Izvršni direktor Boinga: Nastavljamo da radimo na Air Force One po planu, rok isporuke do 2029.
Visoki rukovodilac kompanije Boeing izjavio je da kompanija nastavlja rad na ugovoru za proizvodnju dva nova aviona Air Force One, uprkos najavljenom planu predsednika Donalda Trampa da prihvati donirani avion iz Katara za ovu namenu.
Stiven Parker, vršilac dužnosti predsednika i izvršnog direktora Boeinga, rekao je novinarima na 55. Sajmu avijacije na aerodromu Le Burže kraj Pariza da „nema apsolutno nikakvog uticaja“ na zadatak kompanije da dva aviona tipa 747-8 modifikuje u VC-25B – predsedničke avione poznate kao Air Force One.
Na konferenciji za medije, Parker je uglavnom izbegavao da komentariše kontroverzni katarski poklon Trampu, navodeći da je Boeing „potpuno fokusiran“ na postizanje potrebnih bezbednosnih i drugih sertifikacija za dva aviona za koja je kompanija odgovorna.

Trampovo iznenadno insistiranje na korišćenju aviona koji je donirao Katar za predsednički transport izazvalo je brojne kontroverze – uključujući zabrinutost u vezi sa izvodljivošću njegove brze adaptacije za predsedničke potrebe, visoke troškove, kao i potencijalnu neprimerenost prihvatanja takvog poklona, piše portal Defense News.
Boeing već oko deset godina radi na programu VC-25B, ali su avioni više puta kasnili zbog problema u lancu snabdevanja i nedostatka adekvatno proverene radne snage. Prvobitno su trebali biti isporučeni 2024. godine, ali se sada očekuje da budu gotovi do 2029. – ili ranije, ukoliko Ratno vazduhoplovstvo smanji zahteve programa. Tramp je više puta javno izražavao nezadovoljstvo kašnjenjem Boeinga.

Mnogi detalji o statusu i uslovima katarskog poklona, kao i o načinu adaptacije aviona, i dalje su nepoznati. Pentagon je 21. maja saopštio da je prihvatio avion. Međutim, nedelju dana kasnije, Washington Post je izvestio da sporazum o prenosu još nije zvanično finalizovan.
Došlo je i do žestoke razmene mišljenja u vezi sa katarskim avionom između sekretara za odbranu Pita Hegseta i senatora Džeka Rida (demokrata iz Rod Ajlenda), tokom zasedanja senatskog pododbora za budžet 11. juna. Hegset je najpre izjavio da ne može da iznese detalje o potencijalnom Air Force One avionu na javnom saslušanju, ali je zatim priznao da memorandum o razumevanju sa Katarom još nije potpisan.

Na sajmu u Pariz7u ostalo je bez odgovora i pitanje da li bi Boeing mogao imati ulogu u adaptaciji katarskog aviona tipa 747, koji je prvobitno dizajniran kao „leteća palata“, a ne kao komandno-kontrolni centar u vazduhu, što Air Force One mora da bude.
Prema izveštaju Wall Street Journal-a iz maja, kompanija L3Harris bi mogla igrati ulogu u adaptaciji katarskog aviona. L3Harris nije želeo da komentariše. Ratno vazduhoplovstvo je 21. maja, nakon prerane najave Pentagona o prihvatanju katarskog aviona, saopštilo da se sprema da dodeli ugovor za konverziju 747-8 u Air Force One.

Više demokratskih kongresmena izrazilo je nezadovoljstvo Hegsetovim odbijanjem da iznese podatke o troškovima i vremenskom okviru adaptacije. Neki zakonodavci, uključujući senatora Krisa Marfija (demokrata iz Konektikata), kritikovali su i Trampove planove da taj avion kasnije prebaci u svoju predsedničku biblioteku pred kraj mandata, navodeći da bi bilo rasipanje novca tako intenzivno modifikovati avion koji bi se koristio ograničeno vreme.
Neki stručnjaci upozoravaju da bi adaptacija katarskog aviona – čak i ako je poklon – koštala najmanje milijardu dolara, kako bi se ugradili sistemi samoodbrane, šifrovane komunikacije i komandno-upravljačke sposobnosti koje bi omogućile predsedniku da komanduje američkim snagama u slučaju katastrofalne krize. Na saslušanju 5. juna, sekretar Ratnog vazduhoplovstva Troj Majnk procenio je da bi trošak bio manji od 400 miliona dolara, o čemu je pisao i Aero.rs.
(Aero.rs)
Video: Brzo i bučno: Brišući let MiG-29 na Aero MIND 2025
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.