Kineske oružane snage potvrdile: Uveli smo u naoružanje dvosedu verziju aviona J-20

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Kinesko ratno vazduhoplovstvo (Ratno vazduhoplovstvo Narodnooslobodilačke vojske Kine – PLAAF) zvanično je uvelo u upotrebu dvosedu varijantu lovca pete generacije Čengdu J-20, čime je po prvi put jedan avion ove generacije postao operativan sa mogućnošću da, pored pilota, primi i oficira za upravljanje naoružanjem (Weapon System Officer - WSO).

O verziji aviona sa dva člana posade za koji se pretpostavlja da nosi oznaku J-20S, javnost je prvi put saznala u oktobru 2021. godine. Ova verzija omogućava bolju podelu zadataka u složenim borbenim misijama.

S obzirom na to da J-20, o kom je naš portal više puta pisao, ima znatno veći borbeni radijus od zapadnih pandana - približno dvostruko veći od F-22 i F-35 - podela rada između pilota i WSO-a je posebno značajna u cilju smanjenja zamora pilota, uprkos veoma visokom stepenu automatizacije i naprednim sistemima prikaza informacija u kabini.

Chengdu J 20 S Foto: Shutterstock

J-20S je uveden u upotrebu u okviru 172. vazduhoplovne brigade, koja ima dvostruku funkciju - služi i kao napredna jedinica za obuku i kao borbena rezervna jedinica u bazi za obuku letenja u Čangzhou, u provinciji Hebei, nedaleko od Pekinga, piše Military Watch Magazine. Ova brigada je prvi put dobila J-20 u februaru 2018. godine, čime je postala druga jedinica koja je operativno uvela ovaj tip aviona.

Odluka da se dvosedi J-20S rasporede upravo u ovu brigadu verovatno je doneta zbog potrebe da se razviju taktičke razlike u odnosu na standardni jednosed J-20.

Očekuje se da će J-20S igrati ulogu komandnog aviona u misijama sa bespilotnim "pratećim" letelicama, kao što je trenutno u razvoju borbeni dron Tamni mač (Dark Sword).  Takođe se razmatra njihovo korišćenje u elektronskim napadima uz određene modifikacije.

Chengdu J 20 S Foto: Hector RETAMAL / AFP / Profimedia

Očekuje se da J-20S neće služiti primarno kao trenažni avion, već kao punopravna borbena platforma koja će činiti čitave jedinice. Kako je naveo Abraham Abrams, autor knjige Kineski stelt lovac: J-20 'Moćni zmaj' i rastući izazov zapadnoj vazdušnoj dominaciji:

„Dvosedi bi potencijalno mogli da čine vrlo veliki procenat J-20 jedinica, možda slično kao što se dogodilo s nabavkama Flankera (aviona iz porodice Suhoj) za PLAAF krajem 2010-ih, kada se prešlo sa uglavnom jednosedih na isključivo dvosedne verzije.

Zvanične ilustracije koje su prethodile javnom prikazivanju J-20S prikazivale su dvosedne avione u formacijama bez ijednog jednoseda, što možda ukazuje na nameru da se od ovih letelica formiraju kompletne borbene jedinice, slično kao kod J-16, a ne samo ograničene podjedinice unutar jedinica dominantno sastavljenih od jednoseda, kao što je bio slučaj s J-11BS.

Chengdu J 20 Mighty Dragon Foto: EPN / Newscom / Profimedia

Smatra se da bi dvosed mogao poslužiti kao osnova za razvoj više novih varijanti, poput verzija za udare i elektronsko ratovanje, slično kao što je dvosed Su-27 u SSSR-u i Rusiji poslužio kao osnova za razvoj presretača i aviona za rano upozoravanje i kontrolu.”

Iako se mnogi detalji o budućnosti flote J-20S još uvek ne znaju, vrlo je verovatno da će značajan procenat ukupne proizvodnje J-20 činiti upravo dvosedne verzije. Kako Kina nabavlja J-20 u mnogo većem obimu nego što bilo koja druga država kupuje bilo koji drugi lovački avion, očekuje se da će i J-20S biti proizvođen u većim količinama nego bilo koji drugi dvosedni borbeni avion na svetu.

(Aero.rs)

Video: Hitan medecinski prevoz povređenog helikopterom Airbus Helicopters H145M MUP Srbije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>