
Francuska naručuje 60 novih Rafala, Dassault obezbeđuje proizvodnju do 2040-ih
Francuska vlada planira veliko proširenje svoje borbene avijacije – broj Rafala u službi Vazduhoplovstva i svemirskih snaga i Mornarice mogao bi da poraste na 286 do 2035. godine. Novi plan, deo budžeta za 2026, predviđa narudžbinu više od 60 dodatnih aviona Rafal, čime bi se postojeći cilj od 225 aparata značajno uvećao.
Proširenje u okviru budžeta za 2026.

Prema nacrtu budžeta predstavljenom parlamentu, Ministarstvo oružanih snaga navodi da će se cilj programa „po potrebi prilagođavati“ kako bi se obezbedila usklađenost sa vojnim programskim zakonom (LPM). Povećanje flote ima za cilj da ojača borbenu gotovost Francuske i postepeno dovede do „potpuno Rafal“ strukture do 2035. godine.
Do sada su LPM 2019–2025 i LPM 2024–2030 predviđali ukupno 225 aviona Rafal — 185 za Vazduhoplovstvo i svemirske snage i 40 za Mornaricu. Novi plan dodaje još 61 avion, što predstavlja najveće proširenje francuske borbene flote u poslednje dve decenije.
Prelazak na isključivo Rafal flotu

Francusko vazduhoplovstvo trenutno raspolaže sa oko 100 Rafala, 67 Miraža 2000D (od kojih će 55 biti modernizovano) i manje od 30 Miraža 2000-5F, od kojih će deo biti predat Ukrajini. Prema važećim planovima, do 2030. godine predviđeno je 137 Rafala i 48 Miraža 2000D, a do 2035. prelazak na potpuno Rafal flotu od 185 aviona. Mornarica planira 41 Rafal M do 2030. i 40 do 2035.

Cilj od 286 aviona produžiće životni vek Rafala kao glavnog francuskog borbenog aviona sve do 2040-ih, obezbeđujući prelaz prema zajedničkom francusko-nemačko-španskom projektu FCAS (Future Combat Air System).
Novi standardi F4 i F5

Planirana narudžbina obuhvata avione u verzijama F4 i F5, čime se nastavlja modernizacija Rafala. Verzija F4 donosi naprednu povezanost, mrežno ratovanje i poboljšane senzore, dok će F5, čiji razvoj zvanično počinje 2026, uvesti mogućnosti za misije SEAD (suzbijanje neprijateljske PVO), proširenu interoperabilnost i integraciju sa hipersoničnom raketom ASN4G, budućom komponentom francuskog sistema nuklearnog odvraćanja.
Pored toga, planirana su ulaganja u razvoj bespilotnog borbenog aviona UCAV, zasnovanog na demonstratoru nEUROn, koji će delovati kao „verni pratilac“ Rafalu, čineći zajedno temelj budućeg francuskog sistema posada–bespilotna letelica.
Industrijski značaj i politička dimenzija

Proširenje narudžbine osiguraće kontinuitet proizvodnje Rafala sve do početka 2040-ih i očuvati hiljade radnih mesta u francuskoj odbrambenoj industriji. Program predvodi „Daso aviejšen“, dok Safran isporučuje motore, Talis sisteme radara i optoelektronike, a MBDA naoružanje i protivmere.
Nacrt budžeta za 2026. predviđa i dve dodatne narudžbine Rafala kao zamenu za avione izgubljene u udesu u avgustu 2024. godine, kao i značajna ulaganja u simulatore, infrastrukturu i testne centre DGA.
Očekuje se da će parlament raspravljati o odobravanju sredstava za dodatnih 60 aviona u trenutku kada većina ministarstava prolazi kroz budžetske rezove. Time Francuska jasno pokazuje nameru da obnovi i ojača svoju borbenu flotu nakon godina balansiranja između domaćih potreba i izvoza Rafala u zemlje poput Grčke, Hrvatske, Indije i Ujedinjenih Arapskih Emirata.
(Aero.rs)
Video: Airbus H145M Helikopterske jedinice MUP: Vežba spasavanja iz vode
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.