
Turska zvanično naručila šesti prototip lovca pete generacije KAAN od korporacije Tusas
Direktorat odbrambene industrije Turske (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB) zvanično je saopštio da je Turska naručila šesti prototip svog domaćeg lovca pete generacije KAAN.
Najnovija narudžbina omogućiće turskoj kompaniji TUSAS koja razvija ovaj avion da paralelno sprovede niz ključnih faza testiranja, uključujući ispitivanja u aerotunelu, testove otpornosti na ekstremne uslove, validaciju avionike, testove taksiranja i rulanja po poletno-sletnoj stazi. Ove aktivnosti smatraju se presudnim za pripremu KAAN-a za serijsku proizvodnju i integraciju u Tursko ratno vazduhoplovstvo.
U saopštenju SSB-a navodi se da će isporuke borbenog aviona pete generacije KAAN turskom vazduhoplovstvu početi fazno, nakon početnih prototipova, pri čemu će svaka serija proizvodnje imati sve naprednije sposobnosti.

Jedna od najvažnijih faza programa jeste ugradnja potpuno domaćeg motora. Prema rečima turskih odbrambenih zvaničnika, proces integracije napreduje po planu. Buduće verzije – Block 30 i Block 40 – koristiće ovaj domaći motor, a planirani su testni letovi i validacija u skladu s razvojem tehnologije, piše Defence Blog.
Projekat KAAN, o kom je na portalu Aero više puta pisano u protekle dve godine pokrenut 2010. godine, postao je kamen temeljac turske strategije samostalnosti u oblasti odbrane i smanjenja zavisnosti od stranih sistema. Avion je dizajniran kao dvomotorni stelth lovac sposoban za nadzvučne brzine i napredne borbene manevre.

Na globalnom nivou, samo mali broj zemalja raspolaže borbenim avionima pete generacije. Sjedinjene Američke Države prednjače sa svojim F-22 Raptor i sve brojnijom flotom F-35 Lajtning II aviona. Slede Kina i Rusija sa programima J-20, J-35 i Su-57. Turski KAAN, prema mišljenju posmatrača, predstavlja ozbiljan pokušaj jedne članice NATO-a da razvije sličnu letelicu.
KAAN ima stelt trup sa unutrašnjim spremnikom za naoružanje, naprednu avioniku i projektovanu maksimalnu brzinu blizu Mah 2. Borbeni radijus aviona bi trebalo da prelazi 1.000 kilometara, što mu omogućava da izvršava i zadatke vazdušne nadmoći i udarne misije.

Ubrzani razvoj KAAN-a usledio je nakon što je Turska 2019. godine isključena iz američkog F-35 programa zbog kupovine ruskog sistema protivvazduhoplovne odbrane S-400. Taj potez naterao je Ankaru da se u potpunosti posveti razvoju domaćeg lovca, koji je prvobitno zamišljen kao dopunska sposobnost uz F-35.
Godine 2024, prvi prototip KAAN-a uspešno je obavio svoj prvi let, dve godine ranije nego što je bilo planirano, leteći 13 minuta iznad Ankare. Turski zvaničnici ocenili su taj let kao prekretnicu u ambicijama zemlje u oblasti vazduhoplovstva.
Ankara se nada da će KAAN postati izvozni proizvod za države koje žele savremenu borbenu tehnologiju izvan američke sfere uticaja. Navodi se da su interesovanje za avion pokazale zemlje poput Azerbejdžana, Indonezije, pa čak i Ukrajine, koje teže modernizaciji svojih vazduhoplovstava.
Fazna proizvodnja i integracija KAAN-a u Tursko ratno vazduhoplovstvo očekuje se da će se nastaviti do ranih 2030-ih, dok se puna operativna sposobnost predviđa do 2035. godine.
(Aero.rs)
Video: Airbus H215 Super Puma MUP Srbije u akciji gašenja požara u okolini Kragujevca
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.