Pogledajte čudovište Bohajskog mora: Kinezi razvili svoj ekranoplan na mlazni pogon

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Da li su Kinezi upravo razvili novi avion? Pa... Liči, ali - baš i nije tako. Iako izgledom neodoljivo podseća na avion - ne može se "popeti" na visinu od recimo, 3.000 metara. Ali - ima krila i - lebdi, slično močvarnim "vozilima" - hoverkraftima. 

U najkraćem - Kinezi su razvili sopstveni ekranoplan, koji su mnogi skloni da nazovu hidro-avionom, a mediji su ga već nazvali - Čudovištem Bohajskog mora. Za one koji su nedovoljno upućeni - sam naziv "ekranoplan" je izvedenica iz ruskog jezika i može se prevesti kao - letelica koja koristi efekat tla: ona koristi aerodinamički princip efekta tla da bi putovala velikim brzinama, obično iznad vodene površine i na malim visinama.

Zbog načina na koji se površina ispod vozila ponaša u interakciji sa strujanjem vazduha oko krila (aeroprofila), na visinama koje su otprilike manje od polovine raspona krila, "mašina" je u stanju da praktično lebdi tik iznad površine kada dostigne dovoljnu brzinu. Ovo stvara efekat sličan onome kod hoverkrafta, ali bez stvarnog kontakta sa podlogom.

Novi kineski dizajn, kao i mnogi prethodni, namenjen je isključivo za operacije na vodi. Efekat tla jeste moguć i iznad kopna, ali neravnine terena i veći rizik od prepreka čine takvu upotrebu znatno opasnijom, piše portal Aviationist.

Za operacije na vodi, ekranoplani nude znatno veću brzinu u poređenju sa tradicionalnim plovilima, a tokom kretanja su praktično otporni na napade torpedima ili pomorskim minama. Kada je reč o Kini, gotovo je sigurno da bi se eventualna upotreba ekranoplana razmatrala u kontekstu operacija protiv Tajvana, jer bi omogućili brzi prevoz naoružanja i ljudstva preko Tajvanskog moreuza na način manje podložan napadima nego što je to slučaj sa klasičnim brodovima.

Najpoznatiji sovjetski ekranoplan bio je upravo mlaznog pogona, često nazivan Čudovište Kaspijskog mora. Kineski dizajn je, analogno tome, nazvan Čudovište Bohajskog mora. Prvi sovjetski mlazni ekranoplan (na slici ispod) poleteo je 1966. godine, ali je uništen u nesreći 1980. godine. Na osnovu tog dizajna kasnije je razvijen Lun - ekranoplan slične konfiguracije, ali manjih dimenzija.

Ekranoplan Printscreen: YouTube/Телеканал Звезда

Za sada nije jasno da li je ovaj dizajn samo tehnološki demonstrator ili postoji ozbiljna namera da se ovakvo vozilo uvede u serijsku proizvodnju. Vredi napomenuti da Kina poslednjih meseci razvija i testira masivne desantne barže koje bi mogle podržati široke amfibijske operacije.

Na osnovu dostupnih slika teško je sa sigurnošću reći kakav pogon koristi ovaj kineski ekranoplan. Prvi izveštaji, zasnovani samo na prikazu zadnjeg dela letelice, sugerisali su da je reč o mlaznom pogonu, ali najnovija slika prikazuje motore koji više podsećaju na turboprop.

Podsetimo, nedavno je Ministarstvo odbrane Sjedinjenih Američkih Država dodelilo kompaniji Aurora Flajt Sajens posao razvoja i realizacije projekta Liberti Lifter - radi se o američkoj verziji ekranoplana o kojoj je portal Aero.rs pisao u maju prošle godine.

Dizajn Liberti Liftera, koji je razvila američka Agencija za napredne istraživačke projekte u odbrani (DARPA), takođe koristi turboprop motore, kao i mnogi sovjetski modeli, s obzirom na to da je Sovjetski Savez bio vodeći u razvoju ekranoplana.

(Aero.rs)

Video: Održana treća međunarodna regata hidroaviona u Crnoj Gori MontAdria

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>