Vlada Indije dala zeleno svetlo: Odobrena proizvodnja aviona 5. generacije AMCA
Indija je zvanično odobrila razvoj svog prvog stelt borbenog aviona AMCA (akronim od Advanced Medium Combat Aircraft), u okviru napora da modernizuje svoje vazduhoplovstvo i suprotstavi se rastućim pretnjama iz Kine i Pakistana.
Ovu odluku je 27. maja 2025. saopštilo Ministarstvo odbrane Indije, u trenutku pojačanih regionalnih tenzija i nakon nedavne velike vazdušne konfrontacije s Pakistanom o kojoj je naš portal opširno izveštavao, a koju su neki analitičari nazvali najintenzivnijom od Kargilskog rata. Iako je trenutno na snazi primirje, obe zemlje ubrzano jačaju svoje vojne kapacitete, posebno u oblasti dronova i naprednih vazdušnih sistema.
AMCA program predstavlja najveći prioritet za Indijsko ratno vazduhoplovstvo (IAF), čija flota još uvek uključuje zastarele letelice sovjetskog i ruskog dizajna. Očekuje se da će novi avion zameniti starije modele i dopuniti postojeće borbene avione kao što su Tejas, Rafal i Su-30MKI.
Program vodi državna agencija pod okriljem Ministarstva odbrane, a uskoro će biti objavljen zvaničan poziv za izradu prototipa. U značajnom zaokretu, Indija planira da u projekat uključi i privatne kompanije i druge državne firme van HAL-a, s ciljem da proširi odbrambenu industrijsku bazu, piše Aerotime. Hindustan Aeronautics Limited (HAL) bio je često kritikovan zbog kašnjenja u proizvodnji aviona Tejas.
Indija takođe aktivno traži stranog partnera za zajednički razvoj motora velikog potiska za AMCA, uz jasan cilj da se pogonski sistem u budućnosti proizvodi u zemlji. Glavni kandidati su Safran (Francuska), Dženeral Elektrik (SAD) i Rols-Rojs (Velika Britanija).

AMCA, čiju smo proizvodnju više puta najavljivali, će posedovati sve osobine lovca pete generacije: stealth tehnologiju, supermanevarbilnost, superkrstarenje, naprednu umreženost i fuziju senzora. Time bi trebalo da se svrsta uz bok modelima kao što su F-22 Raptor, F-35 Lajtning II i Su-57 Felon.
Međutim, dok vodeće vojne sile već razvijaju šestu generaciju borbenih aviona – poput američkog NGAD, evropskih projekata FCAS i Tempest, kao i očekivanih kineskih i ruskih inicijativa – indijski AMCA se nalazi na prelazu između generacija.
Zvanične definicije AMCA su se vremenom menjale. Iako je prvobitno zamišljen kao avion pete generacije, neki zvaničnici, uključujući bivšeg načelnika avijacije R.K.S. Bhadauriju, opisali su ga kao platformu koja će sadržati i elemente šeste generacije – uključujući opcionalnu mogućnost upravljanja s pilotom, integraciju sa bespilotnim „lojalnim krilima“, rojne dronove i potencijalno čak i hipersonično oružje.
Očekuje se da će serijska proizvodnja AMCA početi krajem ove decenije ili početkom tridesetih, dok je prvi let još nekoliko godina daleko. Ipak, pokretanje ovog programa predstavlja jasan signal indijske odlučnosti da postane inovator u oblasti odbrane i da smanji zavisnost od stranih dobavljača, posebno u trenutku kada se geopolitički odnosi brzo menjaju.
(Aero.rs)
Video: Snimci koji su bili najstrože čuvana tajna: Lažni avioni prevarili NATO, gađali su drvene MiG-29
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.