TUSAS odlaže letove aviona Kaan za 2026: Problemi u lancu snabdevanja i proizvodnji
Problemi u lancu snabdevanja i proizvodnji usporili su planirane prve letove drugog i trećeg prototipa borbenog aviona Kaan, izjavio je generalni direktor turske nacionalne korporacije TUSAS (Turkish Aerospace Industries - TAI), Mehmet Demiroglu.
Iako je kompanija već realizovala dva leta sa svojim eksperimentalnim avionom P0 - koji je prvobitno nije bio namenjen za letna ispitivanja, ali je kasnije modifikovan - sledeća serija prototipova, P1, P2 i P3, biće izrađena znatno bliže konačnoj konfiguraciji.
Prethodno je bilo planirano da avion P1 poleti do kraja ove godine, ali je Demiroglu izjavio da će taj avion sada poleteti u prvom kvartalu 2026. godine. Drugi avion, P2, poleće u drugom kvartalu 2026, dok će treći poleteti početkom 2027. godine.

U planu je ukupno šest prototipova za letenje, što bi trebalo da ubrza probne letove Kaana. Demiroglu je ovu vest saopštio na 55. Sajmu avijacije u Parizu.
Iako je, kako piše Aviation Week, kašnjenje relativno malo, ono stvara dodatni pritisak na proizvođača da ispuni cilj - isporuku prve serije aviona u konfiguraciji Blok 10 za svog prvog kupca, tursko ratno vazduhoplovstvo, do kraja 2028. godine. Demiroglu je rekao da je odlučeno da se u početku "ograniči performansni opseg" aviona Blok 10.

Demiroglu je ponovo potvrdio da je Indonezija potpisala narudžbinu za 48 aviona: o interesovanju Indonezije i drugih zemalja za turski lovac pete generacije - pisao je portal Aero.rs. Ovo je usledilo i pored toga što su zvaničnici Džakarte izjavili da je broj od 48 aviona samo indikacija potencijalnih potreba Indonezije. On je naglasio da potpisani sporazum nije memorandum o razumevanju, i da još uvek ima prostora za preciziranje između dve strane.
"To jeste narudžbina, ali ona će biti finalizovana u narednih nekoliko meseci jer postoje neki tehnički zahtevi koje moramo da razjasnimo", rekao je Demiroglu. "Sa stanovišta naručivanja i donošenja odluka, možemo reći da je to završeno", dodao je.

Demiroglu je priznao da je odluka Indonezije da podrži program čak i pre nego što je razvojni avion poleteo - hrabar potez. "Mi to doživljavamo kao izraz poverenja prema nama, prema Turskoj, prema TUSAS-u i prema Kaanu, jer ono što smo do sada postigli govori njima da mogu da nam veruju", rekao je on.
Pored nabavke borbenih aviona, sporazum sa Džakartom uključuje i transfer aeronautičke tehnologije Indoneziji, bilateralne inicijative za razmenu znanja, kao i saradnju sa indonežanskom industrijskom bazom za proizvodnju i podršku floti Kaan aviona. Demiroglu je takođe potvrdio postojanje interesovanja za Kaan iz Saudijske Arabije, i rekao da veruje kako će se još jedna zemlja priključiti programu u narednim mesecima. "Ove godine, ili početkom sledeće, čućemo nešto veliko kao što je Indonezija, i to iz susednih zemalja", izjavio je.
(Aero.rs)
Video: Brzo i bučno: Brišući let MiG-29 na Aero MIND 2025
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.