Prvi put posle 37 godina od uvođenja u upotrebu: Švedski Gripen učestvovao u borbenim dejstvima

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Nakon skoro četiri decenije od uvođenja u upotrebu, švedski lovac JAS 39 Gripen je upotrebljen u borbenim dejstvima. Međutim, njegova prva borbena misija nije se odigrala iznad Evrope ili na tradicionalnim pozornicama NATO-a, već na granici između Kambodže i Tajlanda.

Nakon pet napetih, burnih dana, Tajland i Kambodža su 28. jula postigli dogovor o "momentalnom i bezuslovnom prekidu vatre", čime je zaustavljen najkrvaviji granični sukob između ove dve zemlje (najmanje 33 poginula) u poslednjih više od deset godina. Iako je prekid vatre doneo predah, sukob je ostavio za sobom razaranja i - prvu borbenu upotrebu švedskog višenamenskog aviona SAAB Gripen.

Dana 26. jula, dok su granatiranja eskalirala u blizini grebena Pu Ma Kua i drevnog hrama Ta Muen Tom, Kraljevsko ratno vazduhoplovstvo Tajlanda - RTAF upotrebilo je svoje Gripen C/D avione za precizan napad na artiljerijske položaje Kambodže.

Avion SAAB Gripen Thailand Tajland Foto: Shutterstock

Ove pažljivo isplanirane i precizno izvedene borbene misije označile su prvi put u istoriji da je švedski višenamenski borbeni avion, o kom smo na portalu Aero.rs više puta pisali, upotrebljen u stvarnoj borbenoj operaciji. Do tada, Gripen je patrolirao, ali nije učestvovao u borbenim operacijama: iako je skoro 30 godina bio u službi ratnih vazduhoplovstava Švedske, Tajlanda, Južne Afrike, Češke, Mađarske i Brazila, ovaj avion nikada nije ispalio oružje u stvarnoj borbi.

Njegovo najbliže iskustvo sa ratom bilo je 2011. godine tokom NATO intervencije u Libiji, kada su švedski Gripeni leteli isključivo na izviđačkim misijama, piše Eurasian Times.

SAAB JAS 39D Gripen Foto: Shutterstock

Gripenov put počeo je 1988. godine: dizajniran od strane kompanije SAAB kao lagan, ekonomičan i tehnološki napredan borbeni avion četvrte generacije, ušao u službu švedskog ratnog vazduhoplovstva 1996. godine.

Kompaktan, ali moćan, projektovan je da bude pristupačan, agilan i savremen avion 4. generacije. Kasnije verzije, uključujući Gripen C/D i novu generaciju E/F, donele su naprednu avioniku, veći dolet i mogućnost integracije novih vrsta naoružanja, a da pri tome nisu narušile njegovu prepoznatljivu prilagodljivost.

SAAB JAS 39D Gripen Foto: Shutterstock

Do 2023. godine, unapređene verzije su stizale sa proizvodnih traka, pozicionirajući Gripen kao konkurentan izvozni proizvod na tržištu koje dominiraju teži i skuplji avioni.

Iako su Gripeni patrolirali nebom nad Baltikom i podržavali NATO-ove odbrambene misije, uključujući trenutne rasporede u vazdušnoj bazi Malbork u Poljskoj, avion je do skoro nosio neuobičajenu titulu poslednjeg zapadnog borbenog aviona 4. generacije koji nikada nije bio u borbi. Napadi u Tajlandu su tu sliku konačno promenili.

Avion SAAB Gripen Thailand Tajland Foto: Shutterstock

Gripen je ostvario uspešan izvozni put, zahvaljujući nižim troškovima održavanja i kompatibilnosti sa NATO standardima. Tajlandska odluka 2011. godine da u svoje ratno vazduhoplovsto uvrsti Gripen bila je među prvim van Evrope. RTAF trenutno raspolaže sa 11 Gripen C/D aviona, kupljenih kroz dva ugovora potpisana 2007. i 2008. godine.

Prvih šest aviona stiglo je početkom 2011. direktno u 7. ving baze Surat Tani, čineći jezgro tajlandske taktičke lovačke eskadrile. Druga serija isporučena je ubrzo nakon toga, a eskadrila je kompletirana do 2016. godine. Jedan avion je izgubljen u nesreći tokom aeromitinga 2017, tako da je danas u aktivnoj službi ostalo 11 primeraka.

Avion SAAB Gripen Thailand Tajland Foto: Shutterstock

Tajlandska upotreba Gripena u stvarnoj borbi nije samo označila prekretnicu za avion, već je istakla i rastući nivo sofisticiranosti RTAF-a. Sa flotom koja uključuje modernizovane F-16, F-5 i Gripen avione, Tajland je postepeno modernizovao svoje sposobnosti sa višenamenskim platformama.

Kambodža, bez ozbiljnih lovačkih aviona i značajnih protivvazduhoplovnih sistema, ima vrlo male kapacitete da parira ili odvrati ovakve udare. Ova ogromna disproporcija u ravnoteži stavlja Tajland u poziciju strateške nadmoći - kako u vazduhu, tako i za pregovaračkim stolom.

(Aero.rs)

Video: Red Flag 24

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>