
Indija potpuno odbacila F-35! Ruski Su-57 i južnokorejski Boramae u trci za indijsko nebo
Indija je nedavno konačno stavila tačku na mogućnost eventualne kupovine Lokid Martinovog višenamenskog borbenog aviona F-35 Lajtning II. Njudelhi i pored velikog pritiska koja traje već nekoliko meseci, ne želi da kupi avion koji neće moći (barem velikim delom) da se proizvodi u Indiji.
Prema pisanju Bloomberga, preduslov da se sklopi bilo kakav ugovor o nabavci aviona pete generacije za jednu od najmnogoljudnijih zemalja sveta, jeste upravo lokalizacija proizvodnje.
Uistinu, široki spektar komponenata za F-35 proizvodi se van Sjedinjenih Država, ali su među zemljama koje imaju tu privilegiju - (pojedine) NATO zemlje i Izrael. Zbog toga je propao jedan od potencijalno unosnijih poslova u proizvodnji naoružanja, ako ništa drugo - ono zbog bezbednosnih razloga.

Pitanje koje se sve češće nameće od strane indijskih, ali i svetskih stručnih medija, jeste - kako će Indija popuniti prazninu u sopstvenom vazduhoplovstvu, s obzirom na nedostatak najmodernijih letelica, dok projekat sopstvenog aviona pete generacije AMCA, o kom je portal Aero.rs više puta pisao - previše kasni u trenutku kada se bezbednosni izazovi višestruko uvećavaju.
Indija, koja je sa Francuskom već sklopila dogovor o lokalizovanoj proizvodnji aviona Daso Rafal (i pored "problema" koji su se pojavili tokom nedavnog sukoba sa Pakistanom i delimičnog neuspeha operacije Sindor, u kojoj je Njudelhi izgubio najmanje jedan avion ovog tipa), jednostavno ne želi da ulazi u kupovinu naoružanja čijom proizvodnjom ne može da ovlada.
Upravo zbog toga, prema navodima portala Defence Express, sve upućuje na veliku verovatnoću da će indijskim nebom u dogledno vreme leteti Suhoj Su-57, kog zvanična Moskva ponovo nameće Njudelhiju kao izgledno i stabilno rešenje. Ruska Federacije je naime i ranije predlagala vladi Narendre Modija da se Indija okrene njihovom rešenju.
U ponuđenom "paketu" koji nudi Kremlj obećava ne samo lokalizaciju većeg dela proizvodnje, nego i potpuni transfer tehnologije, što je naročito značajno kada se ima u vidu da je novi motor za Su-57, AL-51F1 na kraju razvojnog puta.
Ruske vazdušno-kosmičke snage (VKS) trebalo bi u naredne tri do četiri godine dobije najmanje 20 do 30 aviona Su-57 sa novim motorima, dok bi ostatak poručenih vazduhoplova (najmanje 70, a najviše 100 letelica) trebalo da bude isporučeno do 2035.

Ipak, ne treba isključiti i pogubno dejstvo sankcija prema Rusiji koji su loše uticali na mogućnost održavanja aviona već uključenih u naoružanje Indije - Su-30MKI (na slici gore).
Sankcije i posvećenost ruskih proizvodnih kapaciteta ka sukobu sa Ukrajinom mogli bi da obeshrabre Indiju od potpisivanja ugovora sa Moskvom, smatraju analitičari Defence Express-a.

Prema mišljenju pojedinih stručnih medija, iz "prikrajka" se pojavljuje drugi potencijalni "igrač" koji bi ratnom vazduhoplovstvu mogao da isporuči avione pete generacije: Južnokorejski Boramae, o kom je portal Aero.rs objavio više tekstova, mogao bi da se nametne kao rešenje.
Specijalizovani sajt Defence Blog ukazuje upravo na ovu mogućnost, pozivajući se na specijalizovane medije koji se bave namenskom industrijom. U izveštajima koji su objavljeni 1. avgusta, KF-21 Boramae se trenutno procenjuje kao "isplativa platforma sa potencijalom za dalji razvoj i kompatibilnošću sa domaćom industrijskom politikom Indije".
Ova informacija dobija na težini kada se ima u vidu da se Indijsko ratno vazduhoplovstvo (IAF) suočava se sa nedostatkom operativnih borbenih eskadrila: Avioni MiG 21 i Jaguar se povlače iz upotrebe, a priliv modernih višenamenskih vazduhoplova nije dovoljan, iako je lokalno proizvedeni HAL Tejas zadovoljio osnovne potrebe.
Nažalost, samo 38 od poručenih 83 aviona čije ime u prevodu sa sanskrita znači - Briljantan - do danas je predato Ratnom vazduhoplovstvu Indije.

Indija nema dovoljno vremena za "premišljanje". Kako navodi lokalni specijalizovani portal Defence.in, ova zemlja suočava se sa drastičnim zaostatkom u broju višenamenskih borbenih aviona (samo 31 od predviđene 42 operativne eskadrile).
Dve zemlje koje zvanična Indija vidi kao potencijalne neprijatelje (Kina i Pakistan) imaju značajno bolju situaciju u tamošnjih ratnim vazduhoplovstvima. Peking uveliko proizvodi dva stelth aviona pete generacije (J-20 i J-35) uz paralelni razvoj dva aviona šeste generacije, o kojima jeAero.rs više puta pisao. S druge strane, Pakistan je već naručio izvestan broj aviona iz korporacije Čengdu, a paralelno sarađuje i sa Turskom na njihovom avionu pete generacije - KAAN - avionu čiji razvoj naš portal već dosta dugo prati.

Upravo zato se postavlja pitanje da li bi Indija u bliskoj budućnosti mogla da iznajmi višenamenske borbene avione, kao što je to svojevremeno nameravala da uradi Češka, koja je pregovarala sa Šveskom oko iznajmljivanja Gripena.
Razlog za eventualno donošenje ovakve odluke bio bi u domenu cenovne politike: naime, prema pisanju Defence.in, svaki savremeni strani borbeni avion koji bi se licencno proizvodio u Indiji - bio bi zapravo u ovom trenutku 30% skuplji nego kada bi ga Indija samo uvezla od originalnog proizvođača: razlozi za to su čisto logistički - od gradnje fabrike, preko osvajanja proizvodnje, do obuke radnika.
(Aero.rs)
Video: United States Air Force Boeing C-40B
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
braka
Glavni problem Indijcima je taj što bi u slučaju da nekako i dodje do kupovine F35, morali bi da se oslobode S400 sistema. Nije samo to ali je bitan faktor.
Podelite komentar