
DARPA otkazala projekat Liberti Lifter: Kinezi ostaju usamljeni sa svojim ekranoplanom
Iste nedelje kada su se u medijima širom sveta i na društvenim mrežama pojavili snimci novog kineskog ekranoplana nazvanog "Čudovištem Bohajskog mora", o kom je pisao portal Aero.rs, američka Agencija za napredne odbrambene istraživačke projekte DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) je odlučila da obustavi svoj program Liberti Lifter.
Naš portal pisao je o ovom projektu koji koristi efekat tla u maju 2014. Iako je DARPA zaključila da bi predloženi dizajn mogao da se proizvede, potrebno je bilo još mnogo rada kako bi se prevazišli izazovi koji proističu iz razlika između regulatornih i operativnih okvira avijacije i pomorstva, u koje ekranoplani spadaju.
Ekranoplani - kombinacija hidroaviona i čamca - koji se kreću nalik hoverkraftu, koriste aerodinamički koncept efekta tla kako bi putovali velikim brzinama neposredno iznad površine vode (ili, ređe, kopna). Obično su konstruisani kao hidroavioni kako bi mogli bezbedno da lete i manevrišu po površini vode kada su ispod minimalne brzine potrebne za efekat tla.

Kod prethodnih generacija ekranoplana, poput dole prikazanog sovjetskog Čudovišta Kaspijskog mora - glavni nedostatak odnosio se na kontrolu leta i bezbednost.
Budući da ove letelice u potpunosti zavise od efekta tla pri velikim brzinama, svaki prekid u struji vazduha ispod trupa – bilo zbog pilotske greške, kao što je letenje na prevelikoj visini ili pod neodgovarajućim uglom, bilo zbog nepredviđenih smetnji na površini – mogao je da ima ozbiljne, pa i katastrofalne posledice.
Međutim, kako piše portal The Aviationist, moderna simulaciona tehnologija, zajedno sa velikim napretkom u oblasti autopilota, mogla bi da ublaži ove probleme do te mere da omogući rutinsku i bezbednu upotrebu. Ekranoplani su već predloženi i kao električno pokretane alternative civilnim trajektnim servisima, što bi zahtevalo nivo bezbednosti znatno viši od onog prihvatljivog u vojnim letelicama.

Podsetimo, DARPA je dodelila posao razvoja Liberti Liftera Boingovoj kompaniji Aurora Flajt Sajensiz: njen koncept imao je velika krila i čak osam turboprop motora. Za razliku od većine ekranoplan dizajna, Liberti Lifter je bio zamišljen tako da može da leti i u efektu tla, ali i na visinama do 10.000 stopa - mada bi to smanjilo efikasnost.
Demonstrator koji je trebalo izraditi imao je projektovanu nosivost jednaku onoj koju ima C-130 Herkules, sa mogućnošću da se kasnije razvije u veći model sličan C-17 Gloubmasteru. Liberti Lifter je zamišljen kao platforma koja bi spojila strateške i taktičke transportne kapacitete s nezavisnošću od potreba za pistama. Takav koncept imao bi veliku primenu u pacifičkom regionu, posebno u slučaju sukoba u kojem bi aerodromi bili izloženi visokom riziku od napada.
(Aero.rs)
Video: Airbus H215 Super Puma MUP Srbije: Vodozahvat na Šumaričkom jezeru
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.