Švajcarci razmišljaju da odustanu od kupovine F-35: Troškovi probijaju budžet nabavke

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 1

Vlada Švajcarske preispituje svoju strategiju nabavke borbenih aviona, kojom je predviđena kupovina 36 aviona Lokid Martin F-35. Ugovor koji je potpisan pre tri godine predvideo je fiksnu cenu od šest (6) milijardi švajcarskih franaka (6,12 milijardi evra). Međutim, američki proizvođač je u međuvremenu podigao cenu za 1,5 milijardi, što je vladi u Bernu previše.

Upravo zbog dodatih troškova koje je potvrdio i Vašington, Švajcarska pokušava kroz diplomatske pregovore da ospori ovo povećanje, nazivajući ga nesporazumom.

S druge strane, politički spektar Švajcarske koji je okrenut ka Evropi navodi da ovaj preokret potvrđuje potrebu za oslanjanjem na evropski borbeni avion. Otvoren je i industrijski aspekt debate: Švajcarska bi mogla bolje pregovarati o transferu tehnologije sa kompanijama Daso, Erbas i Sab (Dassault, Airbus, Saab).

F 35 i Typhoon Foto: Eibner-Pressefoto/Memmler / imago stock&people / Profimedia

U isto vreme, javno mnjenje sve više pokazuje otpor: čak 81% ispitanika u Švajcarskoj, naročito u francuskom govornom području, protivi se kupovini F-35.

Lokid: Sve je poskupelo; Armasuis: To nije naš problem

Amerikanci kao razlog za poskupljenje navode inflaciju, rast cena sirovina i energije, dok zvaničnici vladine agencije Armasuis (Armasuisse) uporno pokazuju na ugovor u kom je navedena prvobitna suma, ali ispuštaju da ukažu na činjenicu da ugovorne klauzule ne štite Švajcarsku od nepredviđenih korecija cena.

Ova pravna nejasnoća dodatno raspaljuje kritike. Više poslanika ukazuje na odstupanje od inicijalnih obaveza. Za pristalice evropskih borbenih aviona, finansijski argument postaje ključan. Daso i Erbas nude stabilnije cene, bolju kontrolu rokova i mogućnost konkretnijih industrijskih koristi. Iako je Gripen E 2021. godine odbijen zbog tehničke nezrelosti, švedska ponuda je uključivala jasan plan partnerstva.

Nasuprot tome, Lokid Martin (Lockheed Martin) nudi industrijski offset (prenos tehnologije i dela proizvodnje u zemlju naručioca, op. aut.)  od svega 31%, daleko ispod zakonski propisanih 60%.

Kontrola SAD ili evropska alternativa, pitanje je sad

Lokidov F-35A Lajtning (Lightning) II je lovac pete generacije, sposoban za stealth dejstvo, sa naprednim AESA radarom, integracijom senzora, elektronskim ratovanjem i preciznim naoružanjem za ciljeve u vazduhu i na zemlji. Međutim, sve ove sposobnosti vezane su za centralizovani digitalni ekosistem pod američkom kontrolom. Ažuriranja softvera, tehnička podrška i logistički podaci zavise od američke - dobre volje.

Nasuprot tome, evropski proizvođači nude snažne alternative. Dasoov Rafal je višenamenski avion u upotrebi u više država, sa raketama MICA i Meteor, savremenom avionikom i velikim spektrom ubojitih sredstava. Eurofajter Tajfun, već u službi u više članica NATO-a, nudi fleksibilnu i modernizabilnu platformu, naročito za misije protivvazdušne odbrane. Saab Gripen E je lakši i jeftiniji po satu leta, ali predstavlja dobro rešenje za zadatke vazdušnog patroliranja i brze intervencije.

SAAB JAS 39D Gripen Foto: Shutterstock

Evropski borbeni avion smanjio bi tehnološku zavisnost Švajcarske od SAD. Omogućio bi bolju kontrolu nad lancima snabdevanja i veću autonomiju u vezi sa softverskim nadogradnjama. Takođe, obuka pilota, održavanje i prilagođavanje specifičnim alpskim uslovima lakše bi se realizovali u saradnji sa evropskim proizvođačima.

Debata o izboru borbenog aviona postaje i debata o strateškoj nezavisnosti. Švajcarska neutralnost nalaže ograničenja u korišćenju aviona čiji softver, komunikacija i operativna podrška zavise od stranog faktora. Iako SAD formalno garantuju autonomnu upotrebu F-35A, sumnje i dalje postoje.

Dassault Rafale AB Tanagra Hellas Foto: Shutterstock

Prema anketi iz juna 2025, čak 66% građana Švajcarske protivi se nastavku programa F-35, dok u francuskom govornom području taj procenat dostiže 87%. Nepoverenje prema američkom proizvođaču proizilazi iz visokih troškova, ali i iz nedostatka jasnih obaveza u vezi sa industrijskim transferima. Osim toga, upotreba američkih poverljivih tehnologija nameće Švajcarskoj ograničenja pri eventualnom izvozu ili korišćenju aviona u međunarodnim operacijama.

Moguće opcije već su na stolu

Evropski avion bi omogućio integrisaniji pristup suverenitetu. Švajcarska bi mogla bolje uskladiti svoju odbranu sa susedima, zadržavajući punu kontrolu nad pravilima angažovanja. U eri kada velike sile teže strateškoj autonomiji, američko rešenje deluje sve manje kompatibilno sa švajcarskom vojnom doktrinom.

Avion Lockheed Martin F 35 RAAF Foto: Dvidshub.net

Tri scenarija se razmatraju u švajcarskoj administraciji:

Zadržavanje ugovora o F-35, uz čvrstu reviziju cene i veću obavezu SAD u pogledu industrijskog učešća. To bi podrazumevalo jasniji pravni okvir i zaštitu od budućih dodatnih troškova.

Raskid ugovora, pozivajući se na klauzulu o izmeni okolnosti. Ovo bi izazvalo penale, ali bi omogućilo novi proces izbora evropskog aviona pod povoljnijim uslovima.

Kombinovana opcija, sa ograničenim brojem F-35 za visoko specijalizovane misije, dok bi se većina zadataka pokrivala avionima Rafal ili Tajfun.

Vremenski okvir ne ide u prilog Bernu. Trenutni F/A-18 Horneti povlače se iz službe između 2030. i 2032. godine. Kašnjenje ili prekid programa mogao bi oslabiti švajcarske kapacitete za kontrolu vazdušnog prostora. Svaka odluka mora uzeti u obzir rokove isporuke, obuku kadra i integraciju sa postojećim odbrambenim sistemima.

(Aero.rs)

Video: Air Bulgaria Embraer E190 na aerodromu "Nikola Tesla"

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Miki

    22. jul 2025. | 17:39

    On je prosa ka MH 117 kod nas u Iranu, kinezi ga vec sigurno kopiraju, jer bas tih dana pale su akcije te kompanije.Za par godina videcemo kopiju kao i svega iz Pekinga.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>