionu, uključujući naoružanje, rezervne delove i infrastrukturu za održavanje.
Čak i da Ukrajina uspe da nabavi najmodernije F-16, očekuje se da će oni i dalje biti značajno inferiorniji u odnosu na ruske avione višeg ranga poput MiG-31BM i Su-57, kao i PVO sisteme poput S-400. Za razliku od F-16, drugi istaknuti sistem zapadne vazdušne borbe isporučen Ukrajini — američki PVO sistem MIM-104 Patriot — nije značajno degradiran i ima slične sposobnosti kao i najnapredniji sistemi koji se koriste u NATO-u. Ipak, performanse Patriota su oštro kritikovane, a nakon višestrukih gubitaka od ruskih balističkih raketa Iskander-M, ukrajinsko vazduhoplovstvo je krajem maja priznalo ozbiljna ograničenja sistema u odbrani od takvih napada.
(Aero.rs)
Video: Airbus A330MRTT
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.